IKKE TIL OFFENTLIGGØRELSE
Taleseddel til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål D om
evakueringen fra Afghanistan
Den sidste danske soldat forlod som bekendt Afghanistan den 22. juni
2021. Som forsvarsminister var jeg i særlig grad optaget af sikkerhedssi-
tuationen i forbindelse med hjemtagningen af det danske styrkebidrag.
Hjemtagningen foregik i god ro og orden.
I forhold til den første del af spørgsmålet om, hvorfor jeg ikke var be-
kendt med indholdet af ugerapporterne, har jeg ikke yderligere at tilføje
til, end hvad jeg tidligere har svaret spørger ved flere lejligheder.
Ugerapporterne tilgår ikke mig, men de har indgået som en del af FE’s
samlede efterretningsgrundlag. Og som det har været overordnet praksis
i tidligere regeringer, har jeg støttet mig til FE’s vurdering af sikkerhedssi-
tuationen i Afghanistan. Som minister er jeg ikke involveret i FE’s etable-
ring af det samlede efterretningsbillede. Det er FE’s faglige ansvar.
Spørger opstiller derudover nogle præmisser i sit spørgsmål, som ikke er
korrekte. Det var FE - og ikke mig som minister - der orienterede Folke-
tingets partier den 9. august. Og det er ikke korrekt, at jeg som minister
har fremlagt en mindre kritisk vurdering af situationen for Folketinget.
Ved flere lejligheder har regeringen orienteret Folketinget om situationen i
Afghanistan. Den 15. juni blev det i forbindelse med et møde i Det Uden-
rigspolitiske Nævn fremhævet, at udsigterne for Afghanistan var dystre.
Folketinget blev orienteret om, at sikkerhedssituationen var alvorlig,
voldsniveauet var stigende, og at FE vurderede, at de mest sandsynlige
scenarier var etableringen af et Taleban-styret emirat eller en borgerkrig.
Det er korrekt, at FE blev overrasket over Kabul’s hurtige fald. Det var
der mange, der blev. Det gælder også mine kolleger fra allierede lande.
FE vurderede på baggrund af deres efterretningsgrundlag, at det var min-
dre sandsynligt, at Kabul ville falde inden udgangen af 2021. At det skete
alligevel er et udtryk for, at der er begrænsninger for, hvor præcist en
efterretningstjeneste kan forudsige begivenhederne. Efterretningstjene-
sternes vurdering er det bedste grundlag, vi har. Og efterretningstjene-
sterne kommer med den bedste vurdering de kan, ud fra de oplysninger
de har. Derfor lytter vi til dem. Men det er selvsagt forbundet med stor
usikkerhed.
Side 1 af 2