Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2547942_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. marts 2022
Nordatlantkontoret
Maise Biørn Jørgensen
2022-0032/09-0169
2350908
Besvarelse af spørgsmål nr. 62 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 62 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU).
Nick Hækkerup
/
Anne-Mette Lyhne Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om Grønlands nye politibåde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 62 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Grønland har fået nye politibåde, som skulle erstatte tre ud af
fire eksisterende politikuttere. De nye politibåde har opereret i
Grønland i knap et år. Spørgeren er imidlertid blevet informeret
om, at flere af bådene har haft alvorlige problemer med at kunne
operere i arktiske farvande. Heriblandt, at motorerne på en af
bådene, kaldt Ilik, får motorstop i -10 grader, og at bådens span-
ter allerede havde fået revner. Er det korrekt, at der allerede før
et års markeringen af politibådenes søfart har været tilfælde af
at en båd, som ikke længere kan operere i grønlandsk farvand
og blot venter i grønlandsk havn på at repareret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Grønlands Politi, som oplyser, at politikredsen har fået leve-
ret fem nye hurtiggående politifartøjer som erstatning for tre ud
af de fire tidligere politikuttere (SISAK II-IV).
Grønlands Politi bemærker generelt, at de nye fartøjer er synet
af Søfartsstyrelsen, hvorfor de er bygget og udrustet i overens-
stemmelse med de gældende regler for mindre erhvervsfartøjer,
jf. bekendtgørelse nr. 1008 af 18. september 2014 om Medde-
lelser fra Søfartsstyrelsen F, mindre erhvervsfartøjers bygning
og udstyr m.v. og bekendtgørelse nr. 956 af 26. september 2012
om mindre fartøjer, der medtager op til 12 passagerer. Fartø-
jerne er herudover særligt konstrueret og synet med henblik på
sejlads i Grønland, hvilket blandt andet indebærer, at en særlig
isforstærkning indgår som en del af fartøjernes konstruktion.
Endelig er fartøjerne udstyret med motorer fra Volvo Penta, som
gennem en lang årrække har vist sig driftssikre i grønlandske
farvande, herunder også ved lave temperaturer.
Grønlands Politi oplyser endvidere, at fartøjerne er såkaldte pro-
totyper, hvilket indebærer, at der ikke tidligere er konstrueret
lignende fartøjer. Grønlands Politi har derfor været opmærksom
på, at der kunne være en række mindre fejl eller mangler ved
fartøjerne, som løbende ville skulle udbedres eller tilpasses i takt
med, at fartøjerne blev leveret, ligesom der i forbindelse med
den endelige udformning og indretning af de senere leverede
fartøjer er taget højde for erfaringerne med de først leverede far-
tøjer.
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om Grønlands nye politibåde, til justitsministeren
I forlængelse heraf er der i forbindelse med leveringen af fartø-
jerne således bl.a. konstateret udfordringer med at opretholde
tilstrækkelig søvandskøling uden regelmæssig manuel rensning
af søvandsfiltrene ved sejlads over længere afstande med nyis
og tallerkenis. Dette fænomen er kendt fra arktisk sejlads, og
derfor afsøger Grønlands Politi bl.a. gennem erfaringsdeling lo-
kalt i Grønland aktuelt mulige tekniske løsninger til at imødegå
problematikken.
Der er den 25. oktober 2018 endvidere udarbejdet en rapport om
operationsprofilen for fartøjerne, som er fastsat til 15 timer om
ugen i 36 uger om året. Det er i den forbindelse ligeledes esti-
meret, at fartøjerne, som følge af de grønlandske vejrforhold,
må forventes at være landsat i fire måneder om året. Til trods
for det aktuelt begrænsede erfaringsgrundlag er det Grønlands
Politis vurdering, at den fastsatte operationsprofil for fartøjerne
er opfyldt, og at den i et begrænset omfang endvidere må for-
ventes at kunne øges, når der er fundet en løsning på problema-
tikken omkring søvandskøling.
For så vidt angår fartøjet Ilik (stationeret i Sisimiut) har Grøn-
lands Politi oplyst, at det ikke er korrekt, at fartøjet får motor-
stop ved temperaturer på minus 10 grader og derunder. Det på-
gældende fartøj er derimod blevet pådraget en glasfiberskade,
som har krævet udbedring. Grønlands Politi har i den forbin-
delse oplyst, at skaderne forekom under flytning af fartøjet ved
byggeværftet i Danmark forinden levering og først blev konsta-
teret efter ibrugtagning af fartøjet i Grønland. Byggeværftet har
påtaget sig ansvaret og har udbedret skaderne, således at fartøjet
i dag er operationelt. Der udestår dog fortsat kosmetisk glasfi-
berarbejde, som planlægges udført medio maj.
I øvrigt bemærker Grønlands Politi, at fartøjerne Nukik (statio-
neret i Qaqortoq) og Nakuaq (stationeret i Nuuk) på nuværende
tidspunkt er operationelle i deres respektive sejladsområder,
mens fartøjerne Ilik (stationeret i Sisimiut), Kimik (stationeret i
Aasiaat) og Malik (stationeret i Tasiilaq) planmæssigt er landsat
for vinteren, som følge af vejrforholdene i deres sejladsområder.
Afslutningsvis oplyser Grønlands Politi, at fartøjernes garanti-,
struktur- og styrkemæssige forhold skal gennemgås i midten af
maj i Nuuk. Gennemgangen vil ske i et samarbejde mellem
Grønlands Politi og byggeværftet, herunder med deltagelse af
Grønlands Politis skibskonsulent.”
Side 3/3