Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2491540_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 19. november 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 20
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 20:
Vil ministeren bekræfte, at diskriminationsforbuddet i grundlovens § 70 er bin-
dende for medlemmer af Folketinget og anvendeligt i statsborgerskabssager (som
det også tidligere er lagt til grund af Udlændinge- og Integrationsministeriet i L 68,
folketingsåret 2018-19)?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få ind-
fødsret uden ved lov. Det forhold, at indfødsret til en udlænding ifølge
grundlovens § 44 skal meddeles ved lov, indebærer, at ingen har rets-
krav på at blive naturaliseret. Meddelelse af indfødsret er således et
politisk spørgsmål, jf. bl.a. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven
med kommentarer (2015), side 305, og Henrik Zahle, Dansk forfat-
ningsret 1, 3. udgave (2001), side 98.
Det følger desuden af grundlovens § 56, at Folketingets medlemmer
”ene [er] bundet ved deres overbevisning og ikke ved nogen forskrift
af deres vælgere”. Dette gør sig også gældende ved Folketingets be-
handling af forslag til naturalisationslove omfattet af grundlovens § 44.
Det følger af grundlovens § 70, 1. led, at ”[i]ngen […] på grund af sin
trosbekendelse eller afstamning [kan] berøves adgang til den fulde ny-
delse af borgerlige og politiske rettigheder”. Forbuddet retter sig mod
såvel lovgivningsmagten som forvaltningen. Udtrykket ”borgerlige og
politiske rettigheder” forstås bredt og omfatter således enhver fordel-
agtig retsposition, eksempelvis valgret, adgang til ægteskabsindgåelse
samt offentlige tilladelser og ydelser, jf. bl.a. Jens Peter Christensen
m.fl., a.st., side 415 f.
Side
1/2
1. december 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 19934
1830563
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om grundlovens § 70 er til hinder for, at medlemmer af Folketingets Indfødsretsudvalg afslår at tildele indfødsret til en ansøger på grund af dennes religion, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at Højesteret ved dom af 13. september 2013, der er
optrykt i UfR 2013.3328 H, har fastslået, at ministerens beslutninger
om at undlade at optage en ansøger på et lovforslag eller at undlade
at forelægge en ansøgning for Folketingets Indfødsretsudvalg er et led
i lovgivningsprocessen, der ikke er underlagt domstolsprøvelse efter
grundlovens § 63. Endvidere anførte Højesteret, at en ansøger, der
ikke er blevet medtaget i en lov om indfødsret, kan få domstolsprø-
velse af, om Danmarks internationale forpligtelser er blevet krænket,
og om ansøgeren derfor har krav på erstatning eller godtgørelse. Der
vil imidlertid ikke kunne ske domstolsprøvelse af påstande om, at en
ansøger skal medtages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse el-
ler skal meddeles indfødsret ved lov, jf. bl.a. Jens Peter Christensen
m.fl., a.st., side 305 f.
Det bemærkes, at Justitsministeriet ikke er bekendt med, at der fore-
ligger tilsvarende retspraksis vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt
manglende medtagelse af en ansøger i en lov om indfødsret er i strid
med grundlovens § 70. Den endelige afgørelse af en sådan sag vil hen-
høre under domstolene.
Det bemærkes endelig, at Justitsministeriet ikke har kunnet identifi-
cere omtale af grundlovens § 70 i lovforslag nr. L 68 af 9. oktober 2018
om ændring af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond og Den Europæiske Socialfond fra folketingssamlingen
2018-19 (1. samling). Det bemærkes dog, at lovforslag nr. L 80 af 25.
oktober 2018 om ændring af lov om dansk indfødsret og lov om dansk-
uddannelse til voksne udlændinge m.fl. indeholder en vurdering i for-
hold til grundlovens § 70, jf. pkt. 5.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget. Den nævnte vurdering angik spørgsmålet om, hvorvidt
betingelsen om, at man skal give hånd til repræsentanter fra myndig-
hederne i forbindelse med grundlovsceremonier, er i overensstem-
melse med grundlovens § 70.”
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2