Forsvarsudvalget 2022-23 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
Bilag 2: Følgegruppens bemærkninger
Følgegruppen, bestående af de faglige organisationer CS og HKKF, samt Værnepligtsrådet og
Beredskabsstyrelsens talspersonel, har haft lejlighed til at gennemlæse nærværnede
rapport.
CS:
CS er langt hen ad vejen enig i de konklusioner og anbefalinger, der fremsættes i
evalueringen. Der er et par punkter i anbefalingerne, som vi ser nogle forskellige
perspektiver i, som vi uddyber herunder:
De to første hovedkonklusioner, der omhandler hvorvidt antallet af værnepligtige er
tilstrækkeligt ift. opgaveløsning såvel som opbygning af Totalforsvarsstyrken, har CS
umiddelbart ingen supplerende kommentarer til. Vi er helt enige i, at der kan være behov for
at genbesøge konklusionen i spørgsmål 1, hvis Forsvaret skal opbygge nye kapaciteter, løse
flere opgaver eller hvis afgangen fra Forsvaret stiger prognoserne.
Når det kommer til mangfoldighed, ønsker CS en fuld ligestilling af værnepligten. I første
omgang er det derfor positivt, at evalueringen anbefaler at ensrette kvinder og mænds
pligter og rettigheder ved indgåelse af aftale om værnepligt. CS anerkender, at en fuld
ligestilling kan kræve et større politisk såvel som logistisk arbejde, og at der kan være
behov for at lave yderligere undersøgelser på området, men tiden synes at være moden til
at sætte dette arbejde i gang.
I arbejdet med forebyggelse af arbejdsskader, er CS særligt opmærksom på anbefalingen
om at evaluere fastlæggelsen af de fysiske krav til Hærens konstabel- og sergentuddannelse
mhp. at lette den fysiske belastning i værnepligten. Her er CS bekymret for, om man
risikerer at flytte skadesbyrden over på Hærens konstabel- og sergentuddannelser, fordi der
vil være et stort ”trænings-efterslæb” fra værnepligten. Det er derfor vigtigt at få nogle
eksperter med på råd i forhold til at planlægge træningen mest hensigtsmæssigt. CS er
også opmærksomme på problematikken vedrørende manglende erfaring blandt
nyuddannede sergenter i Hærens uddannelsesbataljoner som medvirkende årsag til
omfanget af arbejdsskader.
I forhold til at rekruttere teknisk faglærte kan CS se fordelen i at registrere den
uddannelsesmæssige baggrund på værnepligtige mhp. at målrette rekrutteringsindsatsen.
CS kan dog have en lille bekymring for, hvordan denne registrering vil blive brugt i praksis.
Vejledning af den enkelte værnepligtige er positivt, men en faglært skal ikke føle sig tvunget
eller presset til bestemte steder, fordi vedkommende har svendebrev.
Længden af værnepligten vurderes som passende i evalueringen. CS ønsker dog helt
grundlæggende en længere værnepligt. Det er der flere årsager til. Rent praktisk vil man
kunne komme en del skader til livs, hvis man har længere tid til at træne sig op, hvilket
også nævnes i rapporten. Derudover er det CS’ opfattelse, at en længere værnepligt – og
dermed også et længere uddannelsesforløb med noget kompetencegivende indhold, vil
gavne både de værnepligtige, forsvaret og samfundet som helhed. Værnepligten er i CS
optik med til at danne nyttige samfundsborgere og til at skabe sammenhæng og forståelse
mellem Forsvaret og resten af samfundet. Derudover vil en længere værnepligt give de
værnepligtige et mere oplyst grundlag for at beslutte sig for, om Forsvaret er noget for dem
og omvendt.
Som afsluttende bemærkning synes CS, det er ærgerligt, at der ikke eksisterer den ønskede
datakvalitet og -mængde i forhold til præferencer, valg, personelvandringer og -
fluktueringer hos værnepligtige såvel som fastansatte. Vi bruger alle meget tid på at
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635744_0002.png
diskutere fastholdelse og rekruttering af særligt de fastansatte, og det arbejde vil måske få
mere kvalitet i sig, hvis der fandtes tilstrækkeligt datamateriale på området.
HKKF:
HKKF savner en samlet og fyldestgørende omkostnings- og effektivitetsanalyse af den
nuværende værnepligtsordning med fokus på rekruttering, opstilling af totalforsvarsstyrken
og forsvarets opgaveløsning. Nedenstående bemærkninger uddyber sigtet med en sådan
analyse.
Sammenfattende skal HKKF anbefale at der iværksættes en gennemgribende revision af
værnepligten med henblik på at tilvejebringe en omkostningseffektiv ordning, som
understøtter forsvarets fremadrettede udvikling.
Forsvarets rekrutteringsbehov og værnepligten.
Rekruttering til forsvaret er politisk fastsat som et væsentligt formål med værnepligten.
HKKF vurderer, at den nuværende værnepligtsordning er overdimensioneret i forhold til
forsvarets rekrutteringsbehov. Der indkaldes langt flere værnepligtige, som er motiveret for
uddannelse og ansættelse i forsvaret, end der er behov for (ca. 75%). Det medfører
unødvendige omkostninger til uddannelsesstrukturen, bygningsmasse, administration og
logistik samt lønomkostninger mv. Uddannelsesstrukturen binder ressourcer og personel,
som kunne anvendes i forsvarets operative opgaveløsning.
Den nuværende varighed af værnepligten – fire måneder for de fleste – er desuden for lang i
forhold til at introducere uddannelses- og jobmuligheder i forsvaret, ligesom
værnepligtsuddannelsen
forhindrer,
at
de
unge,
som
er
motiveret
for
en
uddannelse/ansættelse i forsvaret, kommer hurtigt i gang med et målrettet
uddannelsesforløb i forsvaret.
Det bør overvejes at tilrettelægge en værnepligtsuddannelse af kortere varighed, som alene
har til formål at introducere forsvarets uddannelser og motivere de unge til
uddannelse/ansættelse i forsvaret. Uddannelsen vil kunne gennemføres centraliseret på et
begrænset antal tjenestesteder.
HKKF anbefaler, at der gennemføres en analyse af muligheder for at etablere en
værnepligtsordning, som er målrettet forsvarets behov for rekruttering til forsvarets
uddannelser for fast personel. Analysen skal på grundlag af eksisterende data for
rekruttering og fastholdelse fastlægge rekrutteringsbehovet (antal) samt opstille modeller
for introduktionsforløb (varighed og indhold) til forsvaret. Analysen bør tage udgangspunkt i
en målsætning om effektiv fastholdelse af ansøgere, som er motiveret for en militær
uddannelse og karriere i forsvaret, og som kan fastholdes gennem attraktive og brugbare
kompetencer gennem et længere uddannelses- og tjenesteforløb i forsvaret.
Totalforsvarsstyrken og værnepligten.
Forsvarsaftalen 2018-23 fastsætter, at værnepligtige indgår i totalforsvarsstyrken i en
periode på fem år, når de hjemsendes. Midtvejsevalueringen konkluderer, at den samlede
produktion af værnepligtige er tilstrækkelig til at opfylde kravene. Der tilgår årligt ca. 3000
værnepligtige til totalforsvarsstyrken. HKKF vurderer, at den nuværende værnepligtsordning
er overdimensioneret i forhold til opstilling til totalforsvarsstyrken.
Det nuværende friskningsbehov for totalforsvarsstyrken forekommer unødvendigt højt sat.
Med en friskning på fem år i totalforsvarsstyrken gennemføres en hurtigere udskiftning af
personel end i den gamle mobiliseringsstyrke – selv i de højest prioriterede enheder. Med
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635744_0003.png
bare et lidt lavere friskningskrav vil det årlige behov for at tilføre nyt personel til
totalforsvarsstyrken kunne reduceres.
Desuden må der sættes spørgsmål ved værnepligtsuddannelsens varighed på normalt fire
måneder i forhold til opgaverne i totalforsvaret. Hjemmeværnet uddanner frivillige inden for
discipliner og til et niveau, som er tilstrækkelig til at varetage opgaver i totalforsvaret – og
Hjemmeværnets uddannelse gennemføres på ca. 7 uger.
HKKF skal pege på, at det både
af økonomiske grunde og af hensyn til personellets
professionalisme og beredskab vil være hensigtsmæssigt først og fremmest at basere
totalforsvarsstyrken på hjemsendt militært personel, som ved aftale om rådighedstjeneste
kan støtte og styrke totalforsvaret.
HKKF anbefaler, at der gennemføres en analyse af muligheder for at tilvejebringe personel,
herunder hjemsendt militært personel, med udgangspunkt i totalforsvarsstyrkens opgaver
og funktioner. Det bør nærmere undersøges, om det er hensigtsmæssigt at gennemføre
værnepligtsuddannelsen i regi af Hjemmeværnet, således at værnepligtsuddannelsen
planlægges og tilrettelægges målrettet mod indsættelse i totalforsvaret. Mulighederne for at
rekruttere til forsvarets uddannelser for fast personel på grundlag af en
værnepligtsuddannelse, som er målrettet totalforsvarsstyrken, bør indgå i overvejelserne.
Forsvarets opgaveløsning og værnepligten.
Det ligger til grund for lov om forsvarets personel, at værnepligtige indkaldes og uddannes
med henblik på en funktion i mobiliseringsstyrken. Det er således i god overensstemmelse
med formålet, at værnepligtige uddannes til totalforsvarsstyrken. Derimod er det efter
HKKF’s opfattelse mere tvivlsomt, at det er i overensstemmelse med værnepligtens formål,
at værnepligtige under normale forhold deltager i løsningen af forsvarets almindelige
opgaveløsning.
HKKF finder, at det er modstrid med det oprindelige formål med værnepligten, når det
anbefales at forlænge tjenestetiden ved Den Kongelige Livgarde til 12 måneder for at
understøtte den udvidede opgaveportefølje til fire vagthold, som skyldes værnepligtiges
permanente deltagelse i beredskab til støtte for politiet. HKKF vurderer at deltagelse i
beredskab og varetagelse af vagtopgaver som udgangspunkt er almindelige driftsopgaver
som principielt bør løses af fast personel.
HKKF skal pege på, at der også på andre områder sker et skred i anvendelse af
værnepligtige til almindelige driftsopgaver, for eksempel til staldtjeneste ved Hesteskorten
og til vagttjeneste ved garnisonerne. HKKF skal opfordre til at fastholde principperne for
anvendelse af værnepligtige, og at forsvarets behov for at uddanne værnepligtige er
begrundet i en mobiliseringsfunktion.
Værnepligtsrådet:
Geografi:
Værnepligtsrådet mener, at den individuelle ansøgeres personlige motivation om geografi
bør tages med i betragtning. Eksempelvis, at en ansøger der bor i Aalborg ønsker at flytte til
København for arbejde i Den Kongelige Livgarde, ikke frasorteres grundet sin nuværende
folkeregisteradresse i Aalborg.
Mangfoldighed og inklusion:
Værnepligtsrådet ønsker en fuld ligestilling af værnepligten, hvor alle indkaldes til Forsvarets
Dag og aftjener sin værnepligt på pligts-vilkår. Derudover ønsker Værnepligtsrådet, at FKO i
samarbejde med FAK iværksætter forskning på området ligestilling, som yderligere kan
understøtte et muligt initiativ om fuld ligestilling.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635744_0004.png
Til anbefaling vedr. nedbringelse af skadefrekvensen i værnepligten, støtter
Værnepligtsrådet initiativet. Dog bør skadesmængden ikke videreføres til de senere
uddannelser (HRU, GSU mm.), i tilfælde af en indskærpelse af de fysiske krav.
Af hensyn til materiel til rådighed for værnepligtige, ønsker Værnepligtsrådet at der
rekvireres
mere
end
nok
materiel,
grundet
den
uforudseelige
natur
af
værnepligtsunddannelsens personelsammensætning. Derved bør målet ikke være, at der
kun er den præcise mængde materiel til rådighed, men en højere mængde, der sikrer at alle
værnepligtige, i modsætning til i dag, får udleveret alt materiel i korrekt størrelse.
Teknisk faglærte:
Værnepligtsrådet støtter initiativet om registrering af uddannelsesmæssig baggrund. Dog,
mener Værnepligtsrådet, at der bør være plads til at den enkelte med evt. svendebrev,
stadig har mulighed for at søge en almindelig værnepligtsuddannelse og således ikke tvinges
i stilling. Man bør således ikke stilles ringere i valgmuligheder grundet tidligere uddannelse.
Yderligere mener Værnepligtsrådet at sessionsbehandlingerne også bør inddrage lægefaglige
journaler for at tilsikre sessionslægens bedømmelse til Forsvarets Dag bliver så retvisende
som mulig.
Fysiske skader:
Værnepligtsrådet ønsker en længere værnepligt på 8 måneder, for at sikre et bedre
uddannelsesgrundlag for videresøgende og totalforsvarsstyrken. Værnepligtsuddannelsens
længde skal tilstræbes at passe ind i et skoleår, så værnepligtige stadig har mulighed for
eksempelvis at starte på studie efter endt værnepligt. Af hensyn til en forlænget værnepligt
ved Den Kongelige Livgarde, mener Værnepligtsrådet at initiativet bør implementeres
hurtigst muligt, da uddannelseskravet allerede er for højt til en gennemførelse på 4
måneder. Der lægges vægt på, at det nuværende uddannelsesindhold ikke bør forøges, hvis
værnepligten ved Den Kongelige Livgarde forlænges til 12 måneder. Yderligere ønsker
Værnepligtsrådet en revurdering af Vidar-beredskabet, for at sikre, der ikke leveres et
højere beredskab, end Rigspolitiets behov.