Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del
Offentligt
2472940_0001.png
Folketinget Granskningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. november 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: HES
Sagsnr.: 2021-0032/50-0002
Dok.:
2195526
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Gransknings-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (Alm. del), som Folketingets
Granskningsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2021.
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en undersøgelseskommission har beføjelser til at få udleveret oplysninger om teletrafik
Spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Granskningsudvalg:
”Justitsministeren bedes oplyse om, om en undersøgelseskom-
mission har beføjelser til at få udleveret oplysninger om teletra-
fik, jf. Logningsbekendtgørelsen?”
Svar
:
1.
En granskningskommission har ifølge lov om undersøgelseskommissio-
ner og granskningskommissioner (undersøgelseskommissionsloven) § 4, jf.
§ 1 b, ikke dømmende myndighed. Granskningskommissionen har til op-
gave at undersøge og redegøre for et faktisk begivenhedsforløb. Kommissi-
onen kan endvidere få til opgave at komme med forslag til ændringer af
love, administrative bestemmelser eller administrativ praksis og kan i øvrigt
få til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af, om der forelig-
ger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar; dog kan en
kommission ikke få til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning
af spørgsmålet om ministres ansvar.
Efter undersøgelseskommissionsloven er en granskningskommission en
uafhængig kollegial myndighed, som selv tilrettelægger sin undersøgelse.
Justitsministeriet er bekendt med, at Granskningskommissionen om sagen
om aflivning af mink har anmodet TDC om at udlevere materiale vedrø-
rende specifikke personers sms-korrespondance til brug for kommissionens
undersøgelse.
Justitsministeriet finder det på den baggrund rigtigst ikke at forholde sig til
det konkrete spørgsmål.
2.
Justitsministeriet kan dog generelt oplyse, at det følger af § 9, stk. 1, 1.
pkt., i undersøgelseskommissionsloven, at enhver har pligt til at udlevere
materiale til undersøgelseskommissionen, når kommissionen anmoder om
det. Bestemmelsen gælder ligeledes for granskningskommissioner med
dommerdeltagelse, jf. lovens § 1 b.
Udleveringspligten gælder i medfør af undersøgelseskommissionslovens §
9, stk. 1, 2. pkt., imidlertid ikke i det omfang, der ikke er pligt til at afgive
vidneforklaring om de pågældende forhold efter bestemmelsen i undersø-
Side 2/3
GRA, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en undersøgelseskommission har beføjelser til at få udleveret oplysninger om teletrafik
gelseskommissionslovens § 12, der bl.a. indeholder bestemmelser om frita-
gelse for vidnepligt, hvis der er mulighed for, at den pågældende kan ifalde
strafansvar eller disciplinæransvar mv. i anledning af de forhold, undersø-
gelsen omfatter. Materiale udarbejdet af en minister eller embedsmand i em-
beds medfør kan dog ifølge § 9, stk. 1, 3. pkt., ikke nægtes udleveret under
henvisning til manglende vidnepligt efter undersøgelseskommissionslovens
§ 12.
Det forudsættes i forarbejderne til undersøgelseskommissionslovens § 9,
stk. 1, at undersøgelseskommissionen alene anmoder om udlevering af ma-
teriale, hvis kommissionen finder, at det har betydning for undersøgelsen,
jf. Oliver Talevski m.fl., Undersøgelseskommissioner, Embedsmandsan-
svaret & Folketingets Rolle (Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2002),
side 109.
Side 3/3