Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2505435_0001.png
Samråd om Systematic og våbeneksport til De Forenede Arabiske
Emirater
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
SP
Dato:
15. december 2021
Det talte ord gælder.
Tak for ordet og tak til spørgerne for at indkalde til dette samråd
om virksomheden Systematic og våbeneksport til De Forenede
Arabiske Emirater.
Jeg vil indlede med at besvare samrådsspørgsmål B vedr.
Udenrigsministeriets
beslutning
om
at
udtale
sig
imod
våbeneksport til de Forenede Arabiske Emirater.
Herefter vil jeg med bidrag fra Forsvarsministeriet besvare
spørgsmål G om udenrigstjenestens involvering i Systematics
samarbejde med Emiraternes militær, samt den sidste del af
spørgsmål I, som vedrører våbeneksport til konfliktområder.
Justitsministeren vil herefter redegøre nærmere for den aktuelle
sag og overvejelser om eventuelle skridt i forhold til den
eksisterende praksis.
***
1
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
Inden jeg svarer på samrådsspørgsmålene, vil jeg slå min holdning
som udenrigsminister helt fast: Vi skal ikke fra dansk side
eksportere våben og militært udstyr til De Forenede Arabiske
Emirater, så længe der er risiko for, at udstyret bliver brugt i
konflikten i Yemen
eller på anden måde risikerer at blive anvendt
til uønskede formål
Eksportkontrol er som bekendt organiseret således, at Rigspolitiet
under Justitsministeriet er ansvarlig myndighed for eksport af
våben og militært udstyr, mens Erhvervsstyrelsen under
Erhvervsministeriet
er
ansvarlig
for
dual-use
udstyr.
Udenrigsministeriet er høringspart for begge myndigheder, når der
er behov for en vurdering af udenrigs- og sikkerhedspolitiske
forhold i konkrete sager.
I november 2018 besluttede den daværende udenrigsminister, i
lyset af den voksende humanitære krise i Yemen samt drabet på
den saudiske journalist Jamal Khashoggi, at Udenrigsministeriet
fremadrettet ville udtale sig imod konkrete ansøgninger om eksport
af våben og militært udstyr i Saudi-Arabien og Emiraterne
hvorved våbeneksport i praksis blev suspenderet. Det var et stærkt
politisk signal, og en måde at forhindre, at vi fra dansk side
eksporterer våben og militært udstyr, som risikerer at blive brugt i
konflikten i Yemen.
2
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
Dén beslutning har min fulde opbakning. Det var linjen i efteråret
2018, og det er det fortsat.
På spørgsmålet om, hvorvidt suspenderingen virker efter
hensigten, kan jeg sige, at Udenrigsministeriet har udtalt sig imod
ansøgninger om udførsel af våben og militært udstyr til Emiraterne
siden november 2018.
Samtidig har vi fra dansk side løbende rejst vores tilgang til
våbeneksport til Emiraterne og Saudi-Arabien i EU. Her må vi
konstatere, at Danmark fører en langt mere restriktiv linje end de
fleste andre europæiske lande. Vi står fra dansk side fast på vores
værdier og principper.
* **
Men det er selvfølgelig problematisk, hvis virksomheder bevidst
forsøger at omgå de danske eksportkontrolregler. Det er Politiet nu
ved at undersøge i den konkrete sag.
Vi er samtidig ved at se på, om der er skridt i den eksisterende
praksis af eksportkontrollen nationalt og i EU, vi allerede nu kan
tage fat i.
3
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
Et punkt, som også har været rejst i forbindelse med den aktuelle
sag, er virksomheders mulighed for at trække en ansøgning tilbage
og dermed undgå, at
et afslag registreres i EU’s fælles
afslagsdatabase.
I Udenrigsministeriet er vi på den baggrund gået i dialog med EU
for at undersøge, hvilke muligheder der er i EU-samarbejdet for at
imødegå lignende situationer. En mulighed er at se på den måde,
vi bruger afslag i den fælles EU-database.
Samtidig ser vi på at styrke kravene til virksomhedernes
ansøgninger og de oplysninger, der gives i forbindelse med
ansøgninger om våbeneksport. Det vil justitsministeren komme
nærmere ind på.
***
Hvad
angår
spørgsmål
G
om
udenrigstjenesten
og
forsvarsattachéens roller i den aktuelle sag, vil jeg kort redegøre
for den særlige specialattachéordning, som forsvarsattachéerne
udsendes under.
4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
2505435_0005.png
Udenrigsministeriet
administrerer
udsendelsen
af
forsvarsattachéerne, men attachéerne bevarer deres ansættelse i
Forsvarsministeriet. De er en del af personalet på ambassaden og
refererer i princippet til ambassadøren
men
i det daglige arbejder
de for Forsvarsministeriet og Forsvaret, og aftaler deres
arbejdsopgaver med dem.
Der er på denne baggrund indhentet bidrag fra ambassaden i
Emiraterne for så vidt angår ambassadens rolle, og fra
Forsvarsministeriet for så vidt angår tidligere og nuværende
forsvarsattachéer.
Ambassaden har oplyst, at ambassaden
ikke
har samarbejdet med
Systematic eller været involveret i Systematics aktiviteter i
Emiraterne.
Ambassadøren og forsvarsattachéen mødtes i juli 2021 med
repræsentanter fra Systematic på ambassaden for at drøfte den
sikkerhedspolitiske
situation
i
regionen.
Under
mødet
understregede ambassadøren også den danske eksportkontrollinje
for våbeneksport. Mødet blev afholdt på Systematics foranledning
og berørte ikke Systematics eventuelle engagement i Emiraterne.
Udenrigstjenesten har således ikke brugt offentlige midler på tiltag
i relation til Systematics aktiviteter i Emiraterne, med undtagelse
af udgifter til forplejning i forbindelse med mødet i juli 2021.
5
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
2505435_0006.png
Jeg kan dertil oplyse, at ambassadøren har oplyst ikke at have haft
kendskab til Systematics eksport fra Danmark til Storbritannien
med efterfølgende reeksport til Emiraterne.
Hvad angår forsvarsattachéen har Forsvarsministeriet oplyst
følgende
og jeg citerer:
”Stillingen
som forsvarsattaché Emiraterne siden 2016 har været
bestridt af tre forskellige personer. I perioden fra 2016 til midten
af 2017 har Forsvarsministeriet ingen oplysninger om kontakt
mellem forsvarsattachéen og Systematic.
For perioden fra midten af 2017 til september 2020 har den
daværende forsvarsattaché oplyst, at han ikke har været i kontakt
med Systematic under sin udstationering. Vedkommende oplyser
dog, at han forud for sin udstationering var på et virksomhedsbesøg
ved Systematic i Aarhus, men at der på mødet ikke blev diskuteret
konkrete projekter, herunder salg af deres produkt Sitaware til
Emiraterne.
Den nuværende forsvarsattaché har oplyst, at hans eneste kontakt
med Systematic har været deltagelse i det nævnte møde på
ambassaden med repræsentanter fra Systematic i juli 2021.
6
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
Forsvarsministeriet oplyser desuden, at de ikke har kendskab til
brug af offentlige midler i forbindelse med Systematics virke i
Emiraterne.”
Citat slut.
***
Lad mig nu løfte blikket fra den aktuelle sag og fokusere på
udfordringen med våbeneksport til konfliktområder med et par ord
om de særlige vilkår, som gælder for forsvarsindustrien.
Vi må ikke glemme, at mange danske virksomheder fungerer som
underleverandører eller indgår i større projekter i udlandet. Det er
vigtigt at sikre, at de fortsat kan konkurrere på fair vilkår med andre
europæiske virksomheder.
Særligt i områder med krig, konflikt og undertrykkelse er det helt
afgørende at se kritisk på, hvad dansk eksport potentielt bidrager
til. Eksportkontrol er i denne sammenhæng et centralt rammevilkår
og et værktøj, som er med til at sikre, at denne type udstyr ikke
havner de forkerte steder, eller i de forkerte hænder.
Derfor foretages også altid en kritisk vurdering af blandt andet,
hvorvidt udstyr risikerer at blive anvendt aggressivt mod andre
lande, til intern undertrykkelse eller til alvorlige krænkelser af
7
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om ministrene vil oversende sine talepapirer fra samrådet 15/12-21 om forbud mod våbeneksport til De Forenede Arabiske Emirater, til udenrigsministeren og justitsministeren
menneskerettighederne og den humanitære folkeret. Her ligger
Danmark generelt blandt de mest restriktive i EU-kredsen.
Og sådan skal det forsætte med at være. Og det gælder
som nævnt
- i særdeleshed i forhold til Emiraterne og Saudi Arabien.
***
Tak for ordet. Jeg vil nu anmode formanden om at give ordet videre
til justitsministeren.
8