Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1799
Doknr.
551652
Dato
19-04-2022
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 23. marts 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 74 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 74:
”Ministeren henleder i svar på GRU alm. del – spm. 60 opmærksomheden på,
at der i kommunale sager tages flere hensyn end blot
forældrekompetenceundersøgelser, og at en egentlig afgørelse træffes på
baggrund af flere kriterier. Det er dog overvejende sandsynligt, at såfremt en
forældrekompetenceundersøgelse fejlagtigt viser, at forældrene f.eks. er
mentalt retarderede, fordi de ikke har den kulturelle baggrund for at passe ind i
en sådan test, så vil kommunens afgørelse være under indflydelse af resultatet
af testen. Det kan derfor være meget afgørende, at
forældrekompetenceundersøgelsen foretages på præmisser som forældrene
kan være med på. Hvad er ministerens holdning til at regulere i praksis, så
tests og screening af forældre i forbindelse med anbringelsessager tilpasses til
forældrenes kulturelle baggrund og sprog?”
Svar:
Det er op til psykologens faglige vurdering at vælge de metoder og
psykologiske test, som vurderes nødvendige for og egnede til at afdække de
pågældende forældres forældrekompetence. Det fremgår af Socialstyrelsens
vejledende retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser fra 2021, at psykologen bør udvælge
metoder, der konkret vurderes relevante til at belyse
forældrekompetenceundersøgelsens opdrag. Det fremgår derudover, at der så
vidt mulig bør anvendes validerede metoder med høj reliabilitet.
Det skal understreges, at en såkaldt forældrekompetenceundersøgelse kun er
en del af den samlede undersøgelse af forholdene i den enkelte sag. Som led i
den børnefaglige undersøgelse skal kommunen også inddrage de fagfolk, som
allerede har viden om barnets eller den unges og familiens forhold, herunder
sundhedsplejersker, pædagoger, lærere m. Kommunen skal i alle tilfælde
foretage en konkret, individuel og helhedsorientereret vurdering af barnets og
familiens samlede situation.
I forhold til kommunens valg af psykolog fremgår det, at: ”Socialrådgiveren bør
i samtalen med forældrene om forældrekompetenceundersøgelsens baggrund
og formål også afdække, om forældrene har særlige ønsker eller præferencer i
forhold til valg af psykolog. Nogle forældre kan for eksempel have særlig
1