Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2548336_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Niels Flemming Hansen (KF) har den 7. marts
2022 stillet følgende spørgsmål nr. 182, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 182:
Vil ministeren pege på, hvilke initiativer der gennem tiden har vist sig
mest effektfulde i forhold til at rekruttere og fastholde personer i For-
svaret?
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
24. marts 2022
TAV
2022/001884
356155
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Svar:
Til brug for min besvarelse har jeg indhentet bidrag fra Forsvarsmini-
steriets Personalestyrelse, der har oplyst følgende omkring rekrutte-
ring:
”Der
har løbende været iværksat forskellige tiltag for at styrke rekrut-
teringen til Forsvaret og Hjemmeværnet. I HR strategien fra 2013 blev
der blandt andet fokuseret på at styrke Forsvarets profil for derved at
gøre Forsvaret konkurrencedygtigt både som arbejdsplads og som ud-
dannelsesudbyder, at øge mangfoldigheden samt styrke værnepligten
som rekrutteringsplatform.
Et af de rekrutteringsinitiativer, som har vist at have stor effekt er
”brandet rekruttering”, hvor der med afsæt i en grundig målgruppeana-
lyse gennemføres målrettet markedsføring over for relevante målgrup-
per med det formål at øge rekruttering til Forsvarets job og uddannel-
ser.
”Brandet rekruttering” har
blandt andet været anvendt i forbindelse
med rekruttering til officersuddannelserne, hvor der udvælges konkrete
temaer i kampagnerne. Årets tema er
”Det kræver mod at tage ansvar
for andre”.
Rekrutteringsaktiviteterne omfatter blandt andet reklame-
film, podcast, internetbaserede dilemmaspørgsmål
”Test
dig selv som
leder”, dokumentarserie
”En anden verden”
samt annoncematerialer.
Målinger viser, at anvendelsen af ”brandet rekruttering” har forøget
kendskabet til officersuddannelsen fra 35 % i 2015 til 71 % i 2021.
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om, hvilke initiativer der gennem tiden har vist sig mest effektfulde i forhold til at rekruttere og fastholde personer i Forsvaret, til forsvarsministeren
Udover ”brandet rekruttering” og målgruppeanalyser, har der siden
2013 været stort fokus på at tilpasse rekrutteringsindsatserne til den
digitale udvikling og sociale medier.
Endelig sikrer værnepligten Forsvaret en bred og effektiv rekrutte-
ringsplatform. Der er således løbende sket modernisering og tilpasning
af Forsvarets Dag, der giver de unge indsigt i hverdagen i blandt andet
Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Beredskabsstyrelsen og muligheder-
ne for en videre karriere.
FPS har derudover løbende aktiviteter i form af undervisning af og dia-
log med ca. 8.000 elever årligt i skolernes afgangsklasser, på er-
hvervsskoler og gymnasier. Derved får eleverne et aktuelt indblik i For-
svarets opgaver og rolle på den sikkerhedspolitiske scene
nationalt
og internationalt.”
Jeg henholder mig til dette og kan i øvrigt oplyse, at fastholdelse og
rekruttering også vil indgå i de kommende forligsdrøftelser med afsæt i
den militærfaglige anbefaling.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Sagsnr.: 2022/001884
Dok.nr.: 356155
Side 2 af 2