Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
Afrapportering af indsatsen i forhold til den Europæiske Forsvarsfond,
december 2021
Afrapporteringen af indsatsen i forhold til den Europæiske Forsvarsfond (EDF) er en opgørelse
over umiddelbare gevinster for dansk interessevaretagelse med særligt fokus på European
Defence Industrial Development Programme (EDIDP). Den egentlige forsvarsfond blev
lanceret før sommeren 2021, hvorfor der endnu ikke foreligger resultater af det første udbud
af projekter. Der anføres afslutningsvis perspektiver for forsvarsfonden for 2021-2027.
Forsvarsministeriet har foretaget opgørelsen på baggrund af resultaterne fra EDIDP 2019-
2020 og prognosen for ansøgninger til EDF 2021. For EDIDP er gevinsterne opgjort i forhold
til projekternes aktuelle status, idet de først forventes afsluttet i 2023-2024.
Preparatory Action for Defence Research (PADR) opgøres ikke særskilt, da programmet er
gennemført, inden den rådgivende gruppe blev nedsat. Det bemærkes dog, at Danmark
deltager med Terma A/S i to projekter, der har opnået 340.000 € (ca. 2,5 mio. DKK) i støtte
i alt.
RESUME
Deltagelsen i EDIDP 2019-2020 har været en stor succes set med danske øjne. Den samme
tendens forventes videreført i forsvarsfondens indledende år.
Generelt kan følgende resultater udledes:
- Antallet af succesfulde ansøgninger med dansk deltagelse til fonden er steget markant
gennem ansøgningsårene;
- Samarbejdsrelationerne mellem danske og udenlandske virksomheder, samt danske
myndigheder og myndigheder i EU medlemsstater er blevet mere omfangsrige og
tættere;
- Det samlede økonomiske hjemtag til den danske forsvarsindustri i EDIDP er på omkring
€6.800.000 (ca. 50 mio. DKK)
- Deltagelsen i EDIDP bidrager til opfyldelsen af flere målsætninger i Regeringens
strategi for dansk forsvarsindustri, herunder særligt internationalisering og
eksportmuligheder;
- Der er udsigt til en forøgelse i arbejdspladser hos flere danske deltagervirksomheder;
- Kompetenceniveauet øges i virksomhederne, hos forskningsinstitutioner og hos danske
myndigheder til fordel for teknologisk vidensgenerering og fremtidige anskaffelser til
Forsvaret og resten af EU;
- Prognosen for EDF2021 viser fortsat stor evne og vilje til at ansøge samt en generel
forøgelse i volumen af EU-finansiering til danske deltagere;
- Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har udstedt støtteerklæringer til 14
projekter i EDF2021 ansøgningsrunden.
1. BAGGRUND
EU-Kommissionen har i årene 2017-2020 gennemført to testprogrammer; 1) Preparatory
Action on Defence Research (PADR, dækkende forskning, 2017-2019) og, 2) European
Defence Industrial Development Programme (EDIDP, dækkende udvikling, 2019-2020).
Testprogrammerne har bidraget til endelig rammesætning af Forsvarsfonden, hvis årlige
programmer skal løbe fra 2021-2027. Testprogrammerne skabte grundlag for vedtagelsen af
forordningen for EDF.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, hvor mange midler danske virksomheder har modtaget fra den Europæiske Forsvarsfond, til forsvarsministeren
2538266_0002.png
2. EUROPEAN DEFENCE INDUSTRIAL DEVELOPMENT PROGRAMME
EDIDP-programmet var delt op i to ansøgningsrunder; 2019 og 2020. Ansøgningsmængden
fra danske aktører (virksomheder og forskningsinstitutioner) til EDIDP 2019-2020 har været
hhv. 9 og 14 og har i begge runder udgjort mellem 22 og 23 procent af det totale ansøgerfelt.
Dette placerer Danmark som den 9. mest ansøgende nation blandt EU-medlemsstaterne.
For 2019 gælder, at Danmark deltog i 9 ud af samlet 40 ansøgninger til Kommissionen. Af
disse 40 ansøgninger blev 16 godkendt til EU støtte, hvoraf tre har dansk deltagelse.
For 2020 gælder, at Danmark deltog i 14 ud af samlet 63 ansøgninger til Kommissionen. Af
disse 63 ansøgninger blev 26 godkendt til EU støtte, hvoraf 11 har dansk deltagelse.
Vurderingen af deltagelsen i EDIDP bør ses i lyset af de samarbejder, der er etableret mellem
danske og udenlandske virksomheder. Ikke nok med, at EDIDP skaber en basis for støtte af
økonomisk karakter, så ses der en værdi i de samarbejder, som den danske forsvarsindustri
bliver eksponeret for.
3. GEVINSTER
Forsvarsfonden vurderes at give danske virksomheder og forskningsinstitutioner en hidtil
uudforsket mulighed for at indgå i tværnationale forsknings- og udviklingsprojekter hvor
hovedparten af omkostningerne dækkes af EU-Kommissionen. Gevinsten for deltagerne er
selvsagt finansieringsstøttet udviklingsaktivitet, men også indgåelse af nye europæiske
partnerskaber og leverandørkæder. For Forsvaret kan dansk deltagelse give adgang til viden
og kapaciteter, som ellers må betragtes som værende ’above and beyond’ i forhold til, hvad
vi selv vil kunne erhverve via andre nationale eller internationale aktiviteter.
3.1. Kompetencemæssigt hjemtag under EDIDP 2019 og 2020
Foruden det økonomiske hjemtag, som sker i forbindelse med den danske EDIDP-deltagelse,
giver den danske deltagelse i EDIDP indsigt i forskning og udvikling på forsvarsområdet, som
dansk forsvar efterfølgende har mulighed for at anskaffe og anvende. Dette harmonerer godt
med de prioriteter, som regeringen fremsætter i Regeringens strategi for dansk
forsvarsindustri fra august 2021. Her lægges der blandt andet vægt på nødvendigheden af at
råde over ”konkurrencedygtige
forsvarsindustrielle kompetencer og kapaciteter på områder
med strategisk betydning for varetagelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, samt
at danske forsvarsindustrielle virksomheder har en central placering i internationale
forsvarsindustrielle forsyningskæder”.
Den danske deltagelse i EDIDP i 2019 og 2020 bidrager
til denne målsætning.
Desuden stemmer den danske deltagelse i EDIDP godt overens med de teknologiske
prioritetsområder, som fremsættes i selvsamme strategi. Helt specifikt er der dansk deltagelse
i projekter, som stemmer overens med samtlige udpegede domænespecifikke teknologier af
kritisk betydning for militære operationer samt avanceret software, kunstig intelligens og
cyberteknologi.
Dermed kan det udledes, at der er et betydeligt overlap imellem Regeringens strategi for
dansk forsvarsindustri og de teknologier og kapaciteter, som danske virksomheder bidrager
til at udvikle gennem deres deltagelse i EDIDP 2019 og 2020.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, hvor mange midler danske virksomheder har modtaget fra den Europæiske Forsvarsfond, til forsvarsministeren
2538266_0003.png
3.2. Samarbejdsudvikling under EDIDP 2019 og 2020
EDIDP bidrager til nye grænseoverskridende samarbejder mellem udenlandske og danske
virksomheder.
For EDIDP 2019 er de tre deltagende danske virksomheder i projekterne eksponeret i nye
samarbejder med 27 forskellige virksomheder eller forskningsinstitutioner fra 11 EU-lande.
For EDIDP 2020 er de 14 danske deltagere i projekterne eksponeret i nye samarbejde med
210 forskellige virksomheder og forskningsinstitutioner i 23 EU-medlemslande.
Især ser det ud til, at der skabes en meget værdifuld kontakt gennem Forsvarsfonden og
ansøgningsfasen til denne, herunder også testprogrammerne, som skaber grobund for
udbygning af netværk og muligheden for gentagende samarbejde mellem danske og
europæiske virksomheder. Dette gælder ikke blot for virksomheder, der indgår i godkendte
projekter. I alt var der dansk deltagelse i ni projekter, som søgte til EDIDP 2019, hvoraf seks
projekter ikke blev godkendt. Under EDIDP 2020 var der 14 ansøgninger, hvoraf tre ikke blev
godkendt. Disse må dog også formodes at have skabt et netværk på tværs af EU, som kan
resultere i samarbejde fremover.
Der ses derfor en markant forøgelse i antallet af grænseoverskridende samarbejder mellem
danske og europæiske virksomheder fra 27 til 210 (indeholder dubletter). Det samme er
tilfældet for samarbejdet mellem de danske myndigheder og myndighederne i de resterende
EU-lande, hvor der er sket en stigning i samarbejdet fra 11 til 23 medlemslande.
4. KONKLUSION
Set i lyset af den udvikling, der er sket fra EDIDP 2019 til 2020, og set i lyset af prioriteterne
og målene i Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri, har den danske deltagelse i
European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) været succesfuld. Dette
udledes af den danske position i forhold til de andre medlemslande og succesraten for antal
godkendte ansøgninger og antal deltagende virksomheder.
Deltagelsen i EDIDP har medført, at der er blevet dannet et bredt samarbejdsfelt mellem
deltagervirksomheder og stater. Succesraten for dansk deltagelse i godkendte projekter samt
antallet af udenlandske virksomheder, som danske virksomheder har kontakt med, afspejler
det brede samarbejdsfelt, som deltagelsen i EDIDP sikrer for den danske forsvarsindustri.
Effekten af den danske deltagelse i EDIDP ses i særdeleshed i form af følgende:
- Danske virksomheders samarbejdsrelationer på tværs af forsvarsindustrien ses
væsentligt forøget. Dette er til gavn for virksomhedernes afsætningsmuligheder,
deltagelse i forsyningskæder og som underleverandør.
- Stort økonomisk hjemtag til de danske deltagere i de 14 godkendte projekter, hvilket
dækker en stor del af de aktiviteter, den danske deltager er ansvarlig for.
- Styrkelse af samarbejdet mellem virksomheder, forsknings- og uddannelses-
institutioner samt statslige myndigheder på tværs af EU.
- Højnelse af kompetenceniveau samt mere dyb og bred indsigt i udviklingen, der foregår
i den europæiske forsvarsindustri.
- Nye arbejdspladser skabes som følge af danske virksomheders deltagelse i projekter.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, hvor mange midler danske virksomheder har modtaget fra den Europæiske Forsvarsfond, til forsvarsministeren
Hos myndighederne har den danske deltagelse også givet et positivt udbytte. Effekten af den
danske deltagelse ses særligt i form af følgende:
- Myndighederne opnår større indsigt i mulighederne for samarbejde med andre EU-
medlemslande. Deltagelse i konsortier er med til at styrke de internationale
government to government (G-2-G) samarbejdsrelationer.
- Deltagelsen har resulteret i nye samarbejdspartnere og alliancer på tværs af
landegrænser.
- Myndighedernes kompetenceniveau hæves som resultat af involveringen i EDIDP.
- Specifikt for Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse ses en sammentænkning
af Forsvarsfondens muligheder med andre forsknings- og udviklingsinitiativer,
herunder medfinansieringsordningen og Værnsfælles Videnscenters arbejde med
militærteknologi, vidensindhentning og -formidling generelt. Det samme gør sig
gældende for initiativer i nordisk regi (NORDEFCO) og nationale udviklingsaktiviteter,
som også bør sammentænkes med de muligheder, som deltagelsen i forsvarsfonden
bringer med sig.
Det ses ud fra den danske deltagelse i EDIDP, at fondens arbejde harmonerer med de mål og
prioriteter, som stilles i Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri. Den danske
forsvarsindustri styrkes både økonomisk, kompetence- og samarbejdsmæssigt som følge af
dens deltagelse i fonden.
Deltagelsen kan være et godt skridt på vejen mod at sikre et endnu bredere samarbejde og
sammentænkning. Samarbejde mellem industri, forskningsinstitutioner og myndigheder
flugter godt med Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri i den henseende, at et tæt
samspil mellem myndigheder, dansk forsvarsindustri og danske forskningsinstitutioner er
centralt for, at Danmark kan følge med udviklingen. Dette bidrager deltagelsen i EDIDP, og
successivt Forsvarsfonden, til. Ydermere kan deltagelsen i EDIDP hjælpe med at sikre
sammenhæng til Forsvarets kapacitetsudvikling, hvor erfaringer og resultater fra projekterne
kan være til nytte.
5. PERSPEKTIVER FOR FORSVARSFONDEN (2021-2027)
Arbejdsprogrammet for EDF2021 har ansøgningsfrist den 9. december 2021. Resultaterne af
ansøgningerne forventes i andet kvartal af 2022, hvorfor en opgørelse af disse endnu ikke kan
foretages.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har i arbejdet med EDF2021 gjort en række
observationer, der indledningsvist forstærker succesen og gevinstbeskrivelserne fra EDIDP.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse noterer sig:
- Danske aktører deltager i 14 ansøgninger fordelt på 11 kategorier;
- 12 unikke danske aktører deltager, hvoraf 7 ikke tidligere har ansøgt;
- Dansk ledelse i tre projekter
Den samlede volumen af projektbudgetterne i de 14 ansøgninger er 4.8 mia. DKK. Det
estimerede hjemtag af EU midler er ca. 100 mio. DKK, som potentielt kan suppleres med
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses medfinansiering for ca. 15 mio. DKK.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, hvor mange midler danske virksomheder har modtaget fra den Europæiske Forsvarsfond, til forsvarsministeren
Der er tydelige indikationer på, at projekter, som er godkendt i EDIDP, videreføres i EDF.
Danmark deltager i et af sådanne i EDF2021 ansøgningsrunden og er i dialog med flere
projekter for EDF2022 som en naturlig videreførelse af EDIDP projekter.
Evne og vilje blandt danske virksomheder til deltage i EDF ansøgninger synes at være
vedvarende, endda stigende for enkelte, for flere af de etablerede virksomheder. Dertil ses en
forøgelse af nye deltagere, hvilket kan antyde, at oplysnings- og informationsinitiativer har
haft effekt. Det tyder tillige på, at der vil kunne forventes en stabil, endog tiltagende,
ansøgningsmængde over Forsvarsfondens levetid.