Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2547940_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. marts 2022
Nordatlantkontoret
Maise Biørn Jørgensen
2022-0032/09-0170
2350912
Besvarelse af spørgsmål nr. 63 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 63 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU).
Nick Hækkerup
/
Anne-Mette Lyhne Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om Grønlands nye politibåde er skrøbelige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 63 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Er
det - i forlængelse af det foregående spørgsmål - korrekt, at
politibådene er så skrøbelige, at de for hver 220 timers sejlads
skal i land og have skiftet gearolie? 220 timer, som svarer til en
gang om måneden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Grønlands Politi. Politikredsen oplyser, at der i kravspecifi-
kationen til de nye politifartøjer er lagt vægt på, at materialer og
komponenter mv. kan serviceres lokalt i Grønland, således at
risikoen for unødige driftsstop minimeres. Som følge heraf, er
motorkonfigurationen m.m. bygget af komponenter, som svarer
til de komponenter, der anvendes af grønlandske turist- og char-
terfartøjer af nogenlunde samme størrelse. Grønlands Politi har
i den forbindelse identificeret kritiske reservedele, der efterføl-
gende er blevet indkøbt og lagerført centralt i Nuuk med henblik
på, at udskiftning heraf kan ske uden unødigt ophold som følge
af levering fra udlandet.
Grønlands Politi oplyser, at serviceintervallet for motorkonfigu-
rationen er omkring 200 driftstimer og opefter, hvilket anses for
normalt for denne type af fartøjer, som ofte opererer under eks-
treme arktiske forhold. Hertil kommer, at fartøjernes motorer er
velafprøvede i grønlandske farvande. Grønlands Politi har end-
videre oplyst, at erhvervsmæssige fartøjer, som opererer i grøn-
landske farvande med samme motortype ligeledes skal service-
res med jævnlige mellemrum for at sikre motoren en længere
levetid. Herudover bemærker Grønlands Politi, at politifartø-
jerne er hurtiggående, og at deres motorer derfor opererer med
en væsentligt højere omdrejningsfrekvens end de tidligere poli-
tikuttere, som sejlede med en hastighed på ca. 10 knob. Denne
forskel i hastighed medfører, at motorerne vil skulle serviceres
hyppigere end motorer, der opererer med væsentligt lavere om-
drejningsfrekvens.
Endelig oplyser Grønlands Politi, at fartøjerne er udstyrede med
forskellige elektriske landkoblingsmuligheder, hvorved de bl.a.
kan opvarmes elektrisk, når de ligger i havn. I situationer, hvor
landstrøm er tilgængelig bidrager dette til at reducere antallet af
driftstimer på motorerne og dermed forlænge motorernes leve-
tid, ligesom det er til gavn for miljøet. Herudover har fartøjerne
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om Grønlands nye politibåde er skrøbelige, til justitsministeren
øget batterikapacitet, hvilket ligeledes reducerer driftstimerne
på fartøjernes motorer.
Afslutningsvis bemærker Grønlands Politi, at operationsprofi-
len for fartøjerne vurderes at være opfyldt. På baggrund af den
udarbejdede rapport herom af 25. oktober 2018 og de foreløbige
erfaringer hermed, er det i øvrigt Grønlands Politis vurdering, at
motorservice, herunder skift af gearolie, vil skulle foretages med
mindre hyppighed end en gang om måneden.”
Side 3/3