Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2504723_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd B (IFU)
Hvornår:
15. december 2021 kl. 8.00
DET TALTE ORD GÆLDER
29. november 2021
Tekst:
Sags nr.
Akt-id
2021 - 19687
1825125
Vil ministeren uddybe, hvorfor Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet fortsat ikke vil oversende relevante oplys-
ninger om ansøgere til dansk statsborgerskab til Indføds-
retsudvalget, når medlemmer af udvalget anmoder om så-
danne oplysninger?
Tale:
Tak for spørgsmålet, som vi jo også havde lejlighed til at
drøfte med hinanden i folketingssalen i sidste uge, hvor vi
behandlede et beslutningsforslag og havde en forespørg-
selsdebat om samme emne.
Der vil derfor nok ikke være så meget af det, jeg vil sige i
dag, som kommer til at overraske spørgeren.
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 15/12-2021 om hvorfor ministeren fortsat afviser at oversende en række sagsakter til Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og Integrationsministeriet
2504723_0002.png
2
Men lad mig alligevel starte med at fremhæve, at regerin-
gen den 20. april i år sammen med Venstre, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance indgik en aftale om,
hvilke betingelser der skal gælde for at blive optaget på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Jeg er glad for vores aftale, hvor vi fik understreget, at til-
deling af dansk statsborgerskab er noget, som man skal
gøre sig fortjent til.
Af vores aftale fremgår det bl.a., at tildelingen af statsbor-
gerskab bør ske på baggrund af strenge krav og dermed
være forbeholdt de personer, som har valgt Danmark og
grundlæggende danske værdier og retsprincipper til, lært
dansk, ikke har begået kriminalitet og som har integreret
sig i og ønsker at være en aktiv del af det danske samfund.
Aftalen er efterfølgende – helt som sådanne aftaler plejer
– blevet udmøntet i en cirkulæreskrivelse om naturalisa-
tion. En cirkulæreskrivelse, der beskriver de betingelser,
der skal være opfyldt for, at en ansøger kan optages
di-
rekte
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, samt de
betingelser, der skal være opfyldt for, at en ansøgers sag
kan forelægges for Indfødsretsudvalget.
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 15/12-2021 om hvorfor ministeren fortsat afviser at oversende en række sagsakter til Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og Integrationsministeriet
3
Sidste år meddelte Folketinget indfødsret til knapt 5.000
personer på de lovforslag, der blev behandlet her i Folke-
tingssalen. I 1850 meddelte man på den samme matrikel
indfødsret til 10 personer.
Det er et udtryk for, at der er sket noget i Danmark, på
samme måde som det er sket i mange andre europæiske
lande. Det er nemlig et udtryk for, at der bor markant flere
mennesker i vores land, som er indvandret hertil, og som
har fået børn her.
Vi har i de sidste 4-5 årtier haft en periode i Danmarkshi-
storien, hvor der har været markant mere indvandring til
og faktisk også mere udvandring fra Danmark.
Danmark er et land, som mange indvandrer til og udvan-
drer fra. Nogle af dem, der indvandrer hertil, beslutter sig
for at blive her, de får en permanent opholdstilladelse, og
ønsker måske at søge statsborgerskab. Det er der mange
flere, der gør nu, end for 30, 40 og 50 år siden.
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 15/12-2021 om hvorfor ministeren fortsat afviser at oversende en række sagsakter til Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og Integrationsministeriet
4
Og jeg synes faktisk, at statsborgerskabet ligger i forlæn-
gelse af de forventninger, vi har til de mennesker, der
kommer til vores land.
Forventninger om, at de bliver integreret, at de lærer spro-
get, sætter sig ind i kulturen, at de har en interesse for det
land, som de er flyttet til, at de tilslutter sig de værdier,
herunder særligt demokrati og ligestilling, som det danske
samfund bygger på. Derfor mener jeg også, at det er helt
naturligt, at en stor del af dem på et tidspunkt får lyst til at
søge statsborgerskab i vores land.
Vores opgave i Folketinget er så at forvalte tildeling af
statsborgerskab inden for rammerne af den særlige be-
stemmelse, vi har i § 44 i Grundloven.
Det er vores opgave her i Folketinget at finde en model
for, hvordan vi sikrer, at Danmark – som et åbent land i en
tid, hvor der er migration, både ind og ud af landet – er i
stand til at tildele statsborgerskab på en måde, så det ikke
er noget, man trækker i en automat.
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 15/12-2021 om hvorfor ministeren fortsat afviser at oversende en række sagsakter til Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og Integrationsministeriet
5
At vi sikrer at finde en model, hvor der på den ene side
bliver stillet krav, hvor vi viser, at vi har nogle forventnin-
ger om, at man tilslutter sig samfundets værdier, bakker
op om og bidrager aktivt til det danske samfund, hvis man
ønsker dansk statsborgerskab. Men også en model, der på
den anden side sikrer, at tildelingen af statsborgerskab
sker på en rimelig og transparent måde.
Og jeg synes, at den model, som Folketinget har udviklet
og forfinet igennem årtier, er ret fornuftig. Altså den mo-
del, hvor det er et flertal i Folketinget, der sætter sig sam-
men og fastlægger nogle objektive betingelser, som folk
skal leve op til, og som man som borger, der bor i det her
land, på forhånd kan orientere sig i.
Så kan folk søge dansk statsborgerskab, og hvis de lever
op til de betingelser, som et flertal har fastsat, så kan de
være ret sikre på, at deres navn ender på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse. Et lovforslag, der bliver vedtaget
her i Folketinget.
Men i og med, at der ikke kan foretages et skøn i ministe-
riet på grund af den grundlovsbestemmelse, vi har, hvor
det kun er politikere, der kan tildele statsborgerskab, så er
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 15/12-2021 om hvorfor ministeren fortsat afviser at oversende en række sagsakter til Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og Integrationsministeriet
6
der, som på alle andre områder, hvor der forvaltes, behov
for, at der foretages et skøn et andet sted, og det skøn fo-
retages i Folketingets Indfødsretsudvalg, forinden loven
fremsættes.
Det kan f.eks. være, at der er en ansøger, som på grund af
sygdom ikke er i stand til at opfylde de betingelser, der er
stillet, og så kan udvalget forholde sig til det.
Det, som spørgeren forfølger med sine gentagne spørgs-
mål om bl.a., hvorfor jeg bl.a. ikke vil oversende oplys-
ninger om ansøgere til Indfødsretsudvalget, det er en
grundlæggende anden model for tildeling af statsborger-
skab. Jeg synes, at det er en dårligere model, men det er
en model, der også kan rummes inden for rammerne af
grundloven.
Det er en anden model, fordi selvom ansøgere lever op til
de objektive betingelser, der er fastsat af et flertal i Folke-
tinget, så skal der fortsat foretages en sagsbehandling – en
politisk sagsbehandling i Folketingets Indfødsretsudvalg,
hvor man fjerner nogle ansøgere, selvom de opfylder alle
de objektive betingelser – og det er jeg imod.
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 15/12-2021 om hvorfor ministeren fortsat afviser at oversende en række sagsakter til Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og Integrationsministeriet
2504723_0007.png
7
Hvis man ønsker en anden model, så synes jeg, at man må
stå ved det og sige det åbent. Så må man sige, at man ud
over den sagsbehandling, der foretages i ministeriet på
baggrund af den politiske aftale, ønsker en efterfølgende
politisk stillingtagen til hver enkelt sag.
Det, som spørgeren efterlyser, er, at selvom folk lever op
til de politisk fastsatte betingelser, så vil man gerne have
oversendt alle sager enkeltvis. Udover at der vil være
nogle administrative og økonomiske udfordringer forbun-
det med et fuldstændigt andet set up, end det, der er aftalt
i dag, så synes jeg som sagt, at det er forkert og urimeligt
og i strid med den måde, vi har behandlet indfødsretsan-
søgninger på i årtier i Danmark – og jeg synes ikke, at vi
skal gå den vej.
Derfor kommer jeg ikke til at oversende tusindvis af sager
til Folketingets Indfødsretsudvalg med personlige oplys-
ninger om ansøgere, der lever op til samtlige de objektive
betingelser, der er aftalt af et flertal i Folketinget. Det me-
ner jeg virkelig vil være den forkerte vej at gå.
Tak for ordet.