Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 128 (alm.
del) efter ønske fra Susan Kronborg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 128:
Ministeren bedes oplyse, hvordan det kan være, at en ansøger, som har bedt om
aktindsigt, kan konstatere, at der mangler aktering af indsendte bilag til ansøgnin-
gen. Er der sket fejl i den konkrete sag, eller har ministeriet den procedure, at man
ikke akterer alle indkomne dokumenter? Der henvises til IFU alm. del - bilag 121
(fortroligt).
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at en ansøgning om dansk
statsborgerskab, der indgives digitalt via den digitale ansøgningsløsning, og de bi-
lag, som indsendes med ansøgningen, automatisk journaliseres i ministeriets sags-
behandlingssystem. Oplysninger, der efterfølgende modtages, herunder oplysnin-
ger fra ansøger, journaliseres ligeledes i ministeriets sagsbehandlingssystem.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan vedrørende den konkrete sag, som
spørgsmålet omhandler, oplyse, at den pågældendes ansøgning om dansk statsbor-
gerskab med tilhørende bilag samt de oplysninger, der efterfølgende er modtaget,
herunder fra ansøger, er journaliseret i overensstemmelse hermed.
Ministeriet kan videre oplyse, at ved anmodninger om aktindsigt i en sag om dansk
statsborgerskab fra en ansøger udleveres en aktliste samt de akter, som ansøgeren
som part i sagen har krav på.
Vedrørende den konkrete sag kan ministeriet oplyse, at den pågældende har fået
aktindsigt i overensstemmelse hermed i aktlisten over alle akter, som ministeriet
var i besiddelse af på tidspunkterne for den pågældendes anmodninger om aktind-
sigt, samt akterne.
23. august 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2022 - 10478
2041077
Side
1/2