Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2529231_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 24. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 57 (alm.
del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på MFU spørgsmål 412 af 20.
januar 2022 redegøre for, at Socialdemokratiet gerne vil opsige Europarådets kon-
ventioner, når det gælder at fremme udlændinges ret til dobbelt statsborgerskab i
Danmark, men ikke når det gælder at indføre betinget statsborgerskab ved natura-
lisation og frakende statsborgerskab ved kriminalitet?
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af 20. januar 2022 af spørgsmål 412 (alm. del)
fra Retsudvalget blev accept af dobbelt statsborgerskab indført ved lov nr. 1496 af
23. december 2014 om ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret).
Der fremgår følgende af bemærkningerne til lovforslagets § 2:
"Danmark har tiltrådt Europarådets konvention af 6. maj 1963 om begræns-
ning af tilfælde af dobbelt statsborgerret og værnepligt for personer med
dobbelt statsborgerret. For at kunne indføre en øget accept af dobbelt stats-
borgerskab har Danmark derfor opsagt konventionens kapitel 1 efter de nær-
mere regler herom i konventionens artikel 12. Opsigelsesvarslet i konventio-
nen er fastsat til 1 år og regnes fra den 25. august 2014."
Konventionens kapitel 1 omfatter bestemmelser om begrænsning af dobbelt stats-
borgerskab.
2.
Den Europæiske Konvention af 6. november 1997 om Statsborgerret (statsbor-
gerretskonventionen) giver ikke mulighed for, at de kontraherende stater kan op-
sige konventionen delvist.
15. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1706
1885273
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om, hvorfor opsigelse af Europarådets konvention, til udlændinge- og integrationsministeren
Danmark har som et lille land en klar interesse i et regelbaseret internationalt sam-
fund. Derfor har regeringen ikke planer om at trække Danmark ud af statsborger-
retskonventionen.
Der skal dog ikke være tvivl om, at regeringen mener, at vi skal udnytte de mulig-
heder, som konventionerne giver os. Derfor har regeringen fokus på at udnytte mu-
lighederne for at stramme reglerne i forhold til frakendelse af statsborgerskab in-
den for rammerne af de internationale konventioner.
3.
Det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al-
liance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for
Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af
statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Regeringen har den 10. februar 2022 fremsat et lovforslag herom for Folketinget.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2