Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2620556_0001.png
Talepapir samrådsspørgsmål O vedr. kystredningstjene-
sten 6. september 2022
Hovedbudskaber
Utilfredsstillende materielsituation
enig i udfordringerne og sagen følges tæt
Finansieret plan for genanskaffelser er til stede, og projekterne er under implementering
(men vil tage tid)
Anerkendelse af indsatsen i Kystredningstjenesten, herunder ikke mindst fra de frivillige
Tak for det, formand og tusind tak, Mads for spørgsmålene her i dag
og selvfølgelig også invitationen til at være i Forsvarsudvalget.
Jeg er glad for, at der er fokus på det her vigtige emne. Der er ingen
tvivl om, at Danmark jo har lange kyststrækninger, som vi alle nyder
godt af. Derfor har vi også et særligt ansvar, når folk kommer i nød
på havet. Her er Kystredningstjenesten en vigtig del af det samlede
beredskab.
Kystredningstjenesten består både af mange dygtige professionelle
medarbejdere, men også af gode frivillige kræfter, der er klar til at
sejle ud, når folk selvfølgelig af og til kommer i nød i al slags vejr. De
gør et fantastisk godt stykke arbejde.
Lige nøjagtig derfor er sikkerheden for mandskabet også vigtigt. Og
det er den jo for dem, der skal redde folk. Vi skal tænke os godt om
og vi skal også sætte høje krav til det materiel og de fartøjer, vi køber
og anvender til den vigtige opgave.
Det kan desværre tage tid, når vi skal være sikre på, at tingene gøres
ordentligt, og materiellet lever op til vores høje krav og standarder.
Vi skal ikke gå på kompromis med sikkerheden. Hverken for vores
Side 1 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
redningsfolk, eller dem, der skal reddes. Det er vigtigt for mig som
forsvarsminister. Og det tror jeg er vigtigt uanset hvilken forsvarsmi-
nister, der ville sidde i den her stol.
Fordi RF2-ulykken i 1981, hvor ni personer omkom, var en tragedie.
Og vi skal gøre alt i vores magt for at undgå en gentagelse. Det gør vi
netop ved at sikre, at vi indkøber materiel, der lever op til de opera-
tive krav og det fastsatte sikkerhedsniveau. De krav, vi sætter i dag, er
faktisk bl.a. en udløber af erfaringerne og undersøgelserne, der fulgte
i kølvandet på ulykken tilbage i 1981.
Vi er dog også opmærksomme på den aktuelle materieltilstand for
Kystredningstjenestens fartøjer, og at den ikke opleves tilfredsstil-
lende. Dette til trods var redningsprocenten fra 2020 og de forudgå-
ende fem år i gennemsnit 96%. Det fastsatte mål- og resultatkrav fra
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd er på 94%.
Med andre ord bliver opgaven, trods udfordringer, stadig løst. Takket
være det fremragende arbejde fra vores frivillige og professionelle
redningsfolk i Kystredningstjenesten. Samtidig gør vi alt, hvad vi kan
for at få erstattet de aldrende redningsfartøjer.
Det bringer mig videre til selve besvarelsen af samrådsspørgsmålet.
Der bliver i samrådsspørgsmålet spurgt ind til, hvor vi er i processen
med at udskifte fartøjerne. Samt løsninger på den korte bane. Det vil
jeg kort redegøre for.
***
Side 2 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (dem der i folke-
munde hedder FMI) arbejder sammen med Forsvaret på at udskifte
Kystredningstjenestens redningsfartøjer.
FMI har oplyst, at de arbejder på erstatning af fartøjerne på kort og
længere sigt. Det er derfor min opfattelse, at der er mange aktiviteter
og anskaffelser i gang for at udbedre materielsituationen.
Lad mig starte med kort at opsummere situationen i Kystredningstje-
nesten.
Kystredningstjenesten
har siden sin oprettelse i 1852 som ’Rednings-
væsenet’ i høj grad været drevet og båret af frivillige kræfter. Selvom
Kystredningstjenesten i dag er en topprofessionel organisation, var
det engang fiskere i robåde, der satte livet på spil i de her opgaver.
Det frivillige element er derfor centralt for Kystredningstjenesten.
Kystredningstjenesten har haft mange navne. Og mange hjem indtil
det blev overført til Søværnet i 2011.
Det er heldigvis ikke længere robåde i træ, der bruges ved de danske
kyster til at redde folk i land. Kystredningstjenesten råder over flere
forskellige fartøjer.
Den største type er motorredningsbåde på 16-24 meter, som er
indsat ved 13 redningsstationer i hele Danmark og skal varetage
alle typer opgaver. Alt fra redningsaktioner til bugsering.
Side 3 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
Kystredningstjenesten råder også over såkaldte
’Fast
Rescue
Boats’, der er ca. 11 meter lange. De er primært til kystnær indsæt-
telse og er placeret ved i alt 17 redningsstationer rundt om i lan-
det.
Der er også gummibådene, der fås i flere forskellige størrelser, og
lette redningsbåde. De findes på de fleste redningsstationer og
bruges primært til kystnære indsættelser.
Nogle
af motorredningsbådene og ’Fast Rescue Boats’ står over
for
en udskiftning. Jeg vil derfor kort omtale de igangværende anskaffel-
ser.
FMI har oplyst, at der pågår en hasteanskaffelse af et erstatningsfar-
tøj til redningsstationen på Anholt. Anskaffelsen blev iværksat i 2021,
og fartøjet forventes leveret i slutningen af 2022.
FMI har også oplyst, at der i juni i år er indgået kontrakt med en leve-
randør om at bygge fem
”Fast Rescue Boats”
samt en option på to
yderligere både. De fem både forventes leveret i løbet af 2023 til
2025.
Endeligt oplyser FMI, at der pågår en anskaffelse af endnu
en ”Fast
Rescue Boat”
til
redningsstationen på Fanø, der forventes leveret se-
nest i februar 2024.
Kystredningstjenesten og Foreningen af Danske Redningsmænd
samt FMI har deltaget i afprøvningen af begge typer fartøjer. Og det
er efter min opfattelse en ganske udmærket afprøvning.
Side 4 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
***
De tre anskaffelser, jeg har nævnt, er igangværende anskaffelser. Der-
til kommer projekter under forberedelse, som jeg også vil omtale.
FMI er ved at forberede anskaffelse af syv såkaldte
”Danish Rescue
Vessels”, der skal anvendes i Kattegat
og Østersøen. Projektet for-
ventes startet i efteråret 2022, og fartøjerne forventes leveret løbende
fra 2026.
”Danish Rescue Vessel” placerer sig størrelsesmæssigt mel-
lem de største redningsbåde og ’Fast Rescue Boats’
og skal varetage
de samme opgaver som motorredningsbåde.
Desuden er der erstatningsanskaffelse af 13 ”Fast Rescue Boats”.
Projektet forventes opstartet i efteråret 2023 med forventet levering i
perioden 2027 til 2029.
Der har indtil for nylig pågået et udbud af fem motorredningsbåde,
der skal anvendes i Nordsøen. De skulle erstatte de aldrende motor-
redningsbåde, der er blevet omtalt i pressen. Jeg tror, at det var Dan-
marks Radio, der havde en artikel om det på et tidspunkt.
Totalt set har der været tre udbud af motorredningsbåde, som er ble-
vet annulleret af forskellige årsager. FMI har oplyst følgende:
- Det første udbud er fra december 2017. Det blev annulleret i
februar 2018 begrundet i, at de tekniske muligheder og opera-
tive krav havde udviklet sig siden udsendelsen af udbuddet.
Det var den første annullering.
Side 5 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
- Det andet er fra september 2018. FMI gennemførte forhand-
linger, men indså, at der var behov for at lave tekniske ændrin-
ger i de mindstekrav, der fremgik af udbudsmaterialet. Samt at
der var behov for fem redningsbåde i stedet for tre.
- Det seneste udbud er fra september 2020 og annulleret i au-
gust 2022.
Det er selvfølgelig ikke en tilfredsstillende situation, hvorfor departe-
mentet selvfølgelig bad FMI om en redegørelse for annulleringen af
det tredje udbud.
FMI har oplyst, at der er konstateret flere fejl og uklarheder i de til-
bud, som FMI har modtaget. Det betyder, ifølge FMI, at ingen af le-
verandørerne er, som det hedder, konditionsmæssige.
Desuden er der sket en stor prisudvikling på markedet siden årsskif-
tet, som også præger den øvrige del af vores samfund. Men som her
betyder at én af leverandørerne allerede har identificeret, at de ikke
kan levere til den aftalte pris. Det er også set på andre områder.
På den baggrund har FMI været nødsaget til at annullere udbuddet
her i august 2022. FMI arbejder på et nyt udbud, der forventes of-
fentliggjort i efteråret 2022.
Jeg anerkender fuldt ud, hvor utilfredsstillende en situation det er for
Kystredningstjenesten. Men det tager tid, fordi vi prioriterer sikker-
heden højt. Det tror jeg er vigtigt at understrege. Vi sætter høje krav
og standarder til vores materiel. Og vi går ikke på kompromis med
sikkerheden. For vores materiel. Og for vores ansatte og frivillige.
Side 6 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
Jeg vil gerne understrege, at forsinkelsen indtil nu i anskaffelsen af
motorredningsbåde ikke skyldes manglende prioritering eller finansie-
ring. Der er afsat penge til anskaffelsen, og FMI arbejder målrettet på
sagen. Årsagerne skal findes i udfordringer relateret til kompleksite-
ten mellem de nødvendigt høje krav til sikkerhed og gældende lovgiv-
ning for selve udbudsprocessen.
Dertil kommer de yderligere to igangværende anskaffelser af et fartøj
til Anholt og et antal ”Fast Rescue Boats” samt de to yderligere an-
skaffelser, der forberedes i FMI.
Så der er gang i mange ting her og det tror jeg er vigtigt at holde fast
i.. Det er et stort projekt vi har gang i, som aftalt på tværs af rege-
ringsskifte og politiske skel. Det vi har været enige om fra starten er
sikkerheden, fordi vi alle har oplevet den katastrofe det var i begyn-
delsen af 1980’erne med RF2.
***
Afslutningsvist vil jeg blot pointere, at beredskabet ifølge Forsvars-
kommandoen samlet set lever op til de fastsatte krav i forhold til re-
aktionstid. Det er vigtigt. Som jeg nævnte i starten, har Skibsfartens
og Luftfartens Redningsråd de seneste år vurderet, at beredskabet
samlet set har været tilfredsstillende, når man ser på redningsprocen-
ten.
Det er væsentligt at huske på, at Kystredningstjenesten indgår i For-
svarets samlede beredskab på området. Hvis der er nedbrud på en af
bådene, vil det derfor være muligt at supplere beredskabet og opgave-
løsningen med Forsvarets øvrige kapaciteter. Det er også set før.
Side 7 af 8
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/9-22 om, hvor i processen ministeriet er i forhold til at udskifte redningsbådene ved Vestkysten, til forsvarsministeren
Jeg anerkender, at materielsituationen ikke er optimal. Det er selvføl-
gelig ikke tilfredsstillende for mig som forsvarsminister. Det giver sig
selv. Men indtil de nye fartøjer leveres og tages i brug, må opgaven
løses med de fartøjer, der er til rådighed. Suppleret i nødvendigt om-
fang af Forsvarets øvrige kapaciteter.
Sikkerheden
og det har vi været enige om tidligere
er alfa-omega.
Sikkerheden for vores redningsfolk og for dem, de skal redde. Derfor
skal vi købe det rigtige materiel og vi skal være grundige i den her
proces.
Det kan dog ske, som med motorredningsbådene, at der ikke findes
et produkt på markedet, der lever op til vores krav. Så må vi sammen
med industrien få lavet en sikker og brugbar løsning, som desværre
kan tage ekstra tid.
Som nævnt har FMI dog også gang i anskaffelser af andre fartøjer og
er ved at forberede endnu flere. Så planerne for anskaffelserne er lagt,
og pengene er afsat.
Her til sidst vil jeg endnu en gang gerne anerkende Kystredningstje-
nestens indsats og den konstante varetagelse af beredskabet, som de
står bag. Den er bakket op af dygtige ansatte og utroligt mange gode
frivillige rundt omkring i mange lokalsamfund.
Det var ordene, formand.
***
Side 8 af 8