Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2609647_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 1. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 122 (alm. del)
efter ønske fra Susan Kronborg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 122:
Ministeren oplyser i sit svar på spørgsmål 22 til L 190, at “Ved meddelelse af afslag
på ansøgninger om dansk statsborgerskab efter forelæggelse for Folketingets Ind-
fødsretsudvalg redegør Udlændinge- og Integrationsministeriet i afgørelsen for de
betingelser i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, som ansøgeren ikke opfylder.”
Mener ministeren i forlængelse heraf, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
selv skriver begrundelser til afslag givet af Indfødsretsudvalget?
Svar:
1.
Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få dansk indfødsret
uden ved lov. Ansøgninger om statsborgerskab behandles af Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation. Af cirkulæreskrivelsen fremgår de betingelser, som det po-
litisk er besluttet skal være opfyldt, for at ansøgeren kan optages på et lovforslag
om indfødsrets meddelelse, eller for at ansøgerens sag kan forelægges for Folke-
tingets Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om ansøgeren
kan meddeles dispensation fra en eller flere betingelser, som ansøgeren ikke opfyl-
der. På baggrund heraf fremsætter Udlændinge- og Integrationsministeren sæd-
vanligvis to gange årligt lovforslag om indfødsrets meddelelse for Folketinget.
Ved Udlændinge- og Integrationsministeriets behandling af ansøgninger om dansk
statsborgerskab er der principielt ikke tale om afgørelser i henhold til lov, men om
forberedelse af lovforslag. Den sagsbehandling, som Udlændinge- og Integrations-
ministeriet foretager med henblik på at konstatere, om en person opfylder betin-
gelserne i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, minder dog meget om den form
for sagsbehandling, der almindeligvis udøves af den offentlige forvaltning. Der er
derfor grund til generelt at iagttage forvaltningslovens regler og andre forvaltnings-
retlige principper ved ministeriets behandling af naturalisationssagerne, hvilket li-
geledes fremgår af cirkulæreskrivelsen. Det er således i overensstemmelse med Fol-
ketingets vedtagelse nr. 36 af 15. januar 1998, hvor det bl.a. fremgår, at Folketinget
Side
1/3
10. august 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 9538
2028218
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm., om Udlændinge- og Integrationsministeriet selv skriver begrundelser til afslag givet af Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og integrationsministeren
lægger afgørende vægt på at sikre god forvaltningsskik i hele sagsforløbet (bl.a. of-
fentlige og klare regler og kortere sagsbehandlingstid).
Kompetencen til at meddele dispensation fra retningslinjerne om naturalisation til-
kommer i medfør af grundlovens § 44, stk. 1, alene den lovgivende magt. Ansøgere,
der ikke opfylder betingelserne i cirkulæreskrivelsen, medtages derfor kun på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, hvis Folketingets Indfødsretsudvalg efter fo-
relæggelse af sagen beslutter, at den pågældende kan optages på et lovforslag. Be-
slutninger fra Indfødsretsudvalget om at optage en ansøger på et lovforslag, selvom
den pågældende ikke opfylder betingelserne i cirkulæreskrivelsen om naturalisa-
tion, er ikke omfattet af forvaltningslovens regler om bl.a. begrundelse, ligesom
forhandlinger i Indfødsretsudvalget er fortrolige.
2.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 22 til L 190 redegør Udlændinge-
og Integrationsministeriet ved meddelelse af afslag på ansøgninger om dansk stats-
borgerskab efter forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg i afgørelsen for
de betingelser i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, som ansøgeren ikke opfyl-
der. Ministeriet oplyser ligeledes, at sagen har været forelagt for Indfødsretsudval-
get, som har meddelt ministeriet, at der ikke kan meddeles dispensation. Ministe-
riet oplyser endvidere, at beslutninger fra Indfødsretsudvalget ikke er omfattet af
forvaltningslovens regler om bl.a. begrundelse, og at forhandlinger i udvalget er
fortrolige, hvorfor ministeriet ikke kan oplyse nærmere om Indfødsretsudvalgets
behandling af sagen. Ministeriet oplyser således ikke ansøgeren om en begrundelse
for Indfødsretsudvalgets afslag på dispensation.
3.
Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af 4. marts 2021 af IFU alm. del 2020-21 –
spm. 38, hvoraf det bl.a. fremgår, at Højesteret ved dom afsagt den 9. maj 2017 i
sag 120/2016 har forholdt sig til begrundelsespligten i afgørelser om afslag på dansk
statsborgerskab. Det fremgår af besvarelsen, at Højesteret i de konkrete sager vur-
derede, at ansøgerne fik rimeligt grundlag for at bedømme, hvad årsagen til afsla-
get var, og at begrundelseskravet i henhold til artikel 11 i Den Europæiske Konven-
tion om Statsborgerret (statsborgerretskonventionen) derfor ikke var tilsidesat. Det
fremgår af dommen bl.a., at:
”Efter artikel 11 i Den Europæiske Konvention af 6. november 1997 om
Statsborgerret skal enhver kontraherende stat sikre, at afgørelser, der
vedrører bl.a. erhvervelse af statsborgerret i landet, ”indeholder skrift-
lige begrundelser”.
Danmark har tiltrådt denne konvention, og efter forarbejderne til ind-
fødsretsloven forudsættes konventionen efterlevet på indfødsretsom-
rådet.
Højesteret finder, at konventionens artikel 11 må forstås således, at
begrundelsespligten finder anvendelse på såvel afslag på indfødsret
fra Udlændinge- og Integrationsministeriet som på afslag på indføds-
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm., om Udlændinge- og Integrationsministeriet selv skriver begrundelser til afslag givet af Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og integrationsministeren
ret fra Folketingets Indfødsretsudvalg efter forelæggelse fra ministe-
riet. Dette gælder også afslag, der skyldes, at sprogkravet mv. ikke er
opfyldt.
Det fremgår ikke af konventionen, hvilke nærmere krav der stilles til
begrundelsen. I ”Explanatory Report” er det vedrørende artikel 11 an-
ført, at der som minimum skal gives ”legal and factual reasons”. Når
det drejer sig om beslutninger, der vedrører national sikkerhed, skal
der kun gives ”a minimum amount of information”.
Højesteret finder, at det efter konventionens ordlyd sammenholdt
med det, som er anført i ”Explanatory Report”, er uklart, hvilket nær-
mere indhold en begrundelse for et afslag på indfødsret skal have.
Bortset fra tilfælde, der vedrører national sikkerhed, skal begrundel-
sen imidlertid efter Højesterets opfattelse have et indhold (retligt og
faktuelt), der giver ansøgeren et rimeligt grundlag for at bedømme,
hvad årsagen til afslaget på indfødsret er. Højesteret har i den forbin-
delse ikke grundlag for at antage, at begrundelsen skal leve op til de
krav, der følger af den danske forvaltningslov, som i øvrigt ikke finder
anvendelse på Indfødsretskontorets eller Folketingets Indfødsretsud-
valgs behandling af ansøgning om indfødsret.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3