Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2563327_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1921
Doknr.
553425
Dato
25-04-2022
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 28. marts 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 75 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 75:
”Der er ikke sat punktum på historien om juridisk faderløse i Grønland, som
udgør et af de mørke kapitler i rigsfællesskabets historie. Statsministeren har
under sit seneste besøg i Grønland udtalt, at Danmark og Grønland står i dag
som ligeværdige parter bundet sammen af den fælles historie og fælles
værdier, og at man skal erkende de fejl, der er begået. Grønlands Råd for
Menneskerettigheder har i sin årsrapport fra 2014 anbefalet, at der bør
overvejes at kompensere dokumenterbare økonomiske tab for juridiske fader-
løse. Hvad er status for evalueringen af lovgivningen omkring rettigheder til
juridisk faderløse, og hvad er regeringens holdning til at kompensere juridisk
faderløse for dokumenterbare økonomiske tab ved tabt arveret?”
Svar:
Det er desværre sådan, at nogle juridisk faderløse – uanset fastslåelse af
faderskabet – ikke har kunne få del i arven efter deres far, fordi dødsboet er
afsluttet.
Som det fremgår af lovændringen fra 2014 (lov nr. 483 af 21. maj 2014), kan
faderskab, der er fastslået efter loven, ikke begrunde genoptagelse af et
dødsbo, der er afsluttet på det tidspunkt, hvor sag om faderskabet blev anlagt,
eller hvor anmodning om genoptagelse af en afsluttet faderskabssag blev
fremsat. Begrundelsen herfor er, at arvinger, der evt. har modtaget arv fra
allerede afsluttede dødsboer, ikke skal kunne fratages denne arv.
I forbindelse med lovændringen var det regeringens holdning, at der ikke var
grundlag for en kompensationsordning, og det bemærkes i øvrigt, at
Inatsisartuts tilslutning til lovforslaget ikke var betinget af en erstatnings- eller
kompensationsordning.
Om evaluering af lovændringen kan jeg oplyse, at det af betænkning, afgivet af
Grønlandsudvalget den 9. maj 2014 over LFS 16, Forslag til lov om ændring af
lov for Grønland om børns retsstilling og arvelov for Grønland (Fastslåelse af
faderskab til børn født uden for ægteskab før ikrafttræden af lov for Grønland
om børns retsstilling m.v.), fremgår, at udvalget opfordrede regeringen til, at
loven evalueres.
1
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om status for evalueringen af lovgivningen omkring rettigheder til juridisk faderløse, og hvad er regeringens holdning til at kompensere juridisk faderløse for dokumenterbare økonomiske tab ved tabt arveret, til social- og ældreministeren
2563327_0002.png
Ministeriet har i lyset af opfordringen forsøgt at indhente oplysninger om bl.a.
antallet af sager ved retterne i Grønland samt udfaldet af disse, men det har
desværre vist sig vanskeligt at få sagerne nærmere belyst, bl.a. på grund af
manglende elektronisk sagsbehandling. Ministeriet vil drøfte spørgsmålet om
statistiske oplysninger med Justitsministeriet for at klarlægge rammerne for en
eventuel evaluering.
Som jeg oplyste ved svar på GRU alm. del spørgsmål nr. 33 (vedlagt) er der i
erkendelse af den svære situation, som juridisk faderløse befinder sig i i
perioden 2018-2023 afsat i alt 4,7 mio. kr. til yderligere indsatser til juridisk
faderløse. Indsatsen består af diverse informationsindsatser, et tilbud om
juridisk bistand og et behandlingstilbud. Som det ligeledes fremgår af svaret, er
der en god og tæt dialog mellem ministeriet og Departementet for Børn, Unge
og Familier om indsatserne.
Når indsatsen afsluttes vil jeg sørge for, at udvalget orienteres om evalueringen
af behandlingstilbuddet og får en redegørelse om den samlede indsats.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
GRU alm. del – svar på spørgsmål 33
2