Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2540686_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Christoffer Aagaard Melson (V) har den 11. fe-
bruar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 158, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 158:
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang Danmarks nationale ope-
rative stab (NOST) er tilstrækkeligt klædt på til at håndtere en større
hændelse i Danmark?
Svar:
I takt med den forsatte digitalisering af Danmark og den høje cyber-
trussel mod danske myndigheder, virksomheder og borgere, omfatter
NOSTens kapacitet også cyberdomænet.
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) er
fast medlem af NOST’en. Ved
cybersikkerhedshændelser og ved hændelser med relation til teleområ-
det, hvor CFCS er myndighed for informationssikkerhed, beredskab og
leverandørsikkerhed, deltager CFCS som eller sammen med FE.
CFCS bidrager til NOST’ens Nationale Strategiske Overblik,
NSO (jf.
Justitsministeriets bidrag nedenfor), ved at indrapportere
CFCS’ situati-
onsbillede over de cybersikkerhedsmæssige aspekter ved en given
hændelse.
Parallelt med
NOST’ens koordination af
en given hændelse, håndterer
CFCS, som national netsikkerhedstjeneste, de tekniske aspekter ved
hændelsen. Det sker i samarbejde med den ramte myndighed eller
virksomhed, evt. ved indsættelse af et Incident Response Teams.
For så vidt angår organiseringen af NOST’en samt NOST’ens kapacitet i
forhold til generel krisestyring, har jeg anmodet Justitsministeriet om
bidrag. Justitsministeriet oplyser følgende:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse, at der i Danmark er etableret et
krisestyringssystem, der overordnet set har til formål at skabe de bedst
mulige forudsætninger for handlekraftig og koordineret håndtering af
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
CNI
2022/001159
345894
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, i hvilket omfang Danmarks nationale operative stab (NOST) er tilstrækkeligt klædt på til at håndtere en større hændelse i Danmark, til forsvarsministeren
større kriser, ulykker og katastrofer, der rammer Danmark, danskere
eller danske interesser i udlandet.
Som led i den samlede krisestyring blev National Operativ Stab (NOST)
etableret i 2005 med henblik på at styrke koordinationen mellem myn-
dighederne i tilfælde af større kriser i Danmark.
NOST bidrager til krisestyringen ved at fungere som den fysiske og
organisatoriske ramme om statslige myndigheders samarbejde og ko-
ordination på operationelt niveau i forbindelse med håndtering af alle
typer af større kriser, ulykker og katastrofer, der rammer eller har
virkning i Danmark.
NOST skal bl.a. etablere og fastholde en fælles situationsforståelse og
et samlet overblik, både over det aktuelle billede og de fremadrettede,
mulige scenarier for en konkret hændelse. Dette sker i det Nationale
Strategiske Overblik, NSO, hvor information bliver samlet, analyseret
og vurderet for at give en forståelse af, hvad der sker, hvad der er væ-
sentligt, og hvordan situationen kan udvikle sig. NOST skal sikre, at
regeringens krisestyringsorganisation og de involverede myndigheder
løbende gøres bekendt med situationsforståelsen og overblikket, så
myndigheder på alle niveauer hurtigt og effektivt kan træffe de nød-
vendige beslutninger.
NOST skal være opdateret om den operationelle indsats, herunder i de
lokale beredskabsstabe i politikredsene og i relevante sektorer, og skal
sætte den strategiske retning for indsatsen. NOST skal desuden sikre
et aktivt samarbejde og en effektiv koordination af informationer,
handlinger og ressourceanvendelse på tværs af myndigheder og ni-
veauer med henblik på at sikre, at behov og ressourcer i en krisesitua-
tion i videst muligt omfang når hinanden. Derved kan NOST understøt-
te den bedst mulige anvendelse af samfundets samlede ressourcer, så
konsekvenserne af en ekstraordinær hændelse begrænses mest muligt,
og samfundet hurtigst muligt kan vende tilbage til en normalsituation,
herunder ved at fremme tidligst mulig iværksættelse af genoprettende
tiltag.
NOST træder sammen efter beslutning af Rigspolitiet, når der foreligger
en situation, hvor der vurderes at være behov for en national koordina-
tion. Enhver repræsentant i NOST kan anmode Rigspolitiet om at ind-
kalde staben. Endvidere kan Rigspolitiet eksempelvis i sikkerhedspoliti-
ske krisesituationer blive anmodet om at indkalde NOST eller dele her-
af.
I NOST deltager hver enkelt myndighed, der er repræsenteret, med
egen kompetence i overensstemmelse med sektoransvarsprincippet.
Sektoransvarsprincippet indebærer, at den myndighed, der har ansva-
ret for en opgave til daglig, også har ansvaret for opgaven, når NOST
aktiveres under en større krise eller hændelse. Dette betyder, at an-
Sagsnr.: 2022/001159
Dok.nr.: 345894
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, i hvilket omfang Danmarks nationale operative stab (NOST) er tilstrækkeligt klædt på til at håndtere en større hændelse i Danmark, til forsvarsministeren
svarsfordelingen mellem de involverede myndigheder ikke ændrer sig i
en krisesituation, men at den enkelte myndighed bevarer det fulde an-
svar for ledelsen af indsatsen inden for myndighedens eget ansvarsom-
råde. Det betyder endvidere, at myndighederne under NOST opererer
på grundlag af det regelsæt, der gælder for det relevante område.
Det er Rigspolitiets vurdering, at NOST gennem årene har vist sig at
være en effektiv ramme for at håndtere større kriser, og at en af styr-
kerne ved NOST er, at der arbejdes ud fra en generisk og fleksibel til-
gang til krisestyring, der sikrer, at enhver krise eller hændelse kan
håndteres effektivt i tæt koordination mellem de involverede myndig-
heder og aktører. Dette har vist sig at være tilfældet, uanset om NOST
har været aktiveret i forhold til vejrlig, en togulykke, en covid-situation
eller en sikkerhedspolitisk krise.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Sagsnr.: 2022/001159
Dok.nr.: 345894
Side 3 af 3