Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2512442_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 22. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 35
(alm. del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 35:
Vil ministeren i relation til IFU alm. del - bilag 36 af 16. december 2021 redegøre
for, om den foreslåede ændring i lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser m.v.), hvor en ny bestemmelse i § 8 A,
stk. 2, indsættes, kun vil have virkning for vedkommendes børn eller for samtlige
efterkommere? Vil regeringen ændre udtrykket "barn" til "efterkommere"?
Svar:
1.
Efter indfødsretslovens § 8 A kan den, der i forbindelse med sin erhvervelse af
dansk statsborgerskab har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at af-
give urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger, ved
dom frakendes sit danske statsborgerskab, hvis det udviste forhold har været be-
stemmende for erhvervelsen.
2.
Regeringen ønsker, at mulighederne for at frakende statsborgerskabet fra per-
soner, der i forbindelse med erhvervelse af dansk statsborgerskab har udvist svig-
agtigt forhold, udnyttes i videst muligt omfang inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser. Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår på den
baggrund, at der ved dom skal ske frakendelse af dansk statsborgerskab erhvervet
ved svig, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Endvidere foreslås det, at hvis nogen frakendes sit danske statsborgerskab ved dom
på grund af svig, skal også vedkommendes barn frakendes statsborgerskabet ved
dom, hvis barnet har erhvervet statsborgerskabet gennem vedkommende, med-
mindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
I overensstemmelse med Danmarks konventionsforpligtelser vil den foreslåede
ordning ikke omfatte tilfælde, hvor den ene af barnets forældre fortsat har dansk
statsborgerskab.
Side
1/2
13. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21753
1859811
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om den foreslåede ændring i forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret kun vil have virkning for vedkommendes børn eller for samtlige efterkommere, til udlænding- og integrationsministeren
Det forudsættes tillige, at domstolene i hver enkelt sag foretager en konkret og in-
dividuel vurdering af frakendelsens betydning for barnet. Der vil i proportionalitets-
vurderingen skulle foretages en afvejning over for hensynet til barnets tarv. Herud-
over vil der i vurderingen skulle indgå de samme momenter, der i dag indgår i pro-
portionalitetsvurderingen ved domstolene i forbindelse med frakendelse efter de
gældende regler i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B.
3.
Den Europæiske konvention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsbor-
gerretskonventionen) fastsætter udtømmende, i hvilke situationer en stats lovgiv-
ning må indeholde regler om fortabelse af statsborgerskab. Det følger af konventi-
onens artikel 7, stk. 1, litra b, at en af disse situationer er fortabelse i tilfælde af
erhvervelse af statsborgerret i den kontraherende stat gennem bedragerisk hand-
lemåde, urigtige oplysninger eller fortielse af relevante forhold fra ansøgerens side
Det fremgår videre af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 2, at en stats na-
tionale lovgivning kan indeholde bestemmelser om, at børn, hvis forældre fortaber
deres statsborgerret i det pågældende land, ligeledes fortaber denne statsborger-
ret, bortset fra de af stk. 1, litra c) og d), omfattede tilfælde. Børn fortaber imidlertid
ikke statsborgerretten, hvis den ene af deres forældre fortsat besidder den.
Efterkommere, der ikke er børn af en forælder, som frakendes statsborgerskabet
på baggrund af svig, vil derfor ikke inden for Danmarks internationale forpligtelser
kunne frakendes deres danske statsborgerskab.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2