Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del
Offentligt
2535480_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 29. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(alm. del) efter ønske fra Mette Thiesen (NB) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren redegøre for, om personer, der fjernes fra lovforslag om indfødsrets
meddelelse, fordi Politiets Efterretningstjeneste vurderer, at den pågældende kan
udgøre en fare for statens sikkerhed, også mister deres opholdsret, og hvis svaret
er benægtende, vil ministeren så være med til at arbejde for, at personer, der af
Politiets Efterretningstjeneste vurderes at udgøre en fare for statens sikkerhed,
fremover mister deres opholdsret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der efter de gældende reg-
ler i udlændingeloven er mulighed for at inddrage en udlændings opholdstilladelse,
hvis udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed. Derudover kan en
udlænding udvises administrativt, hvis udlændingen må anses for en fare for sta-
tens sikkerhed.
Det følger således af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 2, at en tidsbegrænset eller
tidsubegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når der foreligger oplysninger om
forhold, som efter reglerne i udlændingelovens § 10, stk. 1, ville udelukke udlæn-
dingen fra opholdstilladelse. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis udlændingen må an-
ses for en fare for statens sikkerhed, jf. udlændingelovens § 10, stk. 1, nr. 1. Der vil
i sådanne tilfælde altid skulle ske inddragelse af opholdstilladelsen, medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf.
udlændingelovens § 19 a, stk. 3, jf. § 26, stk. 2. Afgørelsen træffes af den myndig-
hed, der i øvrigt behandler sagen.
Derudover følger det af udlændingelovens § 25, nr. 1, at en udlænding administra-
tivt kan udvises, hvis udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed. Af-
gørelsen træffes af Udlændinge- og Integrationsministeriet og kan indbringes for
domstolene efter reglerne i udlændingelovens kapitel 7 b, jf. udlændingelovens §
46 g. Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter bl.a. § 25,
Side
1/4
28. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indføfdsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 18742
1889658
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om personer, der fjernes fra lovforslag om indfødsrets meddelelse på foranledning af PET, også mister deres opholdsret, til udlændinge- og integrationsministeren
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser, jf. dog nedenfor om udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne.
For så vidt angår udlændinge omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed følger
det af artikel 27 i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004), som er
gennemført i dansk ret ved EU-opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1457
af 6. oktober 2020), at retten til indrejse og ophold kan begrænses af hensyn til den
offentlige sikkerhed.
2.
Vurderingen af, om en udlænding må anses for en fare for statens sikkerhed,
foretages af justitsministeren på baggrund af en indstilling fra Politiets Efterret-
ningstjeneste (PET). Denne vurdering lægges til grund af myndighederne ved afgø-
relse af sager efter udlændingeloven, jf. udlændingelovens § 45 b, stk. 1.
Der er i forarbejderne til udlændingelovens § 25 (lovforslag nr. L 32 om ændring af
udlændingeloven (Initiativer mod terrorisme m.v. – opfølgning på FNs Sikkerheds-
råds resolution nr. 1373 af 28. september 2001 om bekæmpelse af terrorisme))
nærmere redegjort for, hvad begrebet statens sikkerhed omfatter. Om hensynet til
statens sikkerhed og vurderingen heraf fremgår således følgende af bemærknin-
gerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side
772:
”Det fremgår af forarbejderne til den tilsvarende bestemmelse i udlændinge-
loven af 1983 (betænkning nr. 968/1982, side 164-165), at hensynet til sta-
tens sikkerhed især omfatter de interesser, der værnes af straffelovens kapi-
tel 12 (forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) og kapitel 13
(forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder), men
at formuleringen ikke udelukker, at også andre interesser af stor samfunds-
mæssig betydning kan tages i betragtning. Det fremgår endvidere af forarbej-
derne, at det i folkeretten, herunder menneskerettighedskonventionerne, er
almindeligt anerkendt, at hensynet til statens sikkerhed kan begrunde udvis-
ning af en udlænding, og at en sådan regel må anses som en nødvendig be-
standdel af landenes beredskabsforanstaltninger bl.a. til imødegåelse af in-
ternational terroristvirksomhed.
Den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 25 er i praksis givet et me-
get snævert anvendelsesområde.
(…)
Politiets Efterretningstjeneste vil i overensstemmelse med sine arbejdsopga-
ver naturligt være beskæftiget med at efterforske sager også vedrørende ud-
lændinge. Der vil kunne være tale om, at der i forbindelse med efterforsknin-
gen træffes forskellige præventive foranstaltninger, at der indhentes retsken-
delser eller gennemføres forskellige former for overvågning. Grundlaget for
Politiets Efterretningstjenestes aktiviteter i forbindelse med en sådan efter-
forskning vil i sagens natur være en vurdering fra efterretningstjenestens side
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om personer, der fjernes fra lovforslag om indfødsrets meddelelse på foranledning af PET, også mister deres opholdsret, til udlændinge- og integrationsministeren
2535480_0003.png
af, at der er rimelig grund til at undersøge, om den pågældende udlænding
udgør eller vil kunne komme til at udgøre en fare for statens sikkerhed.
Det er klart, at ikke alle udlændinge, som Politiets Efterretningstjeneste
måtte have indledt en efterforskning imod, vil falde inden for rammerne af
den foreslåede bestemmelse i § 25, nr. 1, om, at udlændingen må anses for
en fare for statens sikkerhed. Der skal således konkret være tale om en mere
kvalificeret fare, for at dette må anses for at være tilfældet.
Begrebet statens sikkerhed skal fortsat forstås i overensstemmelse med det
i betænkning nr. 968/1982 anførte.”
Begrebet statens sikkerhed i udlændingelovens § 10, stk. 1, nr. 1, skal ifølge forar-
bejderne til bestemmelsen forstås i overensstemmelse med ovennævnte lovbe-
mærkninger, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 766.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan videre oplyse, at det fremgår af § 21
i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, at hvis justitsmini-
steren meddeler, at det af PET vurderes, at en ansøger om dansk indfødsret kan
være en fare for statens sikkerhed, forelægges sagen for Folketingets Indfødsrets-
udvalg med indstilling om udelukkelse af den pågældende fra optagelse på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse i en nærmere angiven periode.
Det kan i den forbindelse oplyses, at en bestemmelse, hvorefter det af PET vurde-
res, om en ansøger kan være en fare for statens sikkerhed, første gang blev indsat
i en cirkulæreskrivelse om naturalisation ved cirkulæreskrivelse nr. 55 af 12. juni
2002 om nye retningslinier for optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Dette skete i forlængelse af den under pkt. 2 nævnte lovændring (lovforslag nr. L
32 om ændring af udlændingeloven (Initiativer mod terrorisme m.v. – opfølgning
på FN´s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 af 28. september 2001 om bekæmpelse
af terrorisme)).
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår bl.a. følgende, jf. Folke-
tingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 755 f.:
”Lovforslaget lægger op til, at der – som fundament for indsatsen for at be-
kæmpe terrorisme – sikres en markant styrkelse af samarbejdet mellem ud-
lændingemyndighederne, Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efter-
retningstjeneste i udlændingesager. Lovforslaget indebærer således en vi-
dere adgang til udveksling af oplysninger myndighederne imellem end i dag.
(…)
Flere af de problemstillinger, der behandles i lovforslaget, gør sig også gæl-
dende i forbindelse med meddelelse af dansk indfødsret ved naturalisation.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om personer, der fjernes fra lovforslag om indfødsrets meddelelse på foranledning af PET, også mister deres opholdsret, til udlændinge- og integrationsministeren
Efter grundlovens § 44, stk. 1, sker naturalisation ved lov, og de nærmere be-
tingelser for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation er fastlagt ved
et forlig mellem et bredt flertal af Folketingets partier. Disse betingelser er
beskrevet i cirkulære nr. 90 af 16. juni 1999 om dansk indfødsret ved natura-
lisation. Det vil derfor ikke være relevant med lovgivningsinitiativer på dette
område. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration vil i stedet
drøfte med Folketingets Indfødsretsudvalg, hvilke ændringer i den hidtidige
praksis der er anledning til at gennemføre.”
De daværende regeringspartier (Venstre og Konservative) og Dansk Folkeparti ind-
gik herefter den 7. maj 2002 en ny aftale om indfødsret, som blev udmøntet i cir-
kulæreskrivelse nr. 55 af 12. juni 2002 om nye retningslinier for optagelse på lov-
forslag om indfødsrets meddelelse. Det fremgik af cirkulæreskrivelsens § 21, at hvis
justitsministeren meddeler, at det af Politiets Efterretningstjeneste vurderes, at en
ansøger om dansk indfødsret kan være en fare for statens sikkerhed, forelægges
sagen for Folketingets Indfødsretsudvalg.
4.
Hvis Folketingets Indfødsretsudvalg beslutter at udelukke en ansøger fra opta-
gelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse i en given periode på baggrund af
en vurdering fra PET om, at den pågældende kan være en fare for statens sikkerhed,
vil den pågældende ikke som følge af denne vurdering miste sin opholdstilladelse.
Hvis den pågældende imidlertid må anses for at være til fare for statens sikkerhed
vil dette dog kunne få konsekvenser for vedkommendes opholdsret efter udlæn-
dingelovens regler om inddragelse af opholdstilladelse eller udvisning, som beskre-
vet ovenfor.
Jeg er af den opfattelse, at det er velbegrundet, at der i de forskellige regelsæt skel-
nes mellem, hvornår en udlænding kan være til fare for statens sikkerhed, og hvor-
når en udlænding må anses for at være til fare for statens sikkerhed, da der, som
det fremgår ovenfor, er tale om forskellige sagstyper med forskellige retsvirkninger
og vurderinger, og jeg vil på den baggrund ikke foreslå en ensretning af reglerne.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
4/4