Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2615905_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Eva Flyvholm (EL) har den 4. august 2022 stillet
følgende spørgsmål nr. 298, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 298:
Vil ministeren redegøre for regeringens etiske retningslinjer i forbindel-
se med salg af våben, og hvordan disse håndhæves?
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet følgende bidrag fra Justitsmi-
nisteriet, som jeg henholder mig til:
”Regeringen følger de EU-retlige
og internationale regler og principper
på området.
De væsentligste principper i relation til eksport af våben og militært
udstyr fremgår af Rådets afgørelse (FUSP) 2008/944 af 8. december
2008, som ændret ved Rådets afgørelse (FUSP) 2019/1560 af 16. sep-
tember 2019 (Rådets fælles holdning). Artikel 2 i Rådets fælles hold-
ning indeholder otte kriterier, som medlemsstaternes myndigheder bør
vurdere våbeneksportansøgninger ud fra.
Kriterierne indebærer bl.a., at en eksporttilladelse bør afslås, hvis den
strider imod medlemsstaternes internationale forpligtelser og tilsagn på
våbenområdet, herunder særligt sanktioner vedtaget af FN’s Sikker-
hedsråd eller EU og aftaler om ikke-spredning; hvis der er en risiko for,
at udstyr anvendes til krænkelse af menneskerettigheder og den hu-
manitære folkeret i modtagerlandet; hvis der er risiko for, at materiel-
let kan anvendes mod egne, medlemsstaters eller allieredes styrker
samt bidrage til at udløse, forlænge eller forværre væbnede konflikter
og spændinger internt i modtagerlandet såvel som regionalt; hvis mod-
tagerlandet støtter eller tilskynder til terrorisme; eller hvis der er risiko
for anvendelse til andre formål eller reeksport på uønskede betingelser.
Herudover findes der en række internationale principper på området,
som løbende har dannet baggrund for den danske våbenlovgivning og
praksis i forbindelse med behandling af ansøgninger om eksport af vå-
ben og militært udstyr. Principperne følges i forbindelse med Rigspoliti-
ets behandling af ansøgninger om eksport af militært udstyr.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
31. august 2022
THK
2022/005893
428329
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om regeringens etiske retningslinjer i forbindelse med salg af våben, til forsvarsministeren
Danmark har generelt en restriktiv tilgang til eksportkontrol og er
blandt de mest restriktive lande i EU-kredsen.
Udenrigsministeriet er høringspart, når der er behov for en konkret
vurdering af udenrigs- og sikkerhedspolitiske forhold i en konkret sag,
hvor der er oplysninger om en modtager eller slutbruger uden for EU,
EØS og NATO samt ved eksport til Tyrkiet.
Når Udenrigsministeriet høres om konkrete ansøgninger om eksport,
sker det med udgangspunkt i en grundig vurdering af de fælles EU-
kriterier, praksis og afslag fra andre EU-lande og Udenrigsministeriets
egen vurdering af relevante udenrigs- og sikkerhedspolitiske forhold i
det pågældende land.
På baggrund af Udenrigsministeriets udtalelse træffer Rigspolitiet afgø-
relse, om der kan meddeles tilladelse eller afslag på ansøgningen om
eksport af militært udstyr. Rigspolitiet lægger stor vægt på udtalelsen
ved afgørelsen.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 17. maj 2022
af spørgsmål nr. 155 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg.”
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har derudover
oplyst, at købere af forsvarsmateriel, der er solgt af FMI, i kontraktvil-
kårene forpligter sig til at overholde en række krav omhandlende Cor-
porate Social Responsibility (CSR) tilsvarende FMI krav ved køb af for-
svarsmateriel.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Sagsnr.: 2022/005893
Dok.nr.: 428329
Side 2 af 2