Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del
Offentligt
2609785_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Sagsbeh.:
10. august 2022
2022 - 4987
CES/Juridisk Afdeling
Folketingets Granskningsudvalg
Christiansborg
Statsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 22 (GRA alm. del).
Spørgsmål nr. 22:
”Statsministeren bedes, inden mødet med udvalget, oversende en udtømmende oversigt
over embedsmænd, der tidligere er hjemsendt og/eller bedt om at forlade deres arbejds-
plads, rejst sager overfor på grund af kritik i tidligere undersøgelser, kommissionsberet-
ninger, pressemeddelelser og lignende i de seneste 15 år.”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Skatteministeriet, der
har oplyst følgende:
”Hvert ministerområde udgør en selvstændig
ansættelsesmyndighed. Dette
indebærer, at ansvaret for behandling af konkrete sager om bl.a. hjemsen-
delse og disciplinærforfølgning ligger hos de enkelte ministre som ansættel-
sesmyndighed. Ansættelsesmyndighederne har et selvstændigt ansvar for at
vurdere, om og i givet fald hvordan et eventuelt ansvar skal udmøntes.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er tillagt kompetencer som statens ar-
bejdsgiverrepræsentant og varetager på skatteministerens vegne opgaver med
bl.a. forhandling af overenskomster, løn- og ansættelsesvilkår og tjeneste-
mandsloven. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er derfor som udgangs-
punkt ikke involveret i de enkelte ansættelses- og afskedigelsessager på de
enkelte ministerområder. De enkelte ministerområder kan søge rådgivning
om det ansættelsesretlige område hos Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sen.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ansvaret for den rådgivning, sty-
relsen yder til andre ministerier og styrelser på det ansættelsesretlige område,
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af en udtømmende oversigt over embedsmænd, der tidligere er hjemsendt og/eller bedt om at forlade deres arbejdsplads, til statsministeren
-2-
mens vedkommende ministerium eller styrelse har ansvaret for de afgørelser,
de træffer som opfølgning på rådgivningen.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen yder i praksis kun rådgivning efter
anmodning.
Da beslutningskompetencen i ansættelsesretlige sager som nævnt ligger hos
de enkelte ministerier, der ikke har pligt til at søge rådgivning hos Medarbej-
der- og Kompetencestyrelsen, har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
ikke det fornødne overblik over eller kendskab til sagerne til at kunne svare
udtømmende på spørgsmålet.
For så vidt angår opfølgning på kommissionsberetninger er Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen ved at fremsøge oplysninger af den efterspurgte karak-
ter i styrelsens sagsbehandlingssystem, og styrelsen har efterspurgt supple-
rende og bekræftede oplysninger fra de ministerier og styrelser, der som an-
sættelsesmyndighed har behandlet en eller flere ansættelsesretlige sager som
opfølgning på en kommissionsberetnings indhold de seneste 15 år. Det har
ikke været muligt for styrelsen at foretage denne afdækning inden tidspunktet
for Granskningsudvalgets møde den 11. august 2022. Den efterspurgte opgø-
relse vil blive eftersendt.
Det bemærkes i øvrigt, at undersøgelses- og granskningskommissioner skal
foretage en retlig vurdering af, om der foreligger grundlag for, at det offent-
lige søger en eller flere embedsmænd draget til ansvar, men beslutningen, om
et sådant ansvar skal søges gennemført, eller hvilke konkrete sanktioner der
i givet fald kan komme på tale, skal ske hos ansættelsesmyndigheden.
Der er således ikke en retlig forpligtigelse til at indlede disciplinær forfølg-
ning, selvom kommissionen finder grundlag herfor.
Såfremt en ansættelsesmyndighed vurderer, at en ansat har begået en tjene-
steforseelse, kan ansættelsesmyndigheden rejse en disciplinærsag.
Det er generelt en forudsætning for, at der foreligger en tjenesteforseelse for
tjenestemænd og overenskomstansatte, at den ansatte objektivt har tilsidesat
de pligter, der følger af stillingen, at tilsidesættelsen subjektivt kan tilregnes
den ansatte som forsætlig eller uagtsom, og at tilsidesættelsen har en vis grov-
hed.
En disciplinærsag kan resultere i, at en tjenestemand ikendes en disciplinær
straf. En streng disciplinær straf kan være eksempelvis overførsel til andet
arbejde, degradering eller afsked. En mildere straf kan eksempelvis være en
advarsel eller irettesættelse. En disciplinærsag kan også resultere i frifindelse.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af en udtømmende oversigt over embedsmænd, der tidligere er hjemsendt og/eller bedt om at forlade deres arbejdsplads, til statsministeren
-3-
For at en tjenestemand kan ikendes en disciplinær straf, er det som udgangs-
punkt en forudsætning, at der afholdes tjenstligt forhør. Hvis det vurderes, at
sagen kan afsluttes med en mild sanktion (fx advarsel eller irettesættelse),
kan sagen behandles uden tjenstligt forhør.
For overenskomstansatte kan en disciplinærsag typisk resultere i en advarsel
eller afsked.
Der er også mulighed for i kraft af ledelsesretten at give både tjenestemænd
og overenskomstansatte en tjenstlig tilkendegivelse uden sanktionskarakter
(fx henstillinger eller påmindelser).
Mens sagerne pågår, har ansættelsesmyndighederne ligeledes mulighed for
at træffe foreløbige foranstaltninger som eksempelvis hjemsendelse.
Hjemsendelse er en mulighed inden for ledelsesretten. Hjemsendelse sker ty-
pisk i situationer, hvor der ikke længere er tillid til den ansatte, eller, hvor det
er nødvendigt, at den ansatte ikke er på arbejdspladsen, mens forholdet un-
dersøges.”
Statsministeriet skal i øvrigt anmode om, at spørgsmål herom rettes til skatteministeren
som den ansvarlige ressortminister.
Med venlig hilsen
Mette Frederiksen