Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2489077_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. november 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 13
(alm. del) efter ønske fra Mette Thiesen (NB) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren redegøre for, om personer, der opnår indfødsret ved erklæring, er
omfattet af sikkerhedstjek som følge af cirkulære om naturalisation, § 21, om ude-
lukkelse af personer, der ifølge Politiets Efterretningstjeneste vurderes at være en
fare for statens sikkerhed? Såfremt de pågældende ikke er omfattet af sikkerheds-
tjek i henhold til § 21, vil ministeren da redegøre for, hvilke andre sikkerhedstjek
der så udføres af personer, der opnår statsborgerskab ved erklæring?
Svar:
1.
Når en person erklærer sig som dansk statsborger sker det på baggrund af en
række objektivt konstaterbare betingelser, som den erklærende skal opfylde. Der
overlades således ikke et skøn til den myndighed, der skal tage stilling til, om betin-
gelserne for at opnå dansk statsborgerskab ved erklæring er opfyldt.
Årsagen hertil er, at grundlovens § 44 indeholder et delegationsforbud, som med-
fører, at det ikke kan overlades til administrative myndigheder at træffe afgørelse
om tildeling af dansk statsborgerskab, hvor der overlades et skøn til myndighe-
derne. Grundlovens § 44 forhindrer dog ikke, at der vedtages lovgivning, som med-
fører, at en person kan opnå dansk statsborgerskab ved erklæring, når visse objek-
tivt konstaterbare betingelser er opfyldt, og der ikke overlades et skøn til den myn-
dighed, der skal tage stilling til, om betingelserne er opfyldt.
Det betyder, at PET i en erklæringssag ikke kan foretage en vurdering af, om den
erklærende kan være til fare for landets sikkerhed, da en sådan vurdering ikke alene
vil bero på objektivt konstaterbare forhold.
2.
Det fremgår af indfødsretslovens §§ 3, 4 og 5 A, at ikke-naturaliserede nordiske
statsborgere samt tidligere danske statsborgere vil kunne erhverve dansk statsbor-
gerskab ved erklæring, forudsat at visse krav er opfyldt, herunder bl.a. et krav til
vandel.
Side
1/3
18. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 19335
1817901
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministeren vil oplyse, om det er korrekt forstået, at der ikke foregår nogen sikkerhedsgodkendelse ved tildeling af dansk indfødsret til nordiske statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Nordiske statsborgere, der ønsker at erhverve dansk statsborgerskab ved erklæ-
ring, skal i den forbindelse bl.a. opfylde et krav om, at de ikke inden for de sidste 7
år er idømt en frihedsstraf eller en foranstaltning, der kan ligestilles med friheds-
straf, jf. indfødsretsloven § 3, stk. 3, nr. 4.
Nordiske statsborgere, der afgiver erklæring om dansk statsborgerskab, skal oplyse
om alle begåede strafbare forhold i Danmark i de sidste 7 år, ligesom den erklæ-
rende på tro og love og under strafansvar skal erklære, at alle oplysninger i ansøg-
ningsskemaet er korrekte.
For så vidt angår tidligere danske statsborgere, der ønsker at erhverve dansk stats-
borgerskab ved erklæring, kan erklæring ikke afgives, hvis der verserer en sag mod
den pågældende, hvor der af anklagemyndigheden er nedlagt påstand om udvis-
ning, eller hvor anklagemyndigheden som vilkår for et tiltalefrafald har fastsat, at
den pågældende udvises, jf. indfødsretslovens § 4 A.
Tidligere danske statsborgere, der har mistet deres danske statsborgerskab efter
de tidligere regler om fortabelse af dansk statsborgerskab ved erhvervelse af et
fremmed statsborgerskab, og som ønsker at erhverve dansk statsborgerskab ved
erklæring, må ikke være idømt ubetinget frihedsstraf i perioden mellem fortabelsen
af den danske indfødsret og afgivelsen af erklæringen, jf. indfødsretslovens § 5 A.
Det er endvidere en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk statsborgerskab
sammen med en erklærende forælder, at barnet opfylder det samme vandelskrav,
som stilles over for den erklærende forælder, jf. indfødsretslovens § 5 og § 5 A, stk.
4.
Når Udlændinge- og Integrationsministeriet modtager et skema om dansk statsbor-
gerskab ved erklæring, undersøges det ved opslag i Kriminalregisteret og på bag-
grund af den erklærendes egne oplysninger om strafbare forhold, om den erklæ-
rende opfylder vandelskravet.
Det bemærkes, at såfremt den erklærende i forbindelse med sin erhvervelse af
dansk statsborgerskab har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at af-
give urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger om be-
gåede strafbare forhold, kan den erklærende ved dom frakendes indfødsretten,
hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervelsen, jf. indfødsrets-
lovens § 8 A.
Det bemærkes, at det fremgår af indfødsretslovens § 8 C, at en person ikke kan
støtte ret på at have haft dansk statsborgerskab, når den pågældende er frakendt
eller frataget statsborgerskabet i medfør af indfødsretslovens § 8 A eller § 8 B.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministeren vil oplyse, om det er korrekt forstået, at der ikke foregår nogen sikkerhedsgodkendelse ved tildeling af dansk indfødsret til nordiske statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3