Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2531127_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2022
Nordatlantkontoret
Maise Biørn Jørgensen
2022-0032/09-0157
2304268
Besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvordan tilgangen til foranstaltninger vedr. seksuel krænkelse af børn er, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de hidtidige erfaringer med ændrin-
gerne af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
i foråret 2019 vedr. seksualforbrydelser, jf. L 123 (folketingsåret
2018-19. 1. samling)? Vil ministeren herunder redegøre for,
hvor mange og hvilke domme der er blevet afsagt samt længden
af foranstaltninger der er blevet idømt i henhold til denne lov-
givning henholdsvis før og efter lovændringens ikrafttræden i
2019? Vil ministeren desuden redegøre for, hvilke økonomiske
og personalemæssige ressourcer, kriminalforsorgen i Grønland
har anvendt på dømte efter denne lovgivning både før og efter
lovændringen i 2019?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen og Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har i anledning af de stillede spørgsmål indhentet en
udtalelse fra Politimesteren i Grønland. Politimesteren har oplyst
blandt andet følgende:
”1. Lovforslag nr. 123 om ændring af kriminallov for Grønland
og retsplejelov for Grønland (seksualforbrydelser mv), som er
gennemført ved lov nr. 168 af 27. februar 2019, havde til formål
at gennemføre en generel revision af kriminallovens regler om
seksualforbrydelser og tog navnlig udgangspunkt i de ændrin-
ger, der blev gennemført i den danske straffelov ved lov nr. 633
af 12. juni 2013 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og lov om restaurati-
onsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. (Seksualforbrydelser).
Loven gennemførte bl.a. en sproglig modernisering af kriminal-
lovens kapitel om seksualforbrydelser. Loven gennemførte des-
uden i forhold til seksualforbrydelser en række udvidelser i al-
lerede kriminaliserede forhold og enkelte nykriminaliseringer,
herunder bl.a. følgende:
En udvidelse af kriminallovens § 74 om blodskam. Be-
stemmelsen blev udvidet til også at omfatte seksuelle
forhold til adoptivbørn.
Side 2/5
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvordan tilgangen til foranstaltninger vedr. seksuel krænkelse af børn er, til justitsministeren
En udvidelse af kriminallovens § 77 og § 78 om forbud
mod at skaffe sig seksuelt forhold ved at udnytte foru-
rettedes hjælpeløse tilstand eller sindssygdom eller men-
tale retardering og mod at skaffe sig seksuelt forhold ved
groft misbrug af arbejdsmæssig eller økonomisk af-
hængighed. Bestemmelserne blev udvidet til også at kri-
minalisere seksuelt forhold ved groft misbrug af behand-
lings- eller plejemæssig afhængighed samt en udvidelse
til også at omfatte sådanne seksuelle forhold inden for
ægteskab.
En udvidelse af kriminallovens § 77 om voldtægt. Be-
stemmelsen blev udvidet således, at samleje med eller
andet seksuelt forhold til børn under 12 år straffes som
voldtægt. Samleje med og seksuelt forhold til børn under
12 år blev før lov nr. 168 af 27. februar 2019 om ændring
af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Seksualforbrydelser m.v.) straffet efter kriminallovens
§ 79 om kønsligt forhold til børn under 15 år.
En udvidelse af kriminallovens § 81 om forbud mod som
kunde mod betaling at benytte sig af en prostitueret un-
der 18 år. Bestemmelsen blev udvidet til også at krimi-
nalisere medvirken til, at en person under 18 år prostitu-
erer sig.
En ny § 82 i kriminalloven, hvorved medvirken til, at en
person under 18 år deltager i en forestilling med porno-
grafisk optræden, blev kriminaliseret, ligesom det blev
kriminaliseret at være tilskuer til en sådan forestilling.
En udvidelse af kriminallovens § 85, stk. 2, om forbud
mod besiddelse af børnepornografisk materiale. Bestem-
melsen blev udvidet således, at en person, der gennem
internettet eller et lignende system til spredning af infor-
mation gør sig bekendt med ’utugtige fotografier eller
film, andre utugtige visuelle gengivelser eller lignende
af personer under 18 år’, kan straffes.
2. Det er ikke muligt elektronisk at udtrække oplysninger fra
Grønlands Politis sagsbehandlingssystem om antallet af opret-
tede kriminalsager, der har baggrund i udvidelserne af det kri-
minelle område, og disses fordeling på de enkelte bestemmelser
i kriminalloven. Det er imidlertid Politimesteren i Grønlands
vurdering, at der er sket en mindre stigning i antallet af krimi-
nalsager efter ændringen af kriminalloven ved lov nr. 168 af 27.
februar 2019 om ændring af kriminallov for Grønland og rets-
plejelov for Grønland (Seksualforbrydelser m.v.). Politimeste-
ren i Grønland skønner, at stigningen skyldes nykriminaliserin-
gen af en række forhold, herunder sager i anledning af udvidel-
sen af § 78, stk. 3, om forhold til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner mv., § 81, stk. 2, om medvirken til kønsligt forhold
til en ung person, og § 85, stk. 2, om kriminaliseringen af
Side 3/5
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvordan tilgangen til foranstaltninger vedr. seksuel krænkelse af børn er, til justitsministeren
2531127_0004.png
gennem internettet mv. at gøre sig bekendt med børnepornogra-
fisk materiale.
3. Lov nr. 168 af 27. februar 2019 om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland (Seksualforbrydelser
m.v.) indeholder hverken i lovteksten eller i forarbejderne til-
kendegivelser om en skærpelse af foranstaltningsniveauet i for-
hold til de bestemmelser, lovændringen vedrører.
Det er ikke muligt elektronisk at udtrække oplysninger fra Grøn-
lands Politis sagsbehandlingssystem om, hvorvidt foranstalt-
ningsniveauet er skærpet efter lovændringen, ligesom det ikke
er muligt ved elektronisk opslag i Kriminalregisteret retvisende
at afgrænse til afgørelser omhandlende de ovennævnte udvidel-
ser og nykriminaliseringer. Det er dog Grønlands Politis vurde-
ring, at foranstaltningsniveauet i Grønland ikke ses at være ble-
vet skærpet som følge af lov nr. 168 af 27. februar 2019 om æn-
dring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Seksualforbrydelser m.v.).
Det bemærkes i den forbindelse, at længden af den foranstalt-
ning, der udmåles i en konkret kriminalsag, afhænger af en lang
række konkrete forhold, herunder grovheden af de forhold, der
foreligger til pådømmelse, antallet af forhold, alderen på forhol-
dene, gerningsmandens personlige forhold osv.”
Rigsadvokaten kan henholde sig til det af politimesteren anførte.”
Domstolsstyrelsen har oplyst, at samleje med eller andet seksuelt forhold til
et barn under 12 år også før lov nr. 168 af 27. februar 2019 om ændring af
kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Seksualforbrydelser
m.v.) blev betragtet som en alvorlig overtrædelse af kriminalloven. Det er
ikke umiddelbart Grønlands Landsrets indtryk, at det i sig selv har medført
en skærpelse af foranstaltningsniveauet, at sådanne forhold nu henføres un-
der kriminallovens § 77 om voldtægt.
Domstolsstyrelsen har endvidere oplyst, at Grønlands Landsret ikke har
sagsbehandlingssystemer, der understøtter behandlingen af kriminalsager,
hvorfor statistikker for dette sagsområde udarbejdes manuelt. I Grønlands
Landsrets sagsliste (journalsystem) registreres det ikke, hvilken bestem-
melse i kriminalloven, der er rejst tiltale efter, eller om forurettede var under
12 år. Til gengæld registreres det, når forurettede har været under 15 år. Som
det fremgår af statistikkerne for Grønlands Landsret siden 2019 på domsto-
lens hjemmeside
https://domstol.dk/groenlandslandsret/statistik/,
har
Side 4/5
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvordan tilgangen til foranstaltninger vedr. seksuel krænkelse af børn er, til justitsministeren
landsretten modtaget ganske få sager, hvor forurettede var under 15 år.
Grønlands Landsret udtaler sig således på et usikkert og begrænset statistisk
grundlag.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at Kriminalforsorgen i Grøn-
land ikke har brugt særskilte økonomiske og personalemæssige ressourcer
på personer dømt for seksualforbrydelser før og efter lov nr. 168 af 27. fe-
bruar 2019 om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for
Grønland (Seksualforbrydelser m.v.).
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at ministeriet den 9. februar 2022 har
fremsat lovforslag om ændring af retsplejelov for Grønland, kriminallov for
Grønland og forskellige andre love (Gennemførelse af politireform og etab-
lering af ny politiklageordning, indførelse af motivationsbehandlingspladser
for seksualforbrydere i Anstalten i Nuuk, forhøjelse af foranstaltningsni-
veauet for voldtægt af mindreårige, styrkelse af retsstillingen for ofre for
forbrydelser m.v.), Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 126 som fremsat,
der bl.a. har til formål at forhøje foranstaltningsniveauet med 50 pct. i sager
om voldtægt af personer under 18 år. I bemærkningerne til dette lovforslag
fremgår en række eksempler, der er illustrative for det nuværende foranstalt-
ningsniveau i sager om voldtægt af og seksuelle forhold til mindreårige både
før og efter ikrafttrædelsen af lov nr. 168 af 27. februar 2019 om ændring af
kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Seksualforbrydelser
m.v.).
Side 5/5