Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2527518_0001.png
11. februar 2022
J.nr. 2022 - 1265
Til Folketinget
Grønlandsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 25. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om de nye toldregler, der blev implementeret af Danmark og EU i 2021 og som har ramt det grønlandske erhvervsliv og borgere hårdt, til skatteministeren
2527518_0002.png
Spørgsmål
De nye toldregler, der blev implementeret af Danmark og EU i 2021 har ramt det grøn-
landske erhvervsliv og borgere i Grønland såvel som i Danmark. Dette opleves urimeligt
af grønlandske borgere og underminerer samarbejdet og samhandel i rigsfællesskabet. Et
enkelt eksempel er, at prisen på grønlandske varer, der tidligere eksporteredes til Dan-
mark for 149 kr., er steget med 130 pct., på grund af administrations-/importgebyr og
moms. Hvad vil ministeren gøre for at rette op på dette, så det ikke rammer grønlandske
virksomheder og borgere?
Svar
Jeg går ud fra, at spørgeren refererer
til EU’s nye e-handelsregler
på momsområdet, som
trådte i kraft den 1. juli 2021. Reglerne indebærer bl.a., at der skal betales moms af alle va-
rer, der indføres fra lande uden for EU, herunder Grønland. De nye momsregler i EU
skal bl.a. være med til at sikre lige konkurrence mellem virksomheder i og uden for EU og
modvirke svig.
Før indførslen af de nye e-handelsregler var der en bagatelgrænse, som betød, at indførsel
af varer fra lande uden for EU var momsfritaget, når varens værdi ikke oversteg 80 kr.
Med de nye regler skal der betales moms fra første krone ved import til EU på linje med,
hvad der almindeligvis gælder, hvis en forbruger bosiddende i EU erhverver en vare in-
den for EU.
For så vidt angår
transportørgebyrer (ofte betegnet ”importgebyr”),
som post- og kurer-
virksomheder opkræver for at opkræve og indbetale importmomsen på vegne af kunden,
har de danske myndigheder ikke indflydelse herpå eller på gebyrets størrelse. En køber
accepterer typisk leveringsbetingelserne i forbindelse med købet.
Jeg kan dog oplyse, at virksomheder i Grønland - på lige fod med andre virksomheder
uden for EU - kan anvende
en forenklet afregningsordning ”Import One Stop Shop”
(IOSS), så virksomheder slipper for at være registreret og afregne moms i alle de EU-
lande, som virksomheden har salg til. IOSS er således en frivillig ordning, som gør det
nemmere for virksomheder at sælge varer til forbrugere i EU, og tilsvarende gør det nem-
mere for forbrugerne at importere varer fra lande uden for EU.
Virksomheder i tredjelande kan bruge IOSS, når varens værdi ikke overstiger 150 euro.
Virksomheder i Grønland kan også anvende IOSS, men fordi Grønland ikke har en sam-
arbejdsaftale med EU, kan den enkelte virksomhed ikke selv blive registreret i IOSS, men
skal bruge en mellemmand (ofte en kurérvirksomhed).
Hvis en virksomhed anvender IOSS, kan en forbruger i EU købe en vare via en hjemme-
side i et tredjeland, og denne vare kan sendes direkte til forbrugeren (udenom den sæd-
vanlige importbehandling). Det er forventningen, at IOSS vil reducere transportørernes
importgebyrer. Der må dog fortsat forventes gebyrer til dækning af udgifter til fx forsen-
delse og eventuelt arbejde i relation til IOSS-angivelser.
Side 2 af 3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om de nye toldregler, der blev implementeret af Danmark og EU i 2021 og som har ramt det grønlandske erhvervsliv og borgere hårdt, til skatteministeren
2527518_0003.png
Jeg kan i øvrigt oplyse, at grænsen for toldfri import på 1.150 kr. er uændret, og at der
den 8. oktober 2021 er indgået en ny handelsaftale om associering af de oversøiske lande
og territorier med den Europæiske Union (Rådets afgørelse (EU) 2021/1764 af 5. okto-
ber 2021), herunder Grønland, som bl.a. giver mulighed for, at der kan eksporteres varer
til EU told- og kvotefrit.
Jeg har sympati for synspunktet om, at der ikke bør gælde hindringer mellem de forskel-
lige dele af Rigsfællesskabet. Jeg har således i december 2021 fremsat et lovforslag om æn-
dring af momsloven, hvori det foreslås, at kravet om sikkerhedsstillelse for moms ved
midlertidig indførsel bør afskaffes for Rigsfællesskabet.
Hvis der er områder, som er unødigt komplicerede, og som Danmark har mulighed for at
ændre, vil jeg naturligvis være villig til at se herpå, men e-handelsreglerne er ufravigelige
EU-regler, som Danmark ikke kan ændre på.
Side 3 af 3