Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2514139_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 22. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 38
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 38:
Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spørgsmål 7 af 9. november
2021 redegøre for, hvorledes indfødsretsloven kan indrettes, således at frakendelse
af dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A om svig fremover medfører ugyl-
dighed med tilbagevirkende kraft, og om ikke dette vil være i tråd med den aftale
om indfødsret af 20. april 2021, som regeringen har indgået med Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance, hvor der var enighed mellem aftaleparterne
om, at det skal undersøges, hvorvidt der er mulighed for at stramme reglerne for
frakendelse af dansk indfødsret?
Svar:
1.
Det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al-
liance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for
Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af
statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Side
1/3
17. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21759
1860024
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorledes indfødsretsloven kan indrettes, således at frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A om svig fremover medfører ugyldighed med tilbagevirkende kraft, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 16. december 2021 sendt et udkast
til et lovforslag herom i høring.
2.
I overensstemmelse med indfødsretsaftalen foreslås det i udkastet til lovforsla-
get, som er sendt i høring, at der indføres en mulighed for, at en person, som er
dømt for en strafbar handling, og som derved har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, frakendes sit danske statsborgerskab
ved dom.
Det følger videre af lovforslaget, at regeringen også ønsker, at mulighederne for at
frakende statsborgerskabet fra personer, der i forbindelse med erhvervelse af
dansk statsborgerskab har udvist svigagtigt forhold, udnyttes i videst muligt omfang
inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Det foreslås på den baggrund, at der ved dom skal ske frakendelse af dansk stats-
borgerskab erhvervet ved svig, medmindre det vil være i strid med Danmarks inter-
nationale forpligtelser. Og endelig foreslås det, at hvis nogen frakendes sit danske
statsborgerskab ved dom på grund af svig, skal også vedkommendes barn frakendes
statsborgerskabet ved dom, hvis barnet har erhvervet statsborgerskabet gennem
vedkommende, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser.
3.
Det følger allerede af den gældende § 8 A i indfødsretsloven, at den, der i forbin-
delse med sin erhvervelse af dansk statsborgerskab har udvist svigagtigt forhold,
herunder ved forsætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie
relevante oplysninger, ved dom kan frakendes sit danske statsborgerskab, hvis det
udviste forhold har været bestemmende for erhvervelsen.
Frakendelse af dansk statsborgerskab efter indfødsretslovens § 8 A har virkning fra
afsigelse af endelig dom. Afgørelser om frakendelse af dansk statsborgerskab har
således ikke tilbagevirkende kraft i den forstand, at den pågældendes rettigheder
og forpligtelser skal revurderes for så vidt angår perioden fra erhvervelsen og indtil
frakendelsen af det danske statsborgerskab. Det gælder, selvom statsborgerskabet
helt eller delvist har været afgørende for den pågældendes retsstilling på visse
punkter.
Det bemærkes, at det efter indfødsretslovens § 8 A allerede er muligt at frakende
til statsløshed. Uanset om frakendelse af statsborgerskab har tilbagevirkende kraft
eller virkning fra afsigelse af endelig dom, vil det derfor være muligt at frakende
statsborgerskabet fra en person, der måtte have fortabt sit oprindelige statsbor-
gerskab ved erhvervelsen af dansk statsborgerskab.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at en
ændring af tidspunktet for, hvornår en dom om frakendelse efter § 8 A har virkning,
ikke vil udvide mulighederne for frakendelse af dansk statsborgerskab og ikke vil
føre til flere frakendelser.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorledes indfødsretsloven kan indrettes, således at frakendelse af dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A om svig fremover medfører ugyldighed med tilbagevirkende kraft, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3