Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2549871_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 24. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 72 (alm.
del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 72:
Vil ministeren oversende sin vurdering af, om Indfødsretsudvalgets medlemmer in-
den for rammerne af gældende lovgivning, Danmarks internationale forpligtelser,
GDPR-regler mv. af egen drift må efterspørge personfølsomme oplysninger om
f.eks. ansøgeres religiøse tilhørsforhold, og må udvalgets medlemmer anmode om
dokumentation herfor hos ansøgerne selv?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”1. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) sikrer
ikke en ret til statsborgerskab, men efter Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstols praksis er tildeling af statsborgerskab efter om-
stændighederne omfattet af EMRK artikel 8 om ret til respekt for pri-
vatliv mv. Betingelserne for tildeling af statsborgerskab skal derfor
være i overensstemmelse med EMRK artikel 14 om forbud mod diskri-
mination sammenholdt med artikel 8. Det fremgår af EMRK artikel 14,
at der ikke må ske forskelsbehandling på baggrund af bl.a. religion.
EMRK artikel 14 indebærer et forbud mod usaglig forskelsbehandling,
hvilket bl.a. indebærer, at en forskelsbehandling kun er berettiget, hvis
den har et legitimt formål og samtidig står i rimeligt forhold til dette
formål. Forskelsbehandling alene på baggrund af religion kræver efter
Menneskerettighedsdomstolens praksis meget tungtvejende grunde
for at kunne anses for begrundet.
Der vil således ikke inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser kunne lægges vægt på oplysninger om en ansøgers religi-
øse overbevisning i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om
dansk indfødsret. Der kan i den forbindelse henvises til Justitsministe-
riets besvarelse af 15. april 2021 af spørgsmål nr. 1 (B 149, folketings-
samlingen 2020-21) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
Side
1/2
24. marts 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 3255
1913639
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om at oversende sin vurdering af, om det er i overensstemmelse med denne artikel 5, hvis et medlem af Indfødsretsudvalget videregiver oplysninger til resten af Indfødsretsudvalget om en konkret indfødsretsansøgers religiøse forhold, til udlændinge- og integrationsministeren
Som det endvidere fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 27. april
2021 af spørgsmål nr. 4 (B 149, folketingssamlingen 2020-21) fra Fol-
ketingets Indfødsretsudvalg, er det Justitsministeriets opfattelse, at
det afgørende for, om der i forhold til en konkret ansøger om indføds-
ret sker en tilsidesættelse af Danmarks internationale forpligtelser,
herunder forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af bl.a. reli-
gion, jf. EMRK artikel 14 sammenholdt med artikel 8, er, om ansøgeren
gives afslag på indfødsret med henvisning til den pågældendes religi-
øse overbevisning. Det er således ikke i denne sammenhæng afgø-
rende, hvordan det enkelte medlem af Folketinget stemmer i forbin-
delse med beslutningen om tildeling af indfødsret.
Det bemærkes, at det bl.a. følger af Højesterets dom af 13. septem-
ber 2013 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2013, side 3328 ff.), at
Danmark har påtaget sig en række folkeretlige pligter, som også i
forarbejder til indfødsretsloven forudsættes efterlevet ved Folke-
tingets og Indfødsretsudvalgets udøvelse af skønnet over, om
dansk indfødsret skal meddeles en ansøger, og at en ansøger, der
ikke er blevet medtaget i en lov om indfødsret, derfor ved domsto-
lene kan få prøvet, om folkeretlige forpligtelser er krænket, og om
ansøgeren i den anledning har krav på erstatning eller godtgørelse.
Det vil bero på en konkret vurdering af sagens omstændigheder, hvor-
vidt et afslag i det enkelte tilfælde må anses for at være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser. Den endelige afgørelse af en
tvist herom, herunder spørgsmålet om betydningen af enkelte folke-
tingsmedlemmers tilkendegivelser mv. i forbindelse med behandlin-
gen af et forslag til naturalisationslov, henhører under domstolene.
2.
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven gælder for
behandling af personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved
hjælp af automatisk databehandling, og for anden ikkeautomatisk be-
handling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et regi-
ster.
Efter databeskyttelseslovens § 3, stk. 3, finder forordningen og loven
dog ikke anvendelse på behandling af personoplysninger, der foreta-
ges som led i Folketingets parlamentariske virke.”
Til Indfødsretsudvalgets orientering vedlægges Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 1 og 4 (B 149, folketingssamlingen 2020-21).
Mattias Tesfaye
/
Nicolai Holm Larsen
Side
2/2