Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2558584_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 8. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 77 (alm.
del) efter ønske fra Susan Kronborg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 77:
Er det ministerens vurdering, at kommunerne opfylder deres vejledningspligt så-
dan, at anbragte børn får søgt om opholdstilladelse og statsborgerskab og vil mini-
steren overveje muligheden for, at der ex officio bliver søgt om opholdstilladelse
og statsborgerskab på vegne af de anbragte børn?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har for så vidt angår den del af spørgs-
målet, der vedrører muligheden for, at der ex officio bliver søgt om opholdstilla-
delse på vegne af et barn, der er anbragt uden for hjemmet, indhentet en udtalelse
fra Udlændingestyrelsen:
”Sager, hvor et barn uden opholdstilladelse er enten frivilligt anbragt
eller tvangsanbragt uden for hjemmet i Danmark, eller er genstand for
tvangsmæssig undersøgelse, behandles i Udlændingestyrelsen med
henblik på en vurdering af, om der er grundlag for at meddele opholds-
tilladelse, jf. Danmarks internationale forpligtelser.
Såfremt Udlændingestyrelsen bliver bekendt med, at et udenlandsk
barn uden opholdstilladelse er anbragt uden for hjemmet i Danmark,
iværksætter styrelsen af egen drift en vurdering af, hvorvidt det an-
bragte barn på baggrund af anbringelsen skal gives en opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Denne vurdering foretages
uanset, om barnet har indgivet ansøgning om opholdstilladelse.
Udlændingestyrelsen bliver typisk bekendt med, at et udenlandsk barn
er anbragt uden for hjemmet, i forbindelse med behandling af en sag
om opholdstilladelse. Styrelsen kan også modtage underretning om, at
11. april 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 3974
1929918
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om det er ministerens vurdering, at kommunerne opfylder deres vejledningspligt sådan, at anbragte børn får søgt om opholdstilladelse og statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
et udenlandsk barn er anbragt uden for hjemmet, fra bopælskommu-
nen, der har forestået anbringelsen, eller fra indkvarteringsoperatø-
ren, hvis barnet hidtil har været indkvarteret på et asylcenter.
Styrelsen modtager i en række tilfælde forud for anbringelsen også
mere generelle forespørgsler fra kommuner om udenlandske børns
opholdsretlige status i forbindelse med anbringelse uden for hjemmet.
Styrelsen vejleder i forlængelse heraf om proceduren for behandling
af sager af denne karakter samt om hvilke hensyn, der indgår i vurde-
ringen af, hvorvidt et anbragt barn skal meddeles opholdstilladelse.
Til brug for vurdering af, om et barn, der er anbragt uden for hjemmet
eller er genstand for tvangsmæssig undersøgelse, kan gives opholds-
tilladelse, indhenter Udlændingestyrelsen fra den relevante opholds-
kommune oplysninger om baggrunden for anbringelsen, karakteren af
anbringelsen samt prognosen for hjemgivelse.
Opholdstilladelse til et anbragt barn meddeles efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, og meddeles med henblik på midlertidigt ophold som ud-
gangspunkt med gyldighed i 1 år. Er der oplysninger i en konkret sag,
der indikerer, at der inden for 1 år kunne være ændrede forhold med
betydning for opholdstilladelsen, vil styrelsen meddele tilladelsen for
en kortere periode. I sager om forlængelse af opholdstilladelsen, an-
vendes samme fremgangsmåde som ved meddelelsen af den oprinde-
lige opholdstilladelse. Det vil sige, at styrelsen igen indhenter kommu-
nens udtalelse om prognosen for barnets hjemgivelse og eventuelle
andre forhold af betydning for vurdering af sagen.”
Jeg kan henholde mig til Udlændingestyrelsens udtalelse og finder på den baggrund
ikke, at der er behov for tiltag i forhold til ansøgninger om opholdstilladelser til
børn, der er anbragt uden for hjemmet.
2.
Jeg kan herudover bemærke, at jeg heller ikke finder behov for en ordning, hvor
der automatisk bliver søgt om dansk statsborgerskab til anbragte børn.
Jeg kan oplyse, at et barn som hovedregel kun kan blive dansk statsborger ved op-
tagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse som biperson – det vil sige sam-
men med én af sine forældre.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har dog fast praksis for at forelægge sagen
for Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om
barnet kan meddeles dispensation fra kravet om, at barnet kun kan optages som
hovedperson, hvis det ikke kan blive dansk sammen med en forælder, hvis barnet
er anbragt uden for hjemmet, og anbringelsen forventes at vare barndommen ud.
I de sager er det typisk plejeforældrene, der søger om dansk statsborgerskab til det
anbragte barn.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om det er ministerens vurdering, at kommunerne opfylder deres vejledningspligt sådan, at anbragte børn får søgt om opholdstilladelse og statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er som udgangspunkt en betingelse for forelæggelse for Indfødsretsudvalget,
at forældrene samtykker til, at barnet erhverver dansk statsborgerskab.
Mattias Tesfaye
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3