Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2518787_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 20. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 33
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 33:
Kan ministeren erklære sig enig i, at undersøgelsesprincippet – eller officialprincip-
pet – gælder ved Indfødsretskontorets behandling af naturalisationssager, og at
Indfødsretskontoret derfor ikke bør meddele afslag på indfødsret, hvis samtlige sa-
gens oplysninger set under ét klart gør det mest sandsynligt, at en ansøger opfylder
naturalisationscirkulærets betingelser for at blive optaget på et lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse?
Svar:
1.
Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få dansk indfødsret
uden ved lov (naturalisation).
Grundlovsbestemmelsen indebærer, at forvaltningen ikke kan bemyndiges til at til-
dele statsborgerskab efter et skøn. Behandlingen af ansøgninger om naturalisation
har derfor igennem mange år været tilrettelagt således, at et flertal i Folketinget i
en aftale har beskrevet de betingelser, der skal være opfyldt for, at en ansøger kan
optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. En sådan aftale udmøntes i en
cirkulæreskrivelse om naturalisation, der beskriver de betingelser, der skal være
opfyldt for, at en ansøger uden videre kan optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, samt de betingelser, der skal være opfyldt for, at en ansøger forelæg-
ges for Indfødsretsudvalget. Senest indgik regeringen (Socialdemokratiet) den 20.
april 2021 sammen med Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance en
ny aftale om indfødsret, som er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation.
Ansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation behandles af Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet efter retningslinjerne og betingelserne i den for
ansøgningen gældende cirkulæreskrivelse om naturalisation. Ved Udlændinge- og
Integrationsministeriets behandling af ansøgninger om statsborgerskab ved natu-
ralisation er der ikke tale om afgørelser i henhold til lov, men om forberedelse af
Side
1/4
26. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21697
1857120
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm., om undersøgelsesprincippet – eller officialprincippet – gælder ved Indfødsretskontorets behandling af naturalisationssager, til udlændinge- og integrationsministeren
lovforslag. Lovforslag om indfødsrets meddelelse fremsættes sædvanligvis to gange
årligt af ministeriet.
Hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet konstaterer, at en ansøger om stats-
borgerskab opfylder de fastsatte betingelser i cirkulæreskrivelsen om naturalisa-
tion, optages ansøgeren på det førstkommende lovforslag om indfødsrets medde-
lelse. Hvis ministeriet konstaterer, at en ansøger ikke opfylder de fastsatte betin-
gelser i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, meddeles ansøgeren, at betingel-
serne for at blive dansk statsborger ikke er opfyldt. En ansøger, der ikke opfylder
betingelserne for at blive dansk statsborger, medtages kun på et lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, hvis Folketingets Indfødsretsudvalg forinden har meddelt di-
spensation fra en eller flere af betingelserne i cirkulæreskrivelsen.
2.
Ved Udlændinge- og Integrationsministeriets behandling af ansøgninger om ind-
fødsret er der således principielt ikke tale om afgørelser i henhold til lov, men om
lovforberedende arbejde. Ministeriets behandling af disse sager er derfor ikke om-
fattet af forvaltningsloven. Følgende fremgår imidlertid af cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation:
”Ved Udlændinge- og Integrationsministeriets behandling af ansøgninger om
indfødsret er der principielt ikke tale om afgørelser i henhold til lov, men om
forberedelse af lovforslag. Den sagsbehandling, som Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet foretager med henblik på at konstatere, om en person opfyl-
der kravene i retningslinjerne, minder dog meget om den form for sagsbe-
handling, der almindeligvis udøves af den offentlige forvaltning. Der er derfor
grund til generelt at iagttage forvaltningslovens regler og andre forvaltnings-
retlige principper ved behandlingen af naturalisationssagerne.”
Der kan endvidere henvises til Folketingets vedtagelse nr. 36 af 15. januar 1998,
hvoraf det fremgår, at Folketinget lægger vægt på at sikre god forvaltningsskik i
hele sagsforløbet ved behandlingen af ansøgninger om dansk indfødsret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet iagttager således generelt forvaltningslo-
vens regler og andre forvaltningsretlige principper, herunder officialprincippet, i
forbindelse med ministeriets behandling af naturalisationssager.
3.
Officialprincippet er et grundlæggende princip i forvaltningsretten, hvorefter det
påhviler den enkelte forvaltningsmyndighed enten selv at fremskaffe de fornødne
oplysninger til at afgøre en sag korrekt eller dog at foranledige, at andre medvirker
til sagens oplysning. Princippet er ikke lovfæstet, men er udtryk for en almindelig
retsgrundsætning.
Formålet med princippet er at understøtte, at der træffes materielt lovlige og rig-
tige afgørelser. Officialprincippet hører til de såkaldte garantiforskrifter, og hvis en
sag er utilstrækkeligt oplyst, kan det betyde, at afgørelsen må tilsidesættes som
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm., om undersøgelsesprincippet – eller officialprincippet – gælder ved Indfødsretskontorets behandling af naturalisationssager, til udlændinge- og integrationsministeren
ugyldig. Det kan også betyde, at sagen må genoptages, så de manglende undersø-
gelser kan blive foretaget.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet sikrer, at alle sager om naturalisation bli-
ver tilstrækkeligt oplyst, bl.a. ved at inddrage oplysninger, som ministeriet er i be-
siddelse af, og indhente yderligere oplysninger fra ansøgeren og andre myndighe-
der.
Naturalisationssager er ansøgningssager, og Udlændinge- og Integrationsministe-
riet kan derfor i vid udstrækning kræve, at en ansøger medvirker til sagsoplysning-
en. En ansøger vil således almindeligvis kunne afkræves relevante oplysninger, som
ansøgeren er i besiddelse af, eller som uden besvær eller omkostninger kan tilveje-
bringes af ansøgeren. Ministeriet vil i den forbindelse oplyse ansøgeren om, at an-
søgerens manglende medvirken til sagens oplysning vil medføre, at ministeriet
træffer afgørelse på det foreliggende grundlag.
I det omfang Udlændinge- og Integrationsministeriet anmoder ansøgeren om at til-
vejebringe oplysninger, som det viser sig at være særligt belastende, besværligt el-
ler omkostningskrævende for ansøgeren at fremskaffe, vil ministeriet i videst mu-
ligt omfang enten bistå ansøgeren med at fremskaffe oplysningerne eller forsøge
selv at tilvejebringe oplysningerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foretager som led i oplysningen af sagen
endvidere partshøring efter princippet i forvaltningslovens § 19, stk. 1, såfremt an-
søgeren ikke kan antages at være bekendt med, at ministeriet er i besiddelse af
bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder. Partshøringen
består i, at ansøgeren gøres bekendt med oplysningerne og gives lejlighed til at
fremkomme med en udtalelse. Ministeriet foretager i overensstemmelse med prin-
cippet i forvaltningslovens § 19, stk. 1, alene partshøring, hvis oplysningerne er til
ugunst for ansøgeren og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
5.
Efter Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst sagen, og der er foreta-
get en eventuel partshøring af ansøgeren, vil ministeriet påse, om ansøgeren opfyl-
der kravene i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Kan Udlændinge- og Integrationsministeriet på grund af manglende oplysninger
ikke konstatere, om et eller flere krav er opfyldt, vil det almindeligvis medføre, at
ansøgeren meddeles afslag om optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse,
eller at sagen forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg, hvis sagen er omfattet
af en forelæggelsesadgang, herunder efter § 25 i cirkulæreskrivelse om naturalisa-
tion.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm., om undersøgelsesprincippet – eller officialprincippet – gælder ved Indfødsretskontorets behandling af naturalisationssager, til udlændinge- og integrationsministeren
Det følger således af § 25 i cirkulæreskrivelse om naturalisation, at en ansøgning,
hvor særlige forhold taler herfor, vil kunne forelægges for Folketingets Indfødsrets-
udvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om ansøgeren vil kunne meddeles
dispensation fra en eller flere betingelser i aftalen. Dette kan eksempelvis være re-
levant, hvis den fornødne dokumentation ikke kan fremskaffes – uden det er be-
grundet i ansøgerens forhold – og ministeriet ikke ud fra sagens øvrige oplysninger
kan påse, om et eller flere krav er opfyldt.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
4/4