Forsvarsudvalget 2022-23 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2635743_0001.png
BILAG 1: ANNEKS E, FLYVERKOMMANDOEN (FLK)
1. FLYVERKOMMANDOENS OVERLIGGERNOTAT
FORMÅL
Formålet med dette notat er at præsentere Flyverkommandoens samlede analyse og resulta-
ter (hovedpointer) af indhentede data i forbindelse med midtvejsevaluering af værnepligten.
Analysen skal anvendes som en del af den endelige evalueringsrapport der præsenteres for
styregruppen.
BAGGRUND
Med baggrund i forligsinitiativ F21, skal der gennemføres en midtvejsevaluering af værne-
pligten med fokus på om antallet af værnepligtige skal forøges eller fastholdes.
Der er i den forbindelse nedsat en arbejdsgruppe, der har indhentet relevant data og infor-
mationer, til brug for udarbejdelse af den indledningsvise analyse, der jf. kommissoriet skal
besvare følgende spørgsmål:
Vurderes antallet af værnepligtige tilstrækkeligt til at understøtte Forsvarets, Hjemme-
værnets og Beredskabsstyrelsens opgaveløsning og rekrutteringsbehov?
Vurderes antallet af værnepligtige tilstrækkelig til at understøtte opbygning af Totalfor-
svarsstyrken?
Hvordan kan værnepligtens målsætninger (også fremover) fremmes ved eksempelvis at
justere på følgende parametre i værnepligten;
Værnepligtens længde, indhold og tilrettelæggelse, herunder:
o
Geografi
o
Mangfoldighed og inklusion
o
Teknisk faglærte værnepligtige
o
Fysiske skader blandt værnepligtige
METODE
Analysen er gennemført som to delanalyser hvor der i første delanalyse er analyseret på
mulige tendenser i sammenhængen mellem ovenstående 4 parametre. I anden delanalyse
sammenholdes de mulige tendenser med værnepligtens længde, indhold og tilrettelæggelse.
De to delanalyser sammenfattes i hovedpointer i nedenstående afsnit.
Kortlægning af de relevante indhentede data og mulige tendenser for Flyvevåbnet fremgår
af pkt. 2.
Side 1 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0002.png
SAMMENFATNING AF DELANALYSERNE
Geografi og Mangfoldighed & Inklusion
Der ses en tendens til at hovedparten af værnepligtige til Flyvevåbnet kommer fra et bredt
udsnit af landet, dog med hovedparten fra Sjælland og øer. Værnepligtsundersøgelserne fra
2019 og 2020 viser, at hovedparten vælger tjeneste af interessemæssige årsager og at fær-
rest vælger grundet at det er langt væk fra hjemmet.
Der har de seneste år været en stabil fordeling af mænd og kvinder, med 75% mænd og
25% kvinder. Dette tal er ændret fra 2021 til 50% af hvert køn.
I forhold til rekruttering til Flyvevåbnet fra værnepligtsuddannelsen ses det, at når Flyve-
våbnet kan tilbyde ufaglærte stillinger i strukturen, er der også interesse for disse. Dette
gælder for både mænd og kvinder. Hertil skal bemærkes, at det opleves, at kvinderne som
regel allerede har en karriereplan, hvor værnepligtsuddannelsen indgår i denne plan, inden
de f.eks. skal studere videre på universitetet eller andre uddannelsesinstitutioner. Værne-
pligtsuddannelsen er således blot en mellemstation på vej mod det ønskede studie eller job.
Længden på uddannelsen vurderes ikke at påvirke interessen for uddannelsen, men mere
indholdet, opgaverne og det der tilbydes under uddannelsen (kulturen, faciliteter, øvrige
forhold). Dette til trods for, at uddannelsen kun gennemføres i Karup.
Antallet af værnepligtige i Flyvevåbnet reguleres ud fra et ønske om, at have en så stor
rekrutteringsbase som muligt ift. evt. kapacitetsopbygning og fremtidige operative opgaver.
Selvom data viser, at Flyvevåbnet aktuelt ikke rekrutterer nævneværdigt fra værnepligtsud-
dannelsen grundet blandt andet manglende lønsum, er antallet af værnepligtige der gen-
nemfører uddannelsen fortsat vigtig.
Anbefaling
Det anbefales at værnepligtige til Flyvevåbnet forsat kommer fra et bredt udsnit af landet.
Det anbefales at kvinder fortsat udgør op til 50% af de værnepligtige.
Geografi og Teknisk faglærte
Der foreligger ingen data for teknisk faglært personel i Flyvevåbnet, hvor der kan udledes
klare tendenser. Der kan således ikke påvises sammenhænge mellem geografi og teknisk
faglærte.
Flyvevåbnet søger ikke teknisk faglærte værnepligtige til værnepligtsuddannelsen, så viden
om teknisk faglært baggrund blandt værnepligtige til brug for rekruttering til flyvevåbnets
faste struktur er ikke en styret eller struktureret proces.
Geografi og Fysiske skader
Der er ikke tilvejebragt tilstrækkelig data i forhold til sammenhængen mellem geografi og
fysiske skader.
Der kan dog udledes af det tilvejebragte data, at antallet af arbejdsulykker for kvinder er
mellem 0 og 1 pr. år og mænd mellem 2 og 3 pr. år i perioden fra 2017 - 2020. Endvidere
kan arbejdsspørgsmålene udlede, at der er en tendens til at både kvinder og mænd primært
kommer til skade under uddannelsesaktiviteter og sekundært under fysisk træning og øvel-
Side 2 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0003.png
sesvirksomhed. I det tilvejebragte data er dette dog ikke dokumenteret værns vis. Der kan
derfor ikke udledes klare tendenser i forhold til Flyvevåbnet.
Anbefaling
Det anbefales at fastholde nuværende tilrettelæggelse af fysiske tiltag på værnepligtsuddan-
nelsen og fortsat have fokus på årsager.
Mangfoldighed & Inklusion og Fysiske Skader
Sammenfatning
Det tilvejebragte data viser en tendens til at der er flere kvinder der afgår med fysisk skade
under uddannelsen end mænd. Dette til trods for, at kvinder jf. værnepligtsrapporten forbe-
reder sig mere fysisk end mændene gør. Yderligere kan det aflæses af det tilvejebragte da-
ta, at kvinderne afgår primært på februar holdet og årsagerne er hovedsagligt af helbreds og
mental karakter.
Generelt ses skader at opstå løbende gennem hele uddannelsen. Særligt i opstarten af ud-
dannelsen er der flere skader, der resulterer i afgang, dette er dog typisk ikke akutte ska-
der, men skader der enten ikke er opdaget, eller opstået siden screeningen på Forsvarets
Dag.
For de der ikke er vant til fysisk aktivitet opleves det, at de primært i starten af uddannelsen
får overbelastningsskader, som dog aftager i takt med at kroppen tilvendes aktivitetsniveau-
et.
Skader af akut karakter, ses at ske på alle tider under uddannelsen. Dog fortrinsvis ved fy-
sisk aktivitet.
Anbefaling
Værnepligtsuddannelsen er en praksisnær uddannelse med et fokus på at soldaterne tillærer
sig den fornødne teori forud for at kunne omsætte dette til reelle kompetencer og færdighe-
der, som grundlag for deres videre tjeneste. Fordelingen er således tilrettelagt så teorien
danner grundlaget for de praktiske færdigheder, hvilket også afspejles i uddannelsens op-
bygning. Den fysiske belastning tilskriver, at der skal være tid til restitution og der er her
stort fokus på belastningsstyring.
Det anbefales at fastholde mængden og tilrettelæggelsen af den fysiske belastning på ud-
dannelsen.
VÆRNEPLIGTSUDDANNELSEN
Flyvevåbnets værnepligtsuddannelse gennemføres kun i Karup. Uddannelsens længde er på
4 måneder og indholdet svarer på de fleste områder til de øvrige værnepligtsuddannelser,
dog med Flyvevåben fokus.
Uddannelsen er opdelt i en 7 ugers grundlæggende militær basisuddannelse og en 9 ugers
Totalforsvars- og Gruppeuddannelse.
Den samlede uddannelse giver en værnepligtskvalifikation og er kriterierne for efterfølgende
at kunne indgå i Totalforsvarsstyrken eller ansættelse i Flyvevåbnet.
Flyvevåbnet har et årligt indtag på 200 værnepligtige fordelt med 100 på hvert hold.
Side 3 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0004.png
Jævnfør Hjemmeværnskommandoens analyse, er antallet af værnepligtige der tilvejebringes
fra Flyvevåbnet til Totalforsvarsstyrken tilstrækkeligt.
DRØFTELSE MED FPS
Det kan konstateres, at Flyvevåbnets primære udfordring er lønsum, hvilket påvirker mulig-
heden for at rekruttere til Flyvevåbnets struktur. Øvrige forhold har ikke den store betydning
for Flyvevåbnets evne til at rekruttere.
I forhold til implementeringen af F-35 og den dertilhørende struktur, har Flyvevåbnet et be-
hov for at få besat en lang række stillinger. Hovedparten af disse stillinger er faglærte stil-
linger (FLYMEK, elektronikmekaniker), med et færre antal ufaglærte stillinger.
Der er indledningsvis ikke kommet yderligere ud af drøftelser med FPS.
2. KORTLÆGNING
Geografi og Mangfoldighed & Inklusion
1
Hovedparten af værneplig-
tige kommer fra Sjælland
og øer.
Arbejdsspørgsmål nr. 5 viser at værnepligtige i Flyvervåbnet
kommer fra et bredt udsnit af hele landet.
Hovedparten af de værnepligtige kommer dog fra Sjælland og
øer, hvor værnepligtige fra Nordjylland generelt er væsentlig
mindre repræsenteret.
Fra 2014 frem mod 2018 havde FLV årligt 100 værnepligtige.
Andelen af værnepligtige med bopæl på Sjælland og øer udgjor-
de i den periode ca. 30 – 40%.
Det samme gør sig gældende i perioden 2018 – 2021, hvor det
samlede antal værnepligtige er øget fra 160 i 2018 til 200 i
2021.
Andelen af værnepligtige med bopæl i Nordjylland er i hele peri-
oden opgjort til mellem 4 og 8%.
Det bør undersøges nærmere om det er interessen for Flyve-
våbnet der er styrende for valg af tjenestested/værn, eller om
der er andre årsager. Dog viser værnepligtsundersøgelserne, at
hovedparten vælger tjeneste af interessemæssige årsager og at
færrest vælger grundet at det er langt væk fra hjemmet.
Der er ikke leveret data over geografi fordelt på køn for Flyve-
våbnets værnepligtige
Arbejdsspørgsmål nr. 13 viser en lille stigning i antallet af kvin-
der fra 2005 og frem til 2008. Fra 2015 og frem til 2020 er der
en tendens til at fordelingen af kvinder udgører ca. 25 % af det
samlede antal værnepligtige.
Andelen af kvinder på hold februar 2021 udgjorde 50%. Der
forventes det samme på hold august 2021 og fremad.
Arbejdsspørgsmål nr. 8 viser at der fra 2014 – 2020 var 27
værnepligtige der blev ved den enhed de har forrettet værne-
pligtstjeneste ved. 13 af de 27 værnepligtige blev kun ved en-
heden grundet efterfølgende uddannelse til flymekanikker.
I samme periode viser data at 21 værnepligtige overgik til enten
2
3
Geografisk fordeling af køn
Fordeling af køn på FBU
hold
4
Fastholdelse af værneplig-
tige ved Flyvevåbnet
Side 4 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0005.png
Hærens reaktionsstyrkeuddannelse eller Hærens sergentuddan-
nelse. 2 overgik til videre uddannelse i Søværnet.
I perioden fra 2015 – 2018 har Flyvevåbnet udbudt en række
projektstillinger til anvendelse til værnepligtige der ønskede
ansættelse som ufaglært i Flyvevåbnet efter endt værnepligts-
uddannelse. I perioden viser data et tydeligt mønster i antallet
af værnepligtige der er rekrutteret til disse stillinger. Ca. 25% af
de værnepligtige der gennemførte uddannelsen hvert år i den
nævnte periode blev rekrutteret til projektstillingerne. Her-
iblandt også værnepligtige der under værnepligten har fået inte-
resse for anden uddannelse i Flyvevåbnet, som f.eks. Identifica-
tion Operator og F-16 våbenassistent mv. I 2014 hvor der ingen
projektstillinger var, blev der rekrutteret 4 værnepligtige til Fly-
vevåbnet og i 2019 hvor der ligeledes ingen projektstillinger
var, blev der rekrutteret 9 (6%) værnepligtige. I 2020 blev der
rekrutteret 6 til stillinger/anden uddannelse i Flyvevåbnet og 13
til indsættelse med Operation Gefion. Disse blev ansat i stillin-
ger ved Fighter Wing Skrydstrup.
Data er baseret på et samlet antal på 720 værnepligtige der har
gennemført uddannelsen og 129 (17,9%) af disse, er efterføl-
gende blevet ansat i Flyvevåbnet.
Tallene viser en tendens til, at i de år hvor Flyvevåbnet reelt har
tilbudt en ufaglært stilling, har der været stor interesse for at
søge stillingerne, og mindre interesse for at skifte værn. Dette
ses tydeligt i 2019 hvor antallet af ansatte i Hæren var markant
højere end i de år, hvor der var projektstillinger.
Arbejdsspørgsmål nr. 17 viser at der I perioden fra FEB-14 til
AUG-20 er der ud af 192 kvinder rekrutteret ca. 16% til anden
tjeneste i Forsvaret
I hvert år fra 2016 til 2020 er der rekrutteret mellem 4 og 7
kvinder fordelt på Flyvevåbnet og Hæren. I 2014 og 2015 er der
dog kun rekrutteret henholdsvis 0 og 2 kvinder.
Procentmæssigt ser tallene noget anderledes ud med en noget
større variation. Dette skyldes primært det samlede antal kvin-
der holdt op i mod det samlede antal værnepligtige.
I 2019 gik Flyvevåbnet fra 100 værnepligtige om året til 160 om
året. Selvom dette gav flere kvinder på værnepligtsholdene,
blev der ikke rekrutteret flere, hvilket afspejles i en mindre
rekrutteringsprocent.
Både I 2019 og 2020 var der 43 kvinder i alt på de to værne-
pligtshold, hvilket svarer til ca. 26% af det samlede antal vær-
nepligtige pr. år. Ud af disse 43 kvinder blev der i 2019 rekrut-
teret 16, 2 % og i 2020 blev der rekrutteret 9,3%. Den primære
aftager af disse kvinder var GSU/HRU.
I Perioden fra 2015 – 2018 har der med et årligt værnepligts-
indtag på 100, været en jævn fordeling af kvinder på 23 hvert
år. I 2016 dog 25 kvinder. Ligeledes her er antallet af rekrutte-
rede kvinder jævnt fordelt, men rekrutteringsprocenten er noget
5
Rekruttering af kvinder
Side 5 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0006.png
højere end 2019 og 2020. Den primære aftager af kvinderne i
denne periode er Flyvevåbnet, hvor kun én kvinde er rekrutteret
til GSU/HRU.
Det samlede datagrundlag giver ikke et klart billede af hvor i
landet kvinderne kommer fra.
Der ses dog en tendens til, at i de år, hvor Flyvevåbnet reelt
kunne tilbyde ufaglærte stillinger i strukturen, blev der også
rekrutteret flere kvinder til Flyvevåbnet, og færre til GSU/HRU.
Dette indikerer, at kvinderne har interesse for Flyvevåbnet og
gerne vil gøre tjeneste i Flyvevåbnet, men når mulighederne
ikke er der, søger de andre steder hen.
Ovenstående indikerer, at trods øget tilgang af kvinder på vær-
nepligtsholdene, rekrutteres det ikke nødvendigvis flere kvinder.
Kvinderne har som regel allerede en karriereplan, hvor værne-
pligtsuddannelsen indgår i denne plan, inden de f.eks. skal stu-
dere videre på universitetet eller andre uddannelsesinstitutio-
ner. Værnepligtsuddannelsen er således blot en mellemstation
på vej mod det ønskede studie eller job.
Geografi og Teknisk faglærte
1
Ingen data for teknisk fag-
lærte
Der er ikke tilvejebragt data for teknisk faglært personel i Flyve-
våbnet, til at kunne vise sammenhænge til en geografisk forde-
ling.
Flyvevåbnet søger ikke nødvendigvis teknisk faglærte værne-
pligtige til værnepligtsuddannelsen, så viden om teknisk faglært
baggrund blandt værnepligtige til brug for rekruttering til flyve-
våbnets fastestruktur er ikke en styret eller struktureret proces.
Skulle der dog være værnepligtige med en faglært/teknisk fag-
lært baggrund, og muligheden for en relevant stilling eller ud-
dannelse er til stede, søges vedkommende rekrutteret her til.
Geografi og Fysiske skader
1
Der er få registrerede ar-
bejdsulykker blandt Flyve-
våbnets værnepligtige
Fysiske skader sker pri-
mært under uddannelses-
aktiviteter
Arbejdsspørgsmål nr. 22 – 24 viser at antallet af arbejdsulykker
(fysiske skader) med fravær i Flyvevåbnet fra 2017 til 2020 for
kvinder ligger på mellem 0 og 1 pr. år og for mænd mellem 2 og
3 pr. år.
Arbejdsspørgsmål viser yderligere at der ses en tendens til at
det både for kvinder og mænd primært er under uddannelsesak-
tiviteter at de fleste arbejdsulykker sker, sekundært under fy-
sisk træning og øvelsesvirksomhed.
Tallene er ikke opdelt i værn, hvorfor der ikke umiddelbart kan
udledes en tendens i forhold til Flyvevåbnets værnepligtige.
Arbejdsspørgsmål viser endvidere at det primært er i starten af
ugen at kvinderne kommer til skade, hvor mændenes skader er
mere jævnt fordelt hen over ugen, dog med onsdag som den
primære skadesdag.
2
3
Fysiske skader sker på
forskelligt tidspunkt for
mænd og kvinder
Side 6 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0007.png
4
Ingen datagrundlag i for-
hold til geografi
De mest forekommende skader for både mænd og kvinder er
forskellige form for overbelastning, forstuvninger og forstræk-
ninger.
Ligeledes er tallene heller ikke her opdelt i værn, og der kan
derfor ikke udledes en tendens i forhold til Flyvevåbnet.
Der er ses ikke at være data tilvejebragt der peger på forholdet
mellem de skadesramte/skaderne og deres geografiske tilhørs-
forhold.
Mangfoldighed & Inklusion og Teknisk Faglærte
1
Ingen data grundlag
Der foreligger ingen data hvor der kan udledes tendenser og
sammenhænge mellem parametrene.
Mangfoldighed & Inklusion og Fysiske Skader
1
Fordeling af skader blandt mænd
Arbejdsspørgsmål nr. 15 og 16 samt yderligere
indhentet data (Arbejdsspørgsmål nr. 22) viser,
at der i perioden fra 2018 – 2020 er hjemsendt
30 (9,7%) værnepligtige mænd ud af 309 mød-
te af enten fysiske eller psykiske årsager.
Årsagerne fordeler sig som følger:
5 kassation v. STV (fysisk skade før indkaldel-
sen)
2 kassation v. STV (fysisk årsag før indkaldel-
sen)
6 kassation v. STV (fysisk skade før/under ind-
kaldelsen)
1 kassation v. STV (fysiske skade under indkal-
delsen)
4 kassation v. STV (fysisk skade/ulykke i friti-
den)
1 kassation v. STV (anden sygdom under ind-
kald.)
7 kassation v. STV (mental årsag fra før indkal-
delsen)
1 kassation v. STV (mental årsag før/under
indkaldelsen)
1 kassation v. STV (mental årsag under indkal-
delsen)
1 dødsfald (trafikulykke)
2
Fordeling af skader blandt kvinder
1 afvist på mødedagen (fysisk årsag)
For kvinderne har 23 (21%) kvinder ud af 109
mødte i samme periode opsagt deres kontrakt
af følgende årsager:
7 har selv opsagt kontrakt (fysisk årsag under
indkaldelsen)
2 har selv opsagt kontrakt (fysisk – arbejds-
Side 7 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0008.png
3
Flest kvinder afgår grundet fysisk skade
under uddannelsen
4
Primær afgang af kvinder på februar
holdene
skade)
6 har selv opsagt kontrakt (fysisk skade fra før
mødedagen)
2 har selv opsagt kontrakt (mental årsag under
indkaldelsen)
2 har selv opsagt kontrakt (mental og fysisk
årsag under indkald.)
4 har selv opsagt kontrakt (mental årsag fra før
mødedagen).
Data viser en tendens til at der er flere kvinder
der afgår med fysisk skade under uddannelsen
end mænd. Dette til trods for, at kvinder jf.
værnepligtsrapporten forbereder sig mere fy-
sisk end mændene gør.
Af det yderligere indhentede data viser der sig
en tendens til at kvinder der afgår fra uddan-
nelsen, primært afgår på februar holdet. Årsa-
gerne her til er hovedsagligt af heldbreds og
mental karakter.
Teknisk Faglærte og Fysiske Skader
1
Ingen datagrundlag
Der foreligger ingen data hvor der kan udle-
des tendenser og sammenhænge mellem pa-
rametrene.
3. DELANALYSE – LÆNGDE, INDHOLD OG TILRETTELÆGGELSE
1
Geografi og Mangfoldighed & Inklusion
Længden på uddannelsen vurderes ikke
at påvirke interessen for uddannelsen,
men mere indholdet, opgaverne og det
der tilbydes under uddannelsen (kulturen,
faciliteter, øvrige forhold). Dette til trods
for, at uddannelsen kun gennemføres i
Karup. Ligeledes kan anbefalinger fra
venner/tidligere værnepligtige eller fami-
lieinteresser/traditioner have betydning
for valget af uddannelsen.
Værnepligtsundersøgelserne i 2019 og
2020 viser, at hovedparten vælger tjene-
stedet af interessemæssige årsager og at
færrest vælger tjenestestedet fordi det er
langt væk fra hjemmet.
I forhold til mulighederne for rekruttering
til Flyvevåbnet vurderes det, at det kan
have negativ effekt, at hovedparten af de
Side 8 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0009.png
værnepligtige kommer fra Sjælland. Fly-
vevåbnets tjenestesteder er primært pla-
ceret i Jylland, og det opleves oftest, at
en stor del af de værnepligtige fravælger
Flyvevåbnet som arbejdsplads, fordi de
ikke er klar eller har lyst til at rejse langt
eller foretage en større geografisk flyt-
ning.
Antallet af værnepligtige i Flyvevåbnet
reguleres ud fra et ønske om, at have en
så stor rekrutteringsbase som muligt ift.
evt. kapacitetsopbygning og fremtidige
operative opgaver. Selvom data viser, at
Flyvevåbnet aktuelt ikke rekrutterer
nævneværdigt fra værnepligtsuddannel-
sen grundet blandt andet manglende løn-
sum, er antallet af værnepligtige der
gennemfører uddannelsen, fortsat vigtig.
De værnepligtige hjemsendes med en
viden om Flyvevåbnet, kulturen, kapaci-
teterne og opgaverne, der gør, at de kan
have fået smag for senere at søge en
stilling eller uddannelse i Flyvevåbnet.
Flyvevåbnet søger ikke nødvendigvis tek-
nisk faglærte værnepligtige til hverken
værnepligtsuddannelsen eller den faste-
struktur, så viden om teknisk faglært
baggrund blandt værnepligtige til brug for
rekruttering til flyvevåbnets fastestruktur
er ikke en styret eller struktureret proces.
Skulle der dog være værnepligtige med
en faglært/teknisk faglært baggrund, og
muligheden for en relevant stilling eller
uddannelse er til stede, søges vedkom-
mende rekrutteret her til.
Der er ingen data der peger på at værne-
pligtige fra en bestemt del af landet på-
drager sig flere skader end værnepligtige
fra et andet sted i landet. Der kan derfor
ikke udledes sammenhænge mellem geo-
grafi og fysiske og uddannelsens tilrette-
læggelse eller længde.
Flyvevåbnet registrerer ikke teknisk fag-
lærte hvorfor der ikke findes data over
disse.
Generelt ses skader at opstå løbende
gennem hele uddannelsen. Særligt i op-
starten af uddannelsen er der flere ska-
der, der resulterer i afgang, dette er dog
typisk ikke akutte skader, men skader
der enten ikke er opdaget, eller opstået
2
Geografi og Teknisk faglærte
3
Geografi og Fysiske skader
4
Mangfoldighed & Inklusion og Teknisk
Faglærte
Mangfoldighed & Inklusion og Fysiske
Skader
5
Side 9 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
2635743_0010.png
siden screeningen på forsvarets dag.
For de der ikke er vant til fysisk aktivitet
opleves det, at de primært i starten af
uddannelsen får overbelastningsskader,
som dog aftager i takt med at kroppen
tilvendes aktivitetsniveauet.
Skader af akut karakter, ses at ske på
alle tider under uddannelsen. Dog for-
trinsvis ved fysisk aktivitet.
Værnepligtsuddannelsen er en prak-
sisnær uddannelse med et fokus på at
soldaterne tillærer sig den fornødne teori
forud for at kunne omsætte dette til reel-
le kompetencer og færdigheder, som
grundlag for deres videre tjeneste. Forde-
lingen er således tilrettelagt så teorien
danner grundlaget for de praktiske fær-
digheder, hvilket også afspejles i uddan-
nelsens opbygning. Den fysiske belast-
ning tilskriver, at der skal være tid til
restitution og der er her stort fokus på
belastningsstyring.
I perioder med høj fysisk belastning an-
vendes stillesiddende teoretisk undervis-
ning også som led i belastningsstyringen.
Det vurderes umiddelbart ikke at være
nødvendigt at justere på uddannelsens
længde eller tilrettelæggelse af det fysi-
ske, med udgangspunkt i forskellen på
frafald af mænd og kvinder.
Den primære årsag til frafald af kvinder
er ikke alene den fysiske belastning un-
der selv uddannelsen, men skader opstå-
et før uddannelsen, som ikke er registre-
ret på Forsvarets Dag samt en generel
mangel på motivation for at gennemføre
uddannelsen. Flere kvinder konstaterer
under den første del af uddannelsen, at
værnepligtstilværelsen måske ikke er
som forventet, og ønsker derfor ikke at
fortsætte.
Flyvevåbnet søger ikke teknisk faglærte
hvorfor der ikke findes data over disse.
6
Teknisk Faglærte og Fysiske Skader
Side 10 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget “Midtvejsevaluering af værnepligten inklusive alle de bilag, som hører til midtvejsevalueringen, til forsvarsministereren
4. DELANALYSE - ANTAL VÆRNEPLIGTIGE TIL HHV. REKRUTTERING OG TOTAL-
FORSVARSSTYRKEN
Antallet af værnepligtige i Flyvevåbnet vurderes at være tilstrækkeligt til at understøtte Fly-
vevåbnets opgaveløsning og rekrutteringsbehov.
Endvidere vurderes det, at antallet af værnepligtige i Flyvevåbnet er tilstrækkeligt til at un-
derstøtte opbygningen af Totalforsvarsstyrken. Ligeledes er indholdet i værnepligtsuddan-
nelsen tilstrækkeligt til at løse simple pålagte opgaver i Totalforsvaret.
5. KONKLUSION og ANBEFALING
Med baggrund i det indsamlede data og informationer samt de analyserede parametre, kan
der konkluderes følgende i forhold til de opstillede spørgsmål:
Overordnet set ser Flyverkommandoen det ikke nødvendigt at ændre på værnepligtsuddan-
nelsens indhold, tilrettelæggelse og varighed.
Antallet af værnepligtige i Flyvevåbnet vurderes at være tilstrækkeligt til at understøtte Fly-
vevåbnets opgaveløsning og rekrutteringsbehov.
Endvidere vurderes det, at antallet af værnepligtige i Flyvevåbnet er tilstrækkeligt til at un-
derstøtte opbygningen af Totalforsvarsstyrken. Ligeledes er indholdet i værnepligtsuddan-
nelsen tilstrækkeligt til at løse simple pålagte opgaver i Totalforsvaret.
I forhold til geografi, mangfoldighed og fysiske skader skal det anbefales, at værnepligtige
fortsat kommer fra et bredt udsnit af landet. Endvidere anbefales det, at antallet af kvinder
på værnepligtsuddannelsen fortsat udgør op til 50%. Det anbefales at den fysiske belastning
på værnepligtsuddannelsen fortsat tilrettelægges som nuværende.
Side 11 af 11