Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2507346_0001.png
Transportministeren
Grønlandsudvalget
Folketinget
22. december 2021
2021-2878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 6. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvordan man i Grønlands Politi forholder sig
til færdselslovens paragraf 10 om, at et køretøj ikke må føres eller
forsøges ført af nogen, der på grund af påvirkning af opstemmende
eller bedøvende midler er ude af stand til at føre et køretøj på fuldt
betryggende måde? Herunder også om Politiet i Grønland ser for-
dele i at benytte f.eks. narkometre, som man gør i Danmark, samt
om de lovgivningsmæssige rammer i Grønland tillader brugen af
narkometre til både kontrol og som bevis i en sag. Afslutningsvist,
er Regeringen åben for en lovændring på området, såfremt det øn-
skes fremmet?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålets første dele indhentet
bidrag fra justitsministeren, som oplyser følgende:
”Til brug for besvarelsen heraf har Justitsministeriet indhen-
tet et bidrag fra Rigspolitiet, som efter inddragelse af Grøn-
lands Politi har oplyst følgende:
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Grønlands Politi.
Grønlands Politi oplyser for så vidt angår færdselslovens §
10, at bestemmelsen ikke fastsætter nærmere grænser for,
hvor stor en koncentration af opstemmende eller bedøvende
midler, der er acceptabelt for at føre et motorkøretøj på lov-
lig vis. Herudover er det Grønlands Politis opfattelse, at be-
stemmelsen giver anledning til bevismæssige udfordringer,
idet det forudsætter et lægefagligt skøn at vurdere, hvorvidt
en person befinder sig i en sådan tilstand, at den pågældende
er ude af stand til at føre et køretøj af den pågældende art på
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man i Grønlands Politi forholder sig til færdselslovens paragraf 10, til transportministeren
2507346_0002.png
Side 2/3
fuldt betryggende måde. Såfremt politiet har mistanke om, at
en person fører et køretøj under påvirkning af bevidstheds-
udvidende stoffer, forudsætter det således, at der føres bevis
for den mistænktes manglende førerevne, hvilket blandt an-
det kan ske ved en klinisk undersøgelse.
Grønlands Politi oplyser videre, at der ved mistanke om kør-
sel i den tilstand, hvor en fører ikke er i stand til føre køretø-
jet på forsvarlig vis, oftest vil være grundlag for at mistænke
føreren for spirituskørsel. Som følge heraf udtages der alene i
forbindelse med efterforskningen en blodprøve.
På det tidspunkt, hvor resultatet af blodprøven foreligger, er
det således ikke længere muligt at gennemføre en klinisk un-
dersøgelse af førerevnen på kørselstidspunktet. Det bemær-
kes herved, at det ikke er praktisk muligt i hvert tilfælde,
hvor der er mistanke om spirituskørsel, tillige at foretage en
klinisk undersøgelse om den pågældendes førerevne, for det
tilfælde, at den pågældende tillige måtte være påvirket af
f.eks. THC.
Det er endvidere Grønlands Politis opfattelse, at der med den
nuværende lovgivning ikke er hjemmel til at kræve narkome-
tertest mv., ligesom sådanne test ej heller vil kunne indgå
som (selvstændigt) bevis i en kriminalsag. Som følge heraf
benytter Grønlands Politi ikke narkometre eller lignende på
samme vis som i Danmark.
Det er på denne baggrund Grønlands Politis opfattelse, at
lovændringer, som kriminaliserer al kørsel under påvirkning
af nærmere fastsatte niveauer af indholdet af bevidsthedsud-
vidende stoffer i blodet, og som giver adgang til at benytte
narkometer mv. til kontrol og som bevis i kriminalsager, vil
være hensigtsmæssigt.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Grønlands Po-
liti.”
Jeg kan supplerende oplyse, at et narkometer i Danmark
alene anvendes som screeningsværktøj af politiet til på stedet
at screene for tilstedeværelsen af bevidsthedspåvirkende
stoffer i spyttet. Såfremt resultatet på narkometeret er posi-
tivt, vil der efterfølgende skulle udtages en blodprøve.
Et positivt resultat fra et narkometer vil således altid skulle
følges op med en blodprøve, som herefter kan anvendes som
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man i Grønlands Politi forholder sig til færdselslovens paragraf 10, til transportministeren
2507346_0003.png
Side 3/3
bevismiddel i en eventuel senere straffesag. Blodprøver udta-
get i trafikrelaterede sager om kørsel under påvirkning af eu-
foriserende stoffer undersøges i Danmark for mere end 400
stoffer, heriblandt THC (hash), ved et retsmedicinsk institut.
Jeg er altid indstillet på at drøfte det grønlandske selvstyres
ønsker på færdselsområdet, så hvis det grønlandske selvstyre
retter henvendelse med et ønske om ændringer af reglerne
om kørsel i narkopåvirket tilstand, er jeg naturligvis åben
over for nærmere drøftelser. Sådanne drøftelser vil i givet
fald skulle ske under inddragelse af Justitsministeriet og
Rigspolitiet, da ændringer af den omhandlede karakter vil
indebære praktiske og økonomiske konsekvenser for Grøn-
lands Politi.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht