Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 9. september 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 333, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 333:
Vil ministeren i forlængelse af svaret fra den tidligere forsvarsminister
på FOU alm. del - spm. 162 (folketingsåret 2012-13) redegøre for, hvil-
ken betydning en ADHD eller lignende diagnose har for en persons mu-
lighed for at blive erklæret egnet til at aftjene værnepligt? Vil ministe-
ren samtidig redegøre for, hvilken rolle en ADHD eller lignende diag-
nose spiller for en værnepligtigs mulighed for at blive optaget på For-
svarets eller Beredskabets sergentuddannelser? Kan man f.eks. godt
blive erklæret egnet til at aftjene værnepligt, selvom man har en ADHD
diagnose, men efterfølgende få afslag på at blive optaget på en ser-
gentuddannelse begrundet med den samme ADHD diagnose?
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
4. oktober 2022
TUH
2022/006907
443598
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Svar:
Til brug for min besvarelse har Forsvarsministeriet anmodet Forsvars-
ministeriets Personalestyrelse om bidrag. Forsvarsministeriets Persona-
lestyrelse oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Af Forsvarskommandoens bidrag til svar på FOU-spørgsmål
162 i 2013
fremgår det, at ADHD forekommer i forskellige sværhedsgrader, hvor-
for der foretages en vurdering ud fra en skala fra 0-4. Kategori 0 er lig
med helbredsmangler, der medfører uegnethed, og kategori 4 er hel-
bredsmangler, der medfører ringe funktionsnedsættelse og ingen hen-
syntagen. Dette er stadigvæk tilfældet, og herudover er det et krav, at
man skal have været symptomfri og medicinfri i et år for at blive er-
klæret egnet til værnepligt.
Hvis en værnepligtig med ADHD søger videre i forsvaret, vurderes på-
gældendes kategori af ADHD ift den stilling/uddannelse, som pågæl-
dende værnepligtige søger. Her kan den grad af ADHD, der var accep-
tabel som værnepligtig, vise sig at være en stopklods for videre uddan-
nelse eller karriere, da kravene til eksempelvis stresshåndtering kan
være større end de krav, der er til værnepligtige. Afslag gives efter en
individuel vurdering, der inkluderer ansøgerens evne til at gennemføre
uddannelsen og den efterfølgende operative opgaveløsning.
Side 1 af 2