Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2555145_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 30. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 92 (alm.
del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 92:
Vil ministeren i relation til IFU alm. del - samrådsspørgsmål C om kriminalitet blandt
18-23 årige, der har fået dansk statsborgerskab, redegøre for, om man kan indføre
betinget statsborgerskab ved naturalisation samt øget frakendelse af indfødsretten
ved enhver form for kriminalitet, hvis Socialdemokratiet, Det Konservative Folke-
parti og Venstre støtter Dansk Folkepartis forslag om, at Danmark ligesom Belgien,
Italien, Spanien, Frankrig, Storbritannien og Irland skal stå uden for statsborgerrets-
konventionen?
Svar:
1.
Efter indfødsretsloven er der allerede i visse tilfælde mulighed for fraken-
delse/fratagelse af dansk indfødsret i overensstemmelse med statsborgerretskon-
ventionen.
Det følger af indfødsretslovens § 8 A, at der kan ske frakendelse af statsborgerska-
bet ved dom, hvis dansk indfødsret er opnået ved svig, uanset om den pågældende
derved bliver statsløs.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan der ske frakendelse af statsborgerskabet
ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes for overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed) eller kapitel 13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste stats-
myndigheder, terrorisme m.v.) eller hvor en person ifalder straf efter straffelovens
§ 81 a, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Muligheden for at fra-
kende statsborgerskabet ved dom blev på regeringens initiativ udvidet til også at
omfatte personer, som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved lov nr. 1193 af 8.
juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab
for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser).
Side
1/3
6. april 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 5280
1956840
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om man kan indføre betinget statsborgerskab ved naturalisation samt øget frakendelse af indfødsretten ved enhver form for kriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
Regeringen tog endvidere i 2019 initiativ til en lovændring, hvorved det efter ind-
fødsretslovens § 8 B, stk. 3, blev muligt administrativt at tage statsborgerskabet fra
personer, der har udvist en handlemåde til alvorlig skade for Danmarks vitale inte-
resser, hvis dette ikke fører til statsløshed. 12 personer har indtil videre fået frata-
get deres statsborgerskab administrativt.
2.
Det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al-
liance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for
Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af
statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Regeringen har den 10. februar 2022 fremsat et lovforslag herom (L 127).
I overensstemmelse med indfødsretsaftalen foreslås det bl.a. i lovforslaget om æn-
dring af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold,
som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.), at der indføres en hjem-
mel til, at en person, som er dømt for en strafbar handling, og som derved har ud-
vist en handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, fraken-
des sit danske statsborgerskab ved dom, medmindre det vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser.
3.
Regeringen har ikke planer om at trække Danmark ud af Den Europæiske kon-
vention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen).
Statsborgerretskonventionen, som Danmark har tiltrådt og ratificeret, fastsætter
udtømmende, i hvilke situationer en stats lovgivning må indeholde regler om for-
tabelse af statsborgerskab. Det følger således af statsborgerretskonventionen, at
fortabelse som følge af kriminalitet kun kan komme på tale i tilfælde af en handle-
måde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale interesser.
En ordning, hvorefter man tildeler en person dansk statsborgerskab og herefter be-
tinger statsborgerskabet af, at pågældende i en årrække ikke begår kriminalitet, vil,
i det omfang en sådan betingelse håndhæves i tilfælde af, at den pågældende begår
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om man kan indføre betinget statsborgerskab ved naturalisation samt øget frakendelse af indfødsretten ved enhver form for kriminalitet, til udlændinge- og integrationsministeren
kriminalitet, indebære en fratagelse af statsborgerskabet i statsborgerretskonven-
tionens forstand.
Mattias Tesfaye
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3