Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2630691_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
30. september 2022
Kontor:
Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Malene Brixen Lynggaard
Jensen
Sagsnr.: 2022-0032/09-0194
Dok.:
2503656
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets
Grønlandsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del), som
Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juni
2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Mattias Tesfaye
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvorvidt regeringen har fået en henvendelse fra Naalakkersuisut omkring at ændre reglerne vedrørende børneattester, når det vedrører Grønland, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorvidt regeringen har fået en
henvendelse fra Naalakkersuisut omkring at ændre reglerne
vedrørende børneattester, når det vedrører Grønland?
Ministeren bedes yderligere redegøre for, om man ønsker at
følge Naalakkersuisuts ønske, omkring at ændre reglerne
vedrørende børneattester, så de også gælder forbrydelser mod
børn i alderen 15-17 år, så de i fremtiden f.eks. ville kunne
kræve børneattest hos plejefamilier, når børn i alderen 15-17 år
anbringes.”
Svar:
Justitsministeriet har den 12. december 2019 modtaget en henvendelse fra
Ane Lone Bagger, daværende Naalakkersuisoq for Uddannelse, Kultur,
Kirke og Udenrigsanliggender, hvori Justitsministeriet anmodes om at
foretage en aldersmæssig udvidelse af børneattestordningen i Grønland. Der
anmodes om, at forpligtelsen til at indhente børneattester i Grønland også
skal gælde ved ansættelse og beskæftigelse af personer, der som led i
udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn i alderen
15-17 år. Derudover anmodes der om, at børneattesten skal omfatte
seksualforbrydelser begået mod børn under 18 år. Henvendelsen er
foranlediget af et beslutningsforslag, som Inatsisartut har vedtaget på sin
efterårssamling 2019.
På den baggrund pågår der aktuelt et arbejde i Justitsministeriet med at
ændre den grønlandske kriminalregisterbekendtgørelse med henblik på at
imødekomme anmodningen fra Naalakkersuisut. Sideløbende hermed pågår
der et arbejde i Departementet for Uddannelse, Kultur, Kirke og
Udenrigsanliggender med henblik på at foretage visse ændringer i
Inatsisartutlov om pligt til at indhente børneattest, som ligeledes er
nødvendige for at tilvejebringe det hjemmelsmæssige grundlag for de
ønskede ændringer af den grønlandske børneattestordning.
Det er forventningen, at arbejdet vil være afsluttet senest ultimo 2022 med
henblik på at sikre samtidig ikrafttræden af ændringerne af henholdsvis den
grønlandske kriminalregisterbekendtgørelse og af Inatsisartutlov om pligt
til at indhente børneattest.
Som oplyst til bl.a. Folketingets Grønlandsudvalg ved brev af 21. december
2021 er Justitsministeriet i forbindelse med arbejdet blevet opmærksom på,
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvorvidt regeringen har fået en henvendelse fra Naalakkersuisut omkring at ændre reglerne vedrørende børneattester, når det vedrører Grønland, til justitsministeren
at en børneattest, der udstedes i medfør af kriminalregisterbekendtgørelsen
for Grønland, i praksis også medtager afgørelser, som registreres på
børneattesten efter kriminalregisterbekendtgørelsen for Danmark og
kriminalregisterbekendtgørelsen for Færøerne (og omvendt). Den samme
praksis gælder endvidere for udstedelse af straffeattester. Uanset at der i et
vist omfang er hjemmel til at medtage udenlandske afgørelser på
straffeattesten, er der imidlertid hverken udtrykkelig hjemmel til
ovenstående praksis i kriminalregisterbekendtgørelsen for Danmark,
kriminalregisterbekendtgørelsen for Grønland eller kriminalregister-
bekendtgørelsen for Færøerne.
Rigspolitiet har endvidere efterfølgende oplyst, at denne praksis
eksempelvis indebærer, at strafbare forhold begået i Danmark medtages på
en grønlandsk straffeattest, selvom forholdet ikke er kriminaliseret efter
grønlandsk lovgivning.
Justitsministeriet er i gang med at foretage en analyse af, hvordan strafbare
forhold på tværs af riget bør indgå på straffeattester, samt hvorledes denne
udfordring kan løses på mest hensigtsmæssig måde.
Side 3/3