Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2475060_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Christoffer Aagaard Melson (V) har den 12. ok-
tober 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 6, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren oplyse, hvilke forventninger til BNP-væksten i perioden 2019-
2023, der lå til grund for, at man - da man lavede tillægsaftalen til for-
svarsforliget i 2019 - vurderede, at man med de afsatte midler ville nå 1,5
pct. af BNP brugt på forsvarsudgifter i 2023?
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
9. november 2021
TBOE
2021/007329
305503
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at det med tillægsaftalen fra januar
2019 til forsvarsforlig 2018-2023 blev aftalt at tilføre forsvarsbudgettet
yderligere 1,5 mia. kr., som efterfølgende er udmøntet med aftale om
en Arktis-kapacitetspakke fra februar 2021.
Estimeringen af forsvarsbudgettets andel af BNP er et øjebliksbillede,
som er forbundet med en række betydelige usikkerheder, herunder
Finansministeriets skøn for udviklingen i BNP og skøn for prisregulerin-
gen af Forsvarsministeriets bevillinger på de kommende årlige finanslo-
ve samt ændringer i indbudgetteringen af F-35 kampfly-anskaffelsen
på de kommende årlige finanslove, brugen af anlægsopsparing og ud-
viklingen i forsvarsudgifter uden for Forsvarsministeriets område mv.
Estimeringen af forsvarsbudgettets andel af BNP i 2023 i tillægsaftalen
var bl.a. baseret et BNP skøn indhentet fra Finansministeriet.
Til brug for besvarelsen har Forsvarsministeriet indhentet et bidrag fra
finansministeren, som har oplyst følgende:
”Skønnet
for udviklingen i BNP var baseret på Finansministeriets
Øko-
nomisk Redegørelse, december 2018
og
Opdateret 2025-forløb: Grund-
lag for udgiftslofter 2022, august 2018.
Finansministeriets daværende
skøn for udviklingen i BNP i beregningsgrundlaget bag tillægsaftalen er
gengivet i tabel 1.
Tabel 1. Skøn for BNP i beregningsgrundlag bag tillægsaftalen til forsvarsforlig 2018-2023.
mio. kr.,
løbende priser
BNP skøn
2019
2.296.629
2020
2.379.102
2021
2.427.115
2022
2.508.269
2023
2.590.644
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvilke forventninger til BNP-væksten i perioden 2019-2023, der lå til grund for, at man - da man lavede tillægsaftalen til forsvarsforliget i 2019 - vurderede, at man med de afsatte midler ville nå 1,5 pct. af BNP brugt på forsvarsudgifter i 2023, til forsvarsministeren
2475060_0002.png
Finansministeriets skøn for udviklingen i BNP er opgjort i løbende pri-
ser.
BNP i løbende priser kan deflateres med en deflator for de offentlige
forbrugsudgifter, når forsvarsbudgettets andel af BNP estimeres. Der
anvendes en deflator for det offentlige forbrug. Skønnet for deflatoren
for det offentlig forbrug, der sammen med BNP–fremskrivningen i tabel
1 indgik i estimeringen af forsvarsbudgettets andel af BNP i 2023 i be-
regningsgrundlaget bag tillægsaftalen, er gengivet i tabel 2.
Tabel 2. Skøn for prisreguleringen af Forsvarsministeriets bevillinger på kommende finans-
love i beregningsgrundlag bag tillægsaftalen til forsvarsforlig 2018-2023.
2019
Deflator, offentlig forbrug
1,0000
2020
1,0242
2021
1,0490
2022
1,0742
2023
1,0998
Skønnet for deflatoren for det offentlige forbrug påvirkes på kort sigt af
skønnene for pris- og lønudviklingen i økonomien, herunder forbruger-
priserne og den offentlige lønudvikling. På langt sigt følger prisudviklin-
gen på det offentlige forbrug beregningstekniske principper. Stignings-
takten i timelønnen for ansatte i den offentlige sektor følger den private
sektor, og prisen på det offentlige varekøb følger producentpriserne i
de dele af økonomien som leverer varer og tjenesteydelser til den of-
fentlige sektor.
Den faktiske pris- og lønregulering af Forsvarsministeriets bevillinger
på finansloven for 2020 og 2021 blev lavere end det daværende skøn
gengivet i tabel 2.”
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2021/007329
Dok.nr.: 305503
Side 2 af 2