Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del
Offentligt
2598377_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3158
Doknr.
577467
Dato
22-06-2022
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 27. maj 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 100 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 100:
”VIVE’s rapport om anbringelse af grønlandske børn i Danmark udenfor
hjemmet peger på, at test og Forældrekompetenceundersøgelser (FKU) bør
ske med tilpasning til grønlandsk kultur og sprog. Mener ministeren, at sagerne
om tvangsanbringelser af grønlandske børn i Danmark bør revurderes, da
testen kritiseres for at være misvisende
ift. forældrenes intelligens?”
Svar:
I forbindelse med afdækningen af et barn eller en ungs behov for særlig støtte i
den børnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50 kan kommunerne
iværksætte en psykologisk undersøgelse af forældrenes kompetencer. En
sådan undersøgelse omtales ofte som forældrekompetenceundersøgelse.
Det er kommunernes pligt at sikre, at sagen er tilstrækkelig oplyst, herunder
også at sikre, at der er et tilstrækkeligt grundlag for at træffe den pågældende
afgørelse. Hvis der i den forbindelse fremkommer oplysninger, der stiller
spørgsmålstegn ved validiteten af sagens oplysninger, herunder fx en
psykologisk undersøgelse af forældremyndighedsindehavers kompetencer, har
kommunen pligt til at reagere herpå. I disse tilfælde skal kommunen således
undersøge og vurdere oplysningernes rigtighed og afgøre, om oplysningerne
kan lægges til grund for afgørelsen.
Med hensyn til resultaterne fra vedlagte VIVE
undersøgelse ”Børn
med
grønlandsk baggrund, der er anbragt i Danmark
– fra danske kommuner”,
vil
jeg gerne understrege, at VIVEs undersøgelse viser, at
”de
gennemførte
forældrekompetenceundersøgelser i sagsmaterialet bygger på et bredt
spektrum af informationskilder og metoder samt flere forskellige typer af test.
Der er således ikke eksempler på, at forældrene vurderes på et enkelt
testresultat eller en enkeltstående kilde.”
Det fremgår derudover af undersøgelsens resultater, at
”I
udredningen og
vurderingen af, om sagen skal ende med en anbringelse, vægter de forskellige
dele af udredningen forskelligt alt efter barnets alder og forældrenes konkret
udøvede forældreskab i forhold til dette barn samt tilstedeværelsen af andre
børn i familien. Den psykologiske vurdering af forældrenes potentielle
omsorgskapacitet vægter således mere, jo mindre forældrene har haft
1
GRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om sagerne om tvangsanbringelser af grønlandske børn i Danmark bør revurderes, da testen kritiseres for at være misvisende ift. forældrenes intelligens, til social- og ældreministeren
2598377_0002.png
mulighed for konkret at vise deres forældreskab i praksis. Er der observationer
af forældrenes samspil med ældre børn eller det barn, der påtænkes anbragt,
udgør disse observationer omvendt en væsentlig del af
anbringelsesgrundlaget, mens betydningen af psykologiske test og vurderinger
mindskes.”
Det fremgår derudover også, at
”de
kulturelle forskelle er i sagsmaterialet ikke
afgørende for beslutningen om anbringelse, men kan være med til at skabe et
dårligt samarbejde i sagsbehandlingen og gøre, at forældrene har vanskeligt
ved at indtage en positiv rolle i samværet med børnene.”
Jeg mener på den baggrund ikke, at undersøgelsen peger på, at der er børn,
der er anbragt på forkert grundlag. Men kommunerne skal fremadrettet være
mere opmærksomme på hensynstagen til forskellig sprog og kultur, da et godt
samarbejde mellem kommune og forældre er vigtigt under en anbringelse af et
barn.
Nye initiativer som fx oversættelse og tilpasning af psykologiske test er et af
flere mulige tiltag til at styrke sagsbehandlingen i kommunerne i denne type
sager. Det vil kræve, at der kan findes finansiering hertil. Men jeg er altid åben
for at drøfte forslag til at styrke området.
Jeg har samtidig skrevet til landets kommunerne og gjort opmærksom på
gældende regler vedr. hensyntagen til sprog og kultur herunder vedr. tolkning,
afvikling af samvær, valg af anbringelsessted mm.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1 VIVE: Børn med grønlandsk baggrund, der er anbragt i Danmark
fra danske kommuner
2