Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2540702_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Christoffer Aagaard Melson (V) har den 11. fe-
bruar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 161, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 161:
Vil ministeren redegøre for, hvordan styrkelse af central rådgivningska-
pacitet i regeringens cyber- og informationssikkerhedsstrategi (punkt
3.2) vil blive udmøntet, når der samtidig er et pågående arbejde, der
sigter mod at forankre centerets opgaver på en mere hensigtsmæssig
måde?
Svar:
Initiativerne på Forsvarsministeriets område i den Nationale Cyber- og
Informationssikkerhedsstrategi 2022-2024 (NCIS) er finansieret via
cyberreserven. Udmøntningen af cyberreserven sker i henhold til
Aftale
om et Styrket Cyberforsvar,
som regeringen og forsvarsforligspartierne
indgik den 24. juni 2021.
Implementeringen af cyberaftalen medfører samlede investeringer for
500 mio. kr. i 2021-2023, hvoraf de ca. 400 mio. kr. blev tildelt For-
svarets Efterretningstjenestes (FE) myndighedsområde, herunder Cen-
ter for Cybersikkerhed (CFCS).
Initiativ 3.2 i NCIS om styrket central rådgivningskapacitet er forankret
i CFCS og indeholder fire konkrete underinitiativer fra to af cyberafta-
lens arbejdsspor:
Datamonitorering og varsling
Analytisk kapacitet ift. cyber crime og spionage
Rådgivning og decentral understøttelse
Situationsbestemt rådgivning af statslige myndigheder
Udvidet kapacitet i telesektionen
Styrket kapacitet for sikkerhedstekniske undersøgelser mhp. at
opdage sårbarhed
De fire underinitiativer retter sig mod CFCS’ lovbestemte opgaver i re-
lation til samfundsvigtige funktioner og statslige myndigheder, herun-
der bl.a. Forsvaret.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
CNI
2022/001159
345908
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, hvordan styrkelse af central rådgivningskapacitet i regeringens cyber- og informationssikkerhedsstrategi (punkt 3.2) vil blive udmøntet, når der samtidig er et pågående arbejde, der sigter mod at forankre centerets opgaver på en mere hensigtsmæssig måde, til forsvarsministeren
Der er således ikke et overlap mellem NCIS initiativ 3.2 og det analyti-
ske arbejde ift. CFCS’
forankring under FE. De to processer vil løbe pa-
rallelt.
I den forbindelse vil jeg henlede opmærksomheden på cyberaftalens
afsnit om analysen af
CFCS’ forankring under FE:
”For at kunne evaluere og styrke CFCS’ virke
med særligt fokus på at
øge den samlede indsats over for den private sektor, igangsættes en
analyse af CFCS’ forankring under
FE, herunder fordele og ulemper ved
at lægge en del af virksomhedsindsatsen i en civil enhed på Forsvars-
ministeriets område.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Sagsnr.: 2022/001159
Dok.nr.: 345908
Side 2 af 2