Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2579412_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 5. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 93 (alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 93:
Vil ministeren kommentere sætningen "Även skulder till privata företag eller lik-
nande som gått vidare till Kronofogden kan medföra att du inte får bli svensk med-
borgare. Även om du har betalat dina skulder måste det gå en viss tid (cirka två år),
innan du kan bli svensk medborgare. Anledningen är att du ska visa att du kan vara
fortsatt skuldfri”, jf. den svenske myndighed Migrationsverkets hjemmeside (mi-
grationsverket.se), og vil ministeren på den baggrund redegøre for, i hvilket omfang
Sverige har strengere krav til, at udlændinge kan opnå indfødsret ved naturalisation
end Danmark, og i givet fald om dette giver ministeren anledning til at overveje at
stramme op, så udlændinge med forfalden gæld ikke fremover kan opnå dansk ind-
fødsret uden en karensperiode, hvor de skal bevise, at de ikke bare afdrager lidt for
at få indfødsret, men at de kan holde sig gældfrie i en periode forud for ansøgning?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra ambassaden i Stockholm for så vidt angår de svenske regler om statsbor-
gerskab særligt i forhold til gæld. Ambassaden oplyser følgende:
”Reglerne for erhvervelse af svensk statsborgerskab ved naturalisation
findes i § 11 i medborgarskapslagen, ifølge hvilken ansøgeren skal have
haft og kan forventes at have et ”hederligt levnadssätt”.
Ifølge det svenske justitsministerium indgår som en del af undersøgelsen
af et ”hederligt levnadssätt” bl.a. en kontrol af, om ansøgeren har begået
eller er mistænkt for at have begået kriminalitet eller af andre årsager ikke
kan forventes at have et ”hederligt levnadssätt”. I praksis er det ofte trod-
sighed og manglende vilje til at opfylde sine forpligtelser over for det of-
fentlige (”göra rätt för sig”) og manglende betaling af forfaldne under-
holdsbidrag, der tages i betragtning. Afgørende er ansøgers vilje til at op-
Side
1/3
27. april 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 5471
1961103
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om en karensperiode for ansøgning om dansk statsborgerskab efter forfalden offentlig gæld kan indføres i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
fylde sin betalingsforpligtelse, f.eks. dokumenteret gennem afdragsord-
ning eller anden aftale med borgeren. Den, der uden acceptable grunde
har undladt at opfylde sine forpligtelser, men som betaler sin gæld kort
før eller i forbindelse med en ansøgning om svensk statsborgerskab, bliver
ikke straks taget i betragtning som svensk statsborger. Der kræves heref-
ter en vis karensperiode, hvor ansøgeren viser sin hensigt om fortsat at
opfylde sine forpligtelser i fremtiden.
En detaljeret redegørelse for gældens betydning for naturalisation findes
i Migrationsöverdomstolens afgørelse MIG 2016:12 (MIG 2016:12|la-
gen.nu). Afgørelsen har desuden tilknytning til Danmark. Af afgørelsen
fremgår bl.a. følgende:
”Ved vurderingen af, om ansøgeren opfylder kravet om at have haft og
kan forventes at have et ”hederligt levnadssätt”, skal Migrationsverket
tage hensyn til, hvad gældsætningen vedrører samt gældens antal, om-
fang og alder. Gældsudviklingen over tid skal også indgå i vurderingen un-
der hensyntagen til vedkommendes egen indsats for at afvikle gælden. Det
kan ikke udelukkes, at andre forhold i nogle tilfælde kan påvirke vurderin-
gen, såsom omstændighederne omkring en gælds opståen. Afgørende for
vurderingen af, om statsborgerskab kan gives eller ej, er, om det samlede
billede af gældsætningen og vedkommendes handlinger fremstår som for-
eneligt med en person, der stræber efter at opfylde sine forpligtelser. Hvis
spørgsmålet besvares benægtende, tildeles vedkommende ikke statsbor-
gerskab.”
Som en præcisering tilføjer det svenske justitsministerium, at kravet om
”hederligt levnadssätt” således ikke vedrører gæld i form af almindelige
lån (f.eks. boliglån), men situationer, hvor den, der ansøger om statsbor-
gerskab, ikke har bestræbt sig på at opfylde sine forpligtelser, f.eks. i for-
hold til at betale sin gæld, sit underhold eller sine skatter.”
2.
For så vidt angår de danske regler om dansk statsborgerskab i forhold til gæld,
kan det oplyses, at det følger af § 22 i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021
om naturalisation, at en ansøger ikke kan optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, hvis ansøgeren har forfalden gæld til det offentlige med hensyn til
1) tilbagebetalingspligtige ydelser efter lov om social service eller lov om aktiv
socialpolitik,
2) tilbagebetalingspligtige ydelser efter den nu ophævede lov om social bi-
stand,
3) børnebidrag, der er udbetalt forskudsvis af det offentlige efter lov om bør-
netilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag,
4) daginstitutionsbetaling,
5) studielån (SU-lån),
6) tilbagebetaling af for meget udbetalt boligstøtte, jf. § 47 i lov om individuel
boligstøtte,
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om en karensperiode for ansøgning om dansk statsborgerskab efter forfalden offentlig gæld kan indføres i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
7) tilbagebetaling af boligindskudslån, medmindre der er indgået en afdrags-
ordning for tilbagebetaling, som overholdes af ansøgeren,
8) kontrolafgifter til trafikselskaber på 3.000 kr. og derover,
9) bøder til politiet og offerbidrag,
10) retsafgift, gebyrer og omkostninger i retssager og fogedsager eller
11) skatter og øvrige afgifter, medmindre skatte- eller afgiftsrestancen skyldes
forhold, der ikke kan lægges ansøgeren til last.
Gæld til det offentlige, som ikke kan rubriceres under cirkulæreskrivelsens § 22, nr.
1-11, er ikke til hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Når en ansøger ikke længere har gæld til det offentlige, kan ansøgeren blive optaget
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, forudsat at de øvrige betingelser er
opfyldt.
3.
Der blev den 20. april 2021 indgået en ny aftale om indfødsret mellem regeringen
(Socialdemokratiet) samt Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance,
hvor bl.a. kravet om, at en ansøger ikke må have forfalden gæld til offentlige, blev
udvidet til at omfatte flere typer af forfalden gæld, således at også forfalden SU-
lån, bøder til politi og offerbidrag, retsafgift, gebyrer og omkostninger i retssager
og fogedsager samt visse kontrolafgifter til trafikselskaber vil være til hinder for at
blive dansk statsborger. Aftalen er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation.
Jeg har på den baggrund ikke umiddelbart planer om at foreslå en ændring af kravet
i cirkulæreskrivelsen om, at en ansøger ikke må have gæld til det offentlige.
Mattias Tesfaye
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3