Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2514124_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 22. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 37
(alm. del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 37:
Vil ministeren i relation til IFU alm. del - bilag 36 af 16. december 2021 vedrørende
lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af
statsborgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for statens vitale in-
teresser m.v.), kommentere sætningen: "En kontraherende stat kan dog bevare ad-
gangen til at fratage en person statsborgerretten, selvom det medfører statsløshed,
hvis den på undertegnelses-, ratifikations- eller tiltrædelsesdatoen har afgivet er-
klæring om dette med henvisning til en af de grunde, der anføres i konventionen
[...]" (s. 22), og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor Danmark ikke
har bevaret denne adgang? Vil regeringen tage initiativ til at anmode UNHCR om
en sådan adgang, så IS-terrorister i Syrien kan gøres statsløse i overensstemmelse
med konventionen, sådan som Storbritannien har gjort?
Svar:
1.
FN’s konvention af 30. august 1961 om begrænsning af statsløshed (statsløse-
konventionen) indeholder et forbud mod, at der kan ske fratagelse af statsborger-
skab, hvis dette medfører, at den pågældende derved bliver statsløs, jf. konventio-
nens artikel 8, stk. 1.
Efter konventionens artikel 8, stk. 3, er det dog muligt at tage forbehold herfor, hvis
staten på undertegnelses-, ratifikations- eller tiltrædelsesdatoen har afgivet en er-
klæring om dette med henvisning til, at en statsborger i strid med sin loyalitetspligt
over for den kontraherende stat, på trods af statens udtrykkelige forbud, har ydet
eller har fortsat med at yde en anden stat tjenester eller har modtaget eller har
fortsat med at modtage vederlag fra en anden stat, eller at den pågældende i strid
med sin loyalitetspligt over for den kontraherende stat har udvist en for statens
livsvigtige interesser særdeles skadelig adfærd.
Tilsvarende kan en kontraherende stat tage forbehold for, at en statsborger har
aflagt ed til eller afgivet formel erklæring om tilhørsforhold til en anden stat eller
Side
1/3
17. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21757
1859914
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om kommentar til sætning i forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret, til udlænding- og integrationsministeren
klart har vist sin beslutning om at unddrage sig sit tilhørsforhold til den kontrahe-
rende stat.
Det bemærkes, at det fremgår af konventionens artikel 8, stk. 3, at det er en forud-
sætning for, at en kontraherende stat kan tage et sådant forbehold og dermed be-
vare adgangen til at fratage en person statsborgerskabet, at der i statens lovgivning
allerede eksisterer en sådan adgang til fratagelse af statsborgerskab på tidspunktet
for undertegnelse, ratifikation eller tiltrædelse.
Danmark afgav ikke en erklæring om et sådant forbehold ved tiltrædelsen af stats-
løsekonventionen den 6. juni 1977. Det bemærkes, at adgangen til ved dom at fra-
kende statsborgerskab for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13 først blev
indført ved lov nr. 311 af 5. maj 2004 om ændring af indfødsretsloven (Ændring af
reglerne om erhvervelse af dansk indfødsret ved erklæring samt indførelse af ny
bestemmelse om frakendelse af dansk indfødsret) efter Danmarks tiltrædelse af
statsløsekonventionen. På tiltrædelsestidspunktet havde Danmark således ikke ad-
gang til at fratage en person statsborgerskab til statsløshed i medfør af national
lovgivning.
Det er ikke muligt efterfølgende at tage forbehold, jf. konventionens artikel 8, stk.
3.
2.
Det kan i tillæg hertil oplyses, at for så vidt angår adgangen til at opsige statslø-
sekonventionen, indeholder konventionens artikel 19 en udtrykkelig opsigelsesad-
gang, hvoraf det fremgår, at konventionen kan opsiges med et års varsel. Idet kon-
ventionen er indgået med Folketingets samtykke, kræves Folketingets samtykke
også ved opsigelsen heraf, jf. grundlovens § 19, stk. 1.
3.
Angående muligheden for i så fald efterfølgende at genindtræde i statsløsekon-
ventionen med forbehold for artikel 8, stk. 1, er det en internationalt bredt delt
vurdering, at det vil være i strid med traktatretten at opsige en konvention alene
med det formål at genindtræde med en erklæring eller et forbehold.
Ingen stater har hidtil opsagt statsløsekonventionen, heller ikke for at genindtræde
med en erklæring eller forbehold.
4.
Danmark har tillige tiltrådt og ratificeret Den Europæiske konvention af 6. no-
vember 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen), hvorefter en kon-
traherende stat alene kan fratage statsborgerskab i tilfælde, hvor personen derved
bliver statsløs, hvis erhvervelsen er sket som følge af svig.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om kommentar til sætning i forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret, til udlænding- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3