Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2526316_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
9. februar 2022
Kontor:
Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Malene Brixen Lynggaard
Jensen
Sagsnr.: 2022-0032/09-0160
Dok.:
2305620
Besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2022.
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvor der er hjemmel i lovgivningen til at tilkende skadelidte lavere erstatninger end fastsat ved dom, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Af
offererstatningslovens § 11 a., stk. 2 fremgår det, at skade-
lidtes krav på erstatning og godtgørelse fra skadevolder ikke
gælder hvis skadevolder har anerkendt kravet og dets størrelse.
Endvidere fremgår det af § 11 a., stk. 3, at skadelidte kan få til-
delt en højere erstatning end fastsat ved dom, såfremt særlige
omstændigheder taler herfor. Det modsatte, at det grønlandske
erstatningsnævn kan tilkende en lavere erstatning end fastsat
ved dom, fremgår ikke af loven. Desuagtet er det almindelig
praksis, jf. erstatningsnævnets årsberetninger, at erstatnings-
nævnet nedsætter erstatningskrav i sådanne sager. Vil ministe-
ren belyse, hvor der er hjemmel i lovgivningen til at tilkende
skadelidte lavere erstatninger end fastsat ved dom? Hvordan vil
ministeren sikre, at ofre for forbrydelser af særligt grov karakter,
f.eks. frihedsberøvelse, voldtægt o. lign., og særligt når det kom-
mer til børn og unge under 18, får en retmæssig erstatning, når
der ikke er præcedens for lignende sager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet i Grønland, der har oplyst følgende:
”Efter
offererstatningslovens § 11a, stk. 1, yder Erstatningsnæv-
net som udgangspunkt erstatning eller godtgørelse med det be-
løb, der er fastsat i en dom, hvis betingelserne for at yde erstat-
ning efter loven i øvrigt er opfyldt.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan dette udgangspunkt fraviges,
hvis skadevolderen under sagen må anses for at have anerkendt
kravet eller dets størrelse.
Efter bestemmelsens stk. 3 kan Erstatningsnævnet tilkende en
højere erstatning eller godtgørelse end den, der er fastsat i dom-
men, hvis særlige omstændigheder taler derfor.
I de sager, der indbringes for Erstatningsnævnet, hvor der er af-
sagt dom, er det oftest i sager om seksualforbrydelser, at retten
har fastsat en godtgørelse eller erstatning, og der er som oftest
tale om tortgodtgørelse.
I sager om vold har retten som oftest ikke haft tilstrækkelige op-
lysninger til at tage stilling til spørgsmål om godtgørelse eller
erstatning. I disse sager må Erstatningsnævnet i mange tilfælde
indhente yderligere oplysninger for at have det fornødne grund-
lag for sagens behandling.
Side 2/4
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvor der er hjemmel i lovgivningen til at tilkende skadelidte lavere erstatninger end fastsat ved dom, til justitsministeren
Som det fremgår af offererstatningslovens § 11a, er Erstatnings-
nævnet som udgangspunkt bundet af en dom. Erstatningsnævnet
kan ikke uden videre tilkende et højere eller lavere beløb end
det, der er fastsat i en dom.
I de sager, hvor tiltalte må anses for at have accepteret at betale
en godtgørelse eller erstatning, som overstiger det beløb, der ef-
ter retspraksis tilkendes i lignende sager, og hvor dommen der-
for tilkender en godtgørelse eller erstatning på et beløb, der
overstiger almindelig praksis, yder Erstatningsnævnet alene den
godtgørelse eller erstatning, der svarer til almindelig praksis, jf.
offererstatningslovens § 11a, stk. 2. Det sker ikke særlig ofte, at
Erstatningsnævnet anvender denne bestemmelse.
I de tilfælde, hvor retten i en dom har fastsat en erstatning eller
godtgørelse, som er betydelig højere end den erstatning eller
godtgørelse, der efter praksis fastsættes i lignende sager, vil Er-
statningsnævnet ansøge Justitsministeriet om tilladelse til at ap-
pellere dommen, jf. offererstatningslovens § 11 b. Dette sker
også forholdsvis sjældent
omkring 2 gange årligt.
Har retten i dommen fastsat en erstatning eller godtgørelse, som
er lavere end den erstatning eller godtgørelse, der efter retsprak-
sis tilkendes i lignende sager, kan Erstatningsnævnet tilkende en
højere erstatning eller godtgørelse, jf. offererstatningslovens §
11 a, stk. 3. Denne bestemmelse tages oftest i anvendelse i for-
bindelse med mere komplicerede sager om seksuelle krænkel-
ser. Det kan for eksempel være i grove seksualforbrydelser, der
er begået over en årrække imod et barn.
De grønlandske regler om godtgørelse og erstatning ligner de
danske regler. Derfor lægger de grønlandske domstole, og der-
med også Erstatningsnævnet, vægt på dansk retspraksis. Der er
således også i Grønland sket en forhøjelse af niveauet for den
godtgørelse, der tilkendes i sager om seksuelle krænkelser, som
har fundet sted efter den 1. april 2018.
I mere komplicerede sager om seksuelle krænkelser, vil de kri-
terier, der har betydning for fastsættelsen af foranstaltningen,
ofte også indgå i vurderingen af tortgodtgørelsens størrelse. Selv
om sagerne adskiller sig fra hinanden, har kredsdommerne og
dommerne i landsretten derfor også et grundlag for vurderingen
af, hvilken tortgodtgørelse der bør tilkendes. Den erstatning og
godtgørelse, der i øvrigt kan tilkendes for personskader er regu-
leret i Erstatningsansvarsloven.
Erstatningsnævnets juridiske ressourcer er begrænsede, da der
er tale om et bijob for alle jurister, der er tilknyttet nævnet. Er-
statningsnævnet forsøger dog efter bedste evne at udbrede
Side 3/4
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvor der er hjemmel i lovgivningen til at tilkende skadelidte lavere erstatninger end fastsat ved dom, til justitsministeren
kendskabet til erstatnings- og godtgørelsesniveauer gennem in-
formation på Grønlands Landsrets hjemmeside og ved at dele
erstatningsnævnets kompendium og årsberetninger med forsva-
rere, anklagemyndighed og alle med dømmende myndighed ved
Grønlands Domstole.”
Justitsministeriet kan i øvrigt bemærke, at der i Danmark gælder til-
svarende regler for, i hvilket omfang Erstatningsnævnet kan nedsætte
en ved dom fastsat erstatning eller godtgørelse.
Side 4/4