Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Niels Flemming Hansen (KF) har den 7. marts
2022 stillet følgende spørgsmål nr. 182, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 182:
Vil ministeren pege på, hvilke initiativer der gennem tiden har vist sig
mest effektfulde i forhold til at rekruttere og fastholde personer i For-
svaret?
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
24. marts 2022
TAV
2022/001884
356155
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Svar:
Til brug for min besvarelse har jeg indhentet bidrag fra Forsvarsmini-
steriets Personalestyrelse, der har oplyst følgende omkring rekrutte-
ring:
”Der
har løbende været iværksat forskellige tiltag for at styrke rekrut-
teringen til Forsvaret og Hjemmeværnet. I HR strategien fra 2013 blev
der blandt andet fokuseret på at styrke Forsvarets profil for derved at
gøre Forsvaret konkurrencedygtigt både som arbejdsplads og som ud-
dannelsesudbyder, at øge mangfoldigheden samt styrke værnepligten
som rekrutteringsplatform.
Et af de rekrutteringsinitiativer, som har vist at have stor effekt er
”brandet rekruttering”, hvor der med afsæt i en grundig målgruppeana-
lyse gennemføres målrettet markedsføring over for relevante målgrup-
per med det formål at øge rekruttering til Forsvarets job og uddannel-
ser.
”Brandet rekruttering” har
blandt andet været anvendt i forbindelse
med rekruttering til officersuddannelserne, hvor der udvælges konkrete
temaer i kampagnerne. Årets tema er
”Det kræver mod at tage ansvar
for andre”.
Rekrutteringsaktiviteterne omfatter blandt andet reklame-
film, podcast, internetbaserede dilemmaspørgsmål
”Test
dig selv som
leder”, dokumentarserie
”En anden verden”
samt annoncematerialer.
Målinger viser, at anvendelsen af ”brandet rekruttering” har forøget
kendskabet til officersuddannelsen fra 35 % i 2015 til 71 % i 2021.
Side 1 af 2