Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2550964_0001.png
30. marts 2022
J.nr. 2022 - 1568
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 8. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at tage initiativ til, at de eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomster revideres og forbedres, så det bliver nemmere og mere attraktivt for udenlandske virksomheder, herunder danske virksomheder, at investere og skabe aktiviteter i Grønland, til skatteministeren
2550964_0002.png
Spørgsmål
Grønland ønsker at fremme private investeringer i Grønland. For at det skal være attrak-
tivt at investere og skabe aktiviteter i Grønland, er lette og standardiserede processer for
skatteforhold en forudsætning. Vil ministeren tage initiativ til, at de eksisterende dobbelt-
beskatningsoverenskomster revideres og forbedres, så det bliver nemmere og mere attrak-
tivt for udenlandske virksomheder, herunder danske virksomheder, at investere og skabe
aktiviteter i Grønland? Her tænkes specifikt på, at der i Grønland gives fradrag for ud-
bytte, mens den grønlandske indkomst skal lempes efter opgørelsesmetoden nettoprincip-
pet i Danmark, jf. ligningslovens § 33F.
Svar
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland blev indgået den 18.
oktober 1979 og er efterfølgende blevet ændret ved en række tillægsaftaler.
I en tillægsaftale til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 19. august
2008 blev det aftalt, at udbytteudlodninger fra et i Grønland hjemmehørende aktie- eller
anpartsselskab til danske moderselskaber og minoritetsaktionærer, kan beskattes i Grøn-
land med en kildeskat på 35 pct af bruttobeløbet, så længe det efter grønlandsk ret er mu-
ligt for det udloddende selskab fuldt ud at fradrage det udbetalte udbytte i den skatteplig-
tige indkomst. Dette skyldes den særlige måde, som Grønland efter interne regler har
valgt at undgå dobbeltbeskatning af udbytter på. I Grønland beskattes modtageren af ud-
byttet, og der gives samtidig det udbytteudloddende selskab fradrag for udbytteudlodnin-
gen.
I Danmark undgås dobbeltbeskatning på koncernniveau ved som udgangspunkt at fritage
udbyttet for beskatning hos moderselskabet. Efter selskabsskatteloven § 13, stk. 1, nr. 2,
3. pkt., beskattes en dansk udbyttemodtager imidlertid af udbytte modtaget fra et selskab,
der har fradrag for udbytteudlodningen.
Når
den danske skat skal lempes efter reglerne i ligningslovens § 33 eller en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst, skal den udenlandske indkomst, der berettiger til skattelempelse,
fratrækkes de udgifter, der vedrører den udenlandske indkomst i henhold til nettoprincip-
pet i ligningslovens § 33 F. Det grønlandske selskabs fradrag for udloddede udbytter er
imidlertid ikke en udgift, der skal nedsætte lempelsen for betalt grønlandsk udbyttekilde-
skat efter nettoprincippet i ligningslovens § 33 F, som det synes forudsat af spørger.
I forhold til, hvorvidt jeg vil tage initiativ til en revision af den eksisterende dobbeltbe-
skatningsoverenskomst mellem Danmark og Grønland, er det fast praksis, at forhandlin-
ger om dobbeltbeskatningsoverenskomster foregår under den fortrolighed, som forhol-
dene kræver, medmindre andet er aftalt med den anden forhandlingspart.
Side 2 af 2