Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2539873_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2022
Nordatlantkontoret
Søren de Paoli
2022-0032/09-0167
2325094
Besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om at tilsende udvalget et notat, som forklarer den problematik, som omhandler, at tinglysningssystemet i Grønland er forældet og ikke digitaliseret som i Danmark, til justtisministeren
Spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Vil
ministeren tilsende udvalget et notat, som forklarer den
problematik, der blev nævnt på Grønlandsudvalgets høring 9.
februar 2022 om fremtidens retsvæsen i Grønland, som om-
handler, at tinglysningssystemet i Grønland er forældet og ikke
digitaliseret som i Danmark? Vil ministeren herunder forklare,
hvad det er for barrierer, der indtil videre ikke har gjort det mu-
ligt at indføre et digitalt tinglysningssystem i Grønland og hvad
der skal til for, at det kan indføres?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Grønlands
Landsret og Retten i Grønland har oplyst, at de ikke er
bekendt med særlige juridiske hindringer i Grønland, som skulle be-
grænse mulighederne for implementering af et digitalt tinglysningssy-
stem. De eksisterende udfordringer vil kunne implementeres på
samme måde og med de samme lovindgreb, som da det digitale ting-
lysningssystem blev indført i Danmark.
Det Grønlandske Tinglysningslovsudvalg blev nedsat i 1995 med det
formål at finde en proces for implementeringen af et digitalt tinglys-
ningssystem i Grønland. Årsagen til, at udvalget ikke har afsluttet sit
arbejde, skyldtes primært, at det ikke er afklaret, hvad der i tinglys-
ningsmæssig henseende forstås ved en fast ejendom i Grønland, og
om der bør kunne stiftes pant i brugsret til jord. Udvalget valgte
længe dette ikke var afklaret
at udskyde spørgsmålet om den tekni-
ske løsning til brug for tinglysningen i Grønland. Tinglysningsretten
har oplyst, at den ikke ser betydelige hindringer i forhold til at flytte
den nuværende grønlandske tinglysning til Tinglysningsretten i Dan-
mark, hvor digital tinglysning vil kunne ske efter reglerne om tinglys-
ning af bygninger på fremmed grund, men det vil kræve nogen tilret-
ning af det danske digitale tinglysningssystem og yderligere ressour-
cer, ligesom der vil være nogle sproglige udfordringer.
Tinglysningsretten har overvejet muligheden for at rykke den nuvæ-
rende grønlandske tinglysning (Registreringen) fra Retten i Grønland
til Tinglysningsretten i Danmark, som
over et par år
vil kunne
digitalisere denne, hvorefter den eventuelt vil kunne flyttes tilbage til
Retten i Nuuk, som en del af det danske digitale tinglysningssystem.
Der vil dog i en sådan løsning skulle afklares flere juridiske og tekni-
ske problemer. En flytning af opgaven til Tinglysningsretten vil bl.a.
ikke løse problemerne om ejerskabet til jorden eller de problemer, der
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om at tilsende udvalget et notat, som forklarer den problematik, som omhandler, at tinglysningssystemet i Grønland er forældet og ikke digitaliseret som i Danmark, til justtisministeren
i dag findes med bygninger i Grønland, der har flere selvstændige byg-
ningsnumre.
Hertil er det væsentligt at bemærke, at Grønland betragtes som et
”usikkert tredjeland”, jf.
databeskyttelsesforordningens kapitel V og
retshåndhævelseslovens afsnit VII sammenholdt med EU-kommissi-
onens tilstrækkelighedsafgørelser i forbindelse med overførsel af per-
sonoplysninger. Det kræver derfor et overførselsgrundlag at overføre
personoplysninger til Grønland, herunder placere det grønlandske
tinglysningssystem i Danmark.
Derudover vil der navnlig være tekniske hindringer, idet tinglysnin-
gen, der i Grønland er benævnt Registreringen, i meget høj grad nu
hviler på fysiske dokumenter, der skal tilgås manuelt af brugerne. Der
kan være en række problemer i den forbindelse, fx at enkelte doku-
menter og en del henvendelser er på grønlandsk, ligesom alle papir-
dokumenter
indtil digitalisering har fundet sted
vil skulle sendes
fysisk frem og tilbage.
Tinglysningsretten og retterne i Grønland vil alle se positivt på et ini-
tiativ om digitalisering af tinglysningssystemet, herunder fx nedsæt-
telse af en ny arbejdsgruppe, der kan udarbejde en samlet vurdering
og anbefaling for digitaliseringen af det grønlandske tinglysningsom-
råde.
Det er Domstolsstyrelsens vurdering, at etableringen af et digitalt ting-
lysningssystem for Grønland vil være forbundet med betydelige øko-
nomiske omkostninger.”
Som det fremgår af Domstolsstyrelsens udtalelse, er der en række væsent-
lige principielle spørgsmål af juridisk, praktisk og teknisk karakter, som
endnu ikke af afdækket. Justitsministeriet vil indgå i en drøftelse heraf med
Domstolsstyrelsen, hvis Naalakkersuisut måtte have et ønske om, at arbejdet
med en opdatering, herunder en digitalisering, af det grønlandske tinglys-
ningssystem prioriteres. Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besva-
relse af 4. marts 2022 af spørgsmål nr. 53 (Alm. del) til Folketingets Grøn-
landsudvalg.
Side 3/3