Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del
Offentligt
2610832_0001.png
Talepapir
8. august 2022
J.nr. 2022 - 1481
Møde med Granskningsudvalget 11. august 2022
”I forlængelse af Minkkommissionens retlige vurderinger af embedsmænd og konklusio-
ner om, at der er embedsmænd, der har “begået tjenesteforseelser af en sådan grovhed, at
der foreligger grundlag for, at det offentlige søger dem draget til ansvar”, og som opfølg-
ning på udvalgets spørgsmål nr. 20 og 21 af 1. juli 2022 samt statsministerens svar herpå,
ønsker udvalget på mødet en fortsat drøftelse heraf.”
Talepunkter
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i dag i Gransk-
ningsudvalget.
Udvalget har bedt om en fortsat drøftelse af Minkkom-
missionens retlige vurderinger af grundlaget for at drage
embedsmænd til ansvar samt svarene på udvalgsspørgs-
mål nr. 20 og 21 vedrørende opfølgning på Minkkom-
missionens beretning.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0002.png
Minkkommissionen havde til opgave at foretage retlige
vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag
for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
Kommissionen skulle ikke tage stilling til
om
og i givet
fald
hvordan
et eventuelt ansvar skal udmøntes.
Der er ikke en retlig forpligtigelse til at indlede discipli-
nær forfølgning, selvom kommissionen finder grundlag
herfor. Ansvaret for behandling af konkrete sager om
bl.a. hjemsendelse og disciplinærforfølgning ligger hos
de enkelte ministre som ansættelsesmyndighed. Ansæt-
telsesmyndighederne har altså et selvstændigt ansvar for
at vurdere
om
og i givet fald
hvordan
et eventuelt ansvar
skal udmøntes, og dette arbejde pågår nu.
Side 2 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0003.png
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har oplevet andet
end nogle dygtige embedsmænd, der har forsøgt at gøre
deres bedste både generelt og i forhold til den danske
coronahåndtering. Jeg har stor tillid til, at det danske
embedsværk er præget af en høj faglighed, og at der bli-
ver gjort alt for at rette op på de fejl, som måtte blive
begået. Det er afgørende, at fejl ikke bliver forsøgt
skjult, og at vi alle gør, hvad vi kan for at sikre tillid og
faglighed.
[Personalesagerne]
Med det afsæt vil jeg indledningsvist sætte nogle ord på
den proces, som gik i gang efter, at Minkkommissio-
nens beretning blev offentliggjort den 30. juni.
Side 3 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0004.png
Jeg vil også sætte nogle ord på behandlingen af de kon-
krete personalesager, og jeg vil kort komme ind på reg-
lerne om hjemsendelse.
Samme dag som beretningen blev offentliggjort anmo-
dede Statsministeriet Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen – i daglig tale MEDST - om at overtage sagsbe-
handlingen af den personaleretlige opfølgning på Mink-
kommissionens beretning. MEDST betjener mig di-
rekte i denne henseende. Det samme gjorde andre mi-
nisterier, hvor ministeriets medarbejdere er inhabile i
sagsbehandlingen, da sagen involverer de øverste em-
bedsmænd. Det drejer sig om Justitsministeriet og Mil-
jøministeriet. For Justitsministeriets vedkommende an-
satte i Justitsministeriets departement og rigspolitichef
Thorkild Fogde.
Side 4 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0005.png
Da der er tale om individuelle personalesager, kan jeg
ikke gå ind i de konkrete sager. Der skal tages hensyn til
de individuelle personer, som er involveret, og hvis sa-
ger behandles. Det er helt sædvanlig praksis, at konkrete
personalesager ikke er offentligt tilgængelige netop af
hensyn til de involverede embedsmænd.
Generelt kan jeg dog oplyse, at det er de enkelte mini-
stre, der som ansættelsesmyndighed har ansvaret for an-
sættelsesretlige sager, herunder disciplinærsager, på mi-
nisterområdet.
Kompetencen til at beslutte, om en disciplinærsag skal
indledes, ligger hos den enkelte minister som ansættel-
sesmyndighed. Det gælder både, når sagerne drejer sig
om tjenestemænd og om overenskomstansatte.
Side 5 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0006.png
Det er generelt en forudsætning for, at er tale om en
tjenesteforseelse for tjenestemænd og overenskomst-
ansatte
-
at den ansatte objektivt har tilsidesat de pligter,
der følger af stillingen
-
at tilsidesættelsen subjektivt kan tilregnes den an-
satte som forsætlig eller uagtsom
-
at tilsidesættelsen har en vis grovhed.
Det beror altså på en konkret vurdering på baggrund
af disse punkter, om der foreligger en tjenesteforse-
else.
Side 6 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0007.png
MEDST er ved at gennemgå Minkkommissionens be-
retning nøje med henblik på at kunne rådgive
om,
og i
givet fald
i hvilket omfang,
der skal indledes disciplinær-
sager som opfølgning på Minkkommissionens beret-
ning. MEDST har oplyst mig om, at styrelsens be-
handling af sagerne forløber efter styrelsens sædvan-
lige praksis og gældende regler på området. Jeg afven-
ter derfor, at styrelsen rådgiver mig vedrørende depar-
tementschefen i Statsministeriet.
[Hjemsendelse]
Jeg har noteret mig, at spørgsmålet om hjemsendelse
har haft et vist fokus i medierne. Jeg vil derfor benytte
denne anledning til at knytte et par bemærkninger hertil.
Side 7 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0008.png
Hjemsendelse er en mulighed inden for ledelsesretten.
Hjemsendelse sker typisk i situationer, hvor der ikke
længere er tillid til den ansatte, eller hvor det er nødven-
digt, at den ansatte ikke er på arbejdspladsen, mens for-
holdet undersøges.
MEDST har rådgivet mig og de øvrige ministre om, at
det væsentlige for, om der skal ske hjemsendelse, er
hvorvidt den relevante minister som ansvarlig ansættel-
sesmyndighed, fortsat har tillid til embedsmanden.
Side 8 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0009.png
Jeg har tillid til min departementschef. Jeg har derfor
ikke taget skridt til at hjemsende departementschefen i
forlængelse af offentliggørelsen af Minkkommissionens
beretning. MEDST rådgiver mig i denne sag, og jeg af-
venter styrelsens gennemgang af beretningen. På den
baggrund vil jeg tage stilling til den videre proces.
[Det videre forløb]
I forhold til det videre forløb kan jeg oplyse, som jeg
tidligere har nævnt, at jeg afventer MEDST’s rådgiv-
ning vedrørende håndteringen af den ansættelsesretlige
opfølgning på beretningen.
Side 9 af 10
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra mødet den 11. august 2022.
2610832_0010.png
Førsteprioritet for os alle er naturligvis at sikre, at sa-
gerne behandles korrekt og sagligt i overensstemmelse
med gældende regler på området. I den proces bør vi
alle søge at finde den rette balance mellem hensyn til
de involverede embedsmænds retssikkerhed og beho-
vet for, at denne sag får sin afslutning.
Det er i vores alles interesse, at der også efter denne
sags afslutning er en høj grad af tillid til det danske
embedsværk.
Tak for ordet.
Side 10 af 10