Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2475964_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 21. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 7 (alm.
del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren oplyse, om staten i forbindelse med frakendelse af dansk indfødsret
erhvervet ved svig, jf. indfødsretslovens § 8 A, fratager indfødsretten med virkning
fra tidspunktet for fratagelsen eller om det lægges til grund, at den pågældende
aldrig har erhvervet indfødsret (ugyldighed med tilbagevirkende kraft), og vil mini-
steren i forlængelse heraf redegøre for, hvorvidt sidstnævnte har den fordel, at det
oprindelige statsborgerskab ikke kan anses som fortabt, hvorved vedkommende
ikke kan blive statsløs ved frakendelsen af dansk indfødsret?
Svar:
1.
Efter indfødsretslovens § 8 A kan den, der i forbindelse med sin erhvervelse af
dansk statsborgerskab har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at af-
give urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger, ved
dom frakendes sit danske statsborgerskab, hvis det udviste forhold har været be-
stemmende for erhvervelsen.
Det er ikke en betingelse, at personen, der har udvist svigen, har dobbelt statsbor-
gerskab. En person kan således frakendes til statsløshed, hvis statsborgerskabet er
erhvervet ved svig.
Hvis betingelserne for frakendelse er opfyldt, vil den pågældendes danske statsbor-
gerskab som hovedregel skulle frakendes. Bestemmelsen giver imidlertid mulighed
for, at domstolene kan vurdere alle omstændigheder i den enkelte sag og i forbin-
delse hermed foretage en proportionalitetsvurdering, som kan føre til et andet re-
sultat. Frakendelse af det danske statsborgerskab vil for eksempel kunne være
mere indgribende over for den pågældende, hvis han eller hun derved bliver stats-
løs, hvilket vil kunne indgå i rettens vurdering.
Frakendelse af dansk statsborgerskab efter indfødsretslovens § 8 A har virkning fra
afsigelse af endelig dom. Afgørelser om frakendelse af dansk statsborgerskab har
Side
1/2
9. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 18272
1802066
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om frakendelse af dansk indfødsret erhvervet ved svig, til udlændinge- og integrationsministeren
således ikke tilbagevirkende kraft i den forstand, at den pågældendes rettigheder
og forpligtelser skal revurderes for så vidt angår perioden fra erhvervelsen og indtil
frakendelsen af det danske statsborgerskab. Det gælder, selvom statsborgerskabet
helt eller delvist har været afgørende for den pågældendes retsstilling på visse
punkter.
Omvendt kan en person ikke efter frakendelse af dansk statsborgerskab støtte ret
på, at vedkommende tidligere har haft dansk statsborgerskab. Personer, som er
frakendt dansk statsborgerskab, vil således ikke kunne påberåbe sig lovbestemmel-
ser, som giver særlige rettigheder m.v. til tidligere danske statsborgere.
2.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem re-
geringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, at der er enighed
mellem aftaleparterne om, at det skal undersøges, om der er mulighed for at
stramme reglerne for frakendelse ved en ændring af formuleringen i bl.a. indføds-
retslovens § 8 A fra ”kan” til ”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse
efter indfødsretslovens § 8 A, medmindre dette vil være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser.
Regeringen forventer at fremsætte et lovforslag herom i indeværende folketings-
samling.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2