Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2615134_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 24. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 112 (alm.
del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 112:
Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spm. 99 redegøre for, hvorvidt
statsborgerretskonventionens pkt. e i artikel 7, stk. 1, der tilsiger, at fortabelse af
statsborgerskab kan komme på tale i tilfælde af "et manglende reelt tilknytnings-
forhold mellem den kontraherende stat og en statsborger med fast bopæl i udlan-
det", kan anvendes over for danske statsborgere med andre statsborgerskaber, der
opholder sig fast i udlandet på flugt fra danske myndigheder, og som nægter at
rejse til Danmark på trods af opfordringer og efterlysninger fra de danske myndig-
heder i medier, e-boks og Statstidende?
Svar:
1.
Det kan om de gældende regler for fortabelse af dansk statsborgerskab for per-
soner født i udlandet oplyses, at det fremgår af indfødsretslovens § 8, stk. 1, at den,
som er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her
under forhold, som tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indføds-
ret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Ud-
lændinge- og integrationsministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter
ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.
Det fremgår videre af indfødsretslovens § 8, stk. 2, at taber nogen sin indfødsret
efter stk. 1, kan også vedkommendes barn tabe indfødsretten, hvis barnet har er-
hvervet indfødsretten gennem vedkommende, medmindre barnet derved bliver
statsløst.
30. august 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 9360
2027721
2.
Statsborgerretskonventionen, som Danmark har tiltrådt og ratificeret, fastsætter
udtømmende, i hvilke situationer en stats lovgivning må indeholde regler om for-
tabelse af statsborgerskab.
Det følger således af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, at fortabelse
kun kan komme på tale i tilfælde af:
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om kommentar til artiklen Ekstra Bladet afslører: De styrer hemmeligt bande-netværk, bragt på ekstrabladet.dk, den 17. juni 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
a. frivillig erhvervelse af fremmed statsborgerret,
b. erhvervelse af statsborgerret i den kontraherende stat gennem bedragerisk
handlemåde, urigtige oplysninger eller fortielse af relevante forhold fra an-
søgerens side,
c. frivillig fremmed militærtjeneste,
d. handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale
interesser,
e. et manglende reelt tilknytningsforhold mellem den kontraherende stat og
en statsborger med fast bopæl i udlandet,
f. hvor det fastslås i løbet af et barns mindreårighed, at de i landets nationale
lovgivning fastsatte betingelser, som førte til barnets ex lege erhvervelse af
statsborgerret i den kontraherende stat, ikke længere er opfyldt,
g. adoption af et barn, hvis barnet erhverver eller er i besiddelse af den ene
eller begge adoptivforældrenes fremmede statsborgerret.
Det bemærkes i forhold til muligheden for fortabelse af statsborgerskab i forbin-
delse med strafbare forhold, at artikel 7, stk. 1, litra d, således udtømmende fast-
sætter, at fortabelse alene kan komme på tale i tilfælde af en handlemåde, som er
til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale interesser.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at statsborgerretskon-
ventionens artikel 7, stk. 1, litra e, ikke tager sigte på den situation, hvor en person
med dobbelt statsborgerskab udrejser af Danmark og skjuler sig for de danske myn-
digheder med henblik på at undgå strafforfølgning.
Det understøttes bl.a. af, at det fremgår af Europarådets forklarende rapport til
statsborgerretskonventionen om artikel 7, stk.1, litra e, at et af hovedformålene
med bestemmelsen er at give en stat, som ønsker det, mulighed for at forhindre
statsborgere med fast bopæl i udlandet i at bevare statsborgerskabet generation
efter generation, hvis de tillige har et andet statsborgerskab.
Det fremgår videre af den forklarende rapport, at bestemmelsen især finder anven-
delse, når den faktiske og reelle forbindelse mellem en person og en stat ikke eksi-
sterer, fordi denne person eller vedkommendes familie har haft fast bopæl i udlan-
det i generationer.
Endelig fremgår det, at bestemmelsen også skal fortolkes i lyset af definitionen af
nationalitet som det juridiske bånd mellem en person og en stat (statsborgerrets-
konventionens artikel 2, litra a), forbuddet mod vilkårlig fratagelse af statsborger-
skab (statsborgerretskonventionens artikel 4, litra c), muligheden for at udelukke
børn født uden for territoriet fra at erhverve statsborgerskab ex lege af en forælder
(statsborgerretskonventionens artikel 6, stk. 1, litra a) og retten til en administrativ
eller retslig prøvelse (statsborgerretskonventionens artikel 12).
Det bemærkes, at hvis fortabelsesreglen i indfødsretslovens § 8, stk. 1, blev udvidet
til også at gælde i de tilfælde, hvor en person er født i Danmark, er det ministeriets
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om kommentar til artiklen Ekstra Bladet afslører: De styrer hemmeligt bande-netværk, bragt på ekstrabladet.dk, den 17. juni 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
vurdering, at der alene ville være et ganske snævert rum for fortabelse i disse til-
fælde.
3.
Det bemærkes i forhold til personer, som begår strafbare forhold, at regeringen
ved lov nr. 453 af 20. april 2022 (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare for-
hold, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.), som trådte i kraft
den 1. maj 2022, har sikret, at adgangen til frakendelse af statsborgerskab ved dom
for strafbare forhold udnyttes i videst muligt omfang inden for rammerne af Dan-
marks internationale forpligtelser.
Herudover bemærkes det, at regeringen i 2019 desuden tog initiativ til en lovæn-
dring, hvorved det efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, blev muligt administrativt
at tage statsborgerskabet fra personer, der har udvist en handlemåde til alvorlig
skade for Danmarks vitale interesser, hvis dette ikke fører til statsløshed.
Ved administrativ fratagelse af statsborgerskabet er det ikke et krav, at den pågæl-
dende er dømt for et strafbart forhold forinden fratagelsen, eller at den pågæl-
dende befinder sig her i landet i forbindelse med behandlingen af sagen. Det er
således muligt at fratage statsborgerskabet administrativt fra en person, der ophol-
der sig i udlandet.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3