Forsvarsudvalget 2022-23 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
Bilag 2: Følgegruppens bemærkninger
Følgegruppen, bestående af de faglige organisationer CS og HKKF, samt Værnepligtsrådet og
Beredskabsstyrelsens talspersonel, har haft lejlighed til at gennemlæse nærværnede
rapport.
CS:
CS er langt hen ad vejen enig i de konklusioner og anbefalinger, der fremsættes i
evalueringen. Der er et par punkter i anbefalingerne, som vi ser nogle forskellige
perspektiver i, som vi uddyber herunder:
De to første hovedkonklusioner, der omhandler hvorvidt antallet af værnepligtige er
tilstrækkeligt ift. opgaveløsning såvel som opbygning af Totalforsvarsstyrken, har CS
umiddelbart ingen supplerende kommentarer til. Vi er helt enige i, at der kan være behov for
at genbesøge konklusionen i spørgsmål 1, hvis Forsvaret skal opbygge nye kapaciteter, løse
flere opgaver eller hvis afgangen fra Forsvaret stiger prognoserne.
Når det kommer til mangfoldighed, ønsker CS en fuld ligestilling af værnepligten. I første
omgang er det derfor positivt, at evalueringen anbefaler at ensrette kvinder og mænds
pligter og rettigheder ved indgåelse af aftale om værnepligt. CS anerkender, at en fuld
ligestilling kan kræve et større politisk såvel som logistisk arbejde, og at der kan være
behov for at lave yderligere undersøgelser på området, men tiden synes at være moden til
at sætte dette arbejde i gang.
I arbejdet med forebyggelse af arbejdsskader, er CS særligt opmærksom på anbefalingen
om at evaluere fastlæggelsen af de fysiske krav til Hærens konstabel- og sergentuddannelse
mhp. at lette den fysiske belastning i værnepligten. Her er CS bekymret for, om man
risikerer at flytte skadesbyrden over på Hærens konstabel- og sergentuddannelser, fordi der
vil være et stort ”trænings-efterslæb” fra værnepligten. Det er derfor vigtigt at få nogle
eksperter med på råd i forhold til at planlægge træningen mest hensigtsmæssigt. CS er
også opmærksomme på problematikken vedrørende manglende erfaring blandt
nyuddannede sergenter i Hærens uddannelsesbataljoner som medvirkende årsag til
omfanget af arbejdsskader.
I forhold til at rekruttere teknisk faglærte kan CS se fordelen i at registrere den
uddannelsesmæssige baggrund på værnepligtige mhp. at målrette rekrutteringsindsatsen.
CS kan dog have en lille bekymring for, hvordan denne registrering vil blive brugt i praksis.
Vejledning af den enkelte værnepligtige er positivt, men en faglært skal ikke føle sig tvunget
eller presset til bestemte steder, fordi vedkommende har svendebrev.
Længden af værnepligten vurderes som passende i evalueringen. CS ønsker dog helt
grundlæggende en længere værnepligt. Det er der flere årsager til. Rent praktisk vil man
kunne komme en del skader til livs, hvis man har længere tid til at træne sig op, hvilket
også nævnes i rapporten. Derudover er det CS’ opfattelse, at en længere værnepligt – og
dermed også et længere uddannelsesforløb med noget kompetencegivende indhold, vil
gavne både de værnepligtige, forsvaret og samfundet som helhed. Værnepligten er i CS
optik med til at danne nyttige samfundsborgere og til at skabe sammenhæng og forståelse
mellem Forsvaret og resten af samfundet. Derudover vil en længere værnepligt give de
værnepligtige et mere oplyst grundlag for at beslutte sig for, om Forsvaret er noget for dem
og omvendt.
Som afsluttende bemærkning synes CS, det er ærgerligt, at der ikke eksisterer den ønskede
datakvalitet og -mængde i forhold til præferencer, valg, personelvandringer og -
fluktueringer hos værnepligtige såvel som fastansatte. Vi bruger alle meget tid på at