Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2551169_0001.png
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. marts 2022
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2021-0032/08-0046
2272004
Besvarelse af spørgsmål nr. 112 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 112 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marcus Knuth (KF).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om ministeren vil sende en oversigt over, hvilke oplysninger vedr. sikkerhedstruslen fra evakuerede afghanere, der kan gives i hvilke former (offentligt eller fortroligt) og i hvilke fora, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 112 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”I
forlængelse af samrådet i Forsvarsudvalget den 22. december
2021 bedes ministeren sende en oversigt over, hvilke oplysnin-
ger vedr. sikkerhedstruslen fra evakuerede afghanere, der kan
gives i hvilke former (offentligt eller fortroligt) og i hvilke fora.”
1.
Justitsministeriet modtager årligt mange spørgsmål fra Folketingets ud-
valg og medlemmer. Langt størstedelen af svarene bliver offentliggjort på
Folketingets hjemmeside.
2.
Lovgivningens almindelige regler om tavshedspligt er ikke til hinder for,
at en minister videregiver fortrolige oplysninger til Folketinget, dets udvalg
eller enkelte, visse eller alle medlemmer, når oplysningerne efter ministe-
rens skøn må antages at være af betydning for f.eks. parlamentarisk kontrol.
Dette vil typisk ske i form af såkaldte fortrolige besvarelser, hvor Folketin-
get i forbindelse med besvarelsen gøres opmærksom på, at svaret indeholder
fortrolige oplysninger, som det kan være strafbart at videregive.
3.
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne er oprettet med
det formål at have indseende med efterretningstjenesterne, jf. § 1, stk. 1, i
lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjene-
ster (UET-loven). Udvalget udgøres af fem folketingsmedlemmer udpeget
af de folketingspartier, som har sæde i Folketingets Præsidium, jf. UET-
lovens § 1, stk. 2.
Efter UET-lovens § 2, stk. 2-4, holder regeringen udvalget orienteret om
væsentlige omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende
udenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for efterretningstjenester-
nes virksomhed. Regeringen giver på udvalgets anmodning oplysninger om
efterretningstjenesternes virksomhed, og udvalget kan anmode justitsmini-
steren og forsvarsministeren om at foranledige, at cheferne for henholdsvis
politiets og forsvarets efterretningstjeneste er til stede i forbindelse med et
udvalgsmøde med henblik på at besvare spørgsmål. Orienteringen af udval-
get sker under hensyntagen til de særlige forhold, som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed, jf. UET-lovens § 2, stk. 7.
Side 2/4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om ministeren vil sende en oversigt over, hvilke oplysninger vedr. sikkerhedstruslen fra evakuerede afghanere, der kan gives i hvilke former (offentligt eller fortroligt) og i hvilke fora, til justitsministeren
Dette er helt fast praksis for enhver regering og følger af den opgaveforde-
ling, der er fastlagt mellem Folketingets udvalg, og som er kommet til ud-
tryk i UET-loven.
Det bemærkes, at skiftende regeringer har haft den praksis, at der i særlige
tilfælde videregives fortrolige oplysninger i forbindelse med orienteringer
af f.eks. visse partiledere. Sådanne orienteringer kan f.eks. omhandle oplys-
ninger af betydning for statens sikkerhed.
4.
I forhold til sikkerhedstruslen fra evakuerede afghanere har Justitsmini-
steriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Po-
litiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det
bemærkes indledningsvist, at oplysninger om konkrete sa-
ger eller hvilke skridt PET foretager i forbindelse med sikker-
hedsscreeninger er klassificerede. Det skyldes bl.a., at de perso-
ner, der skal undersøges, ikke skal have mulighed for at vide,
hvordan screeningen foregår.
Center for Terroranalyse i PET vurderer overordnet set, at det er
mindre sandsynligt, at personer, som har bistået danske styrker
eller den danske repræsentation i Afghanistan, abonnerer på en
militant islamistisk ideologi.
Som det fremgår af
PET’s
seneste Vurdering af Terrortruslen
mod Danmark (VTD), der udkom i marts 2021, er terrortruslen
mod Danmark alvorlig. Evakueringen af repræsentationsansatte
og deres familier har ikke ændret ved denne vurdering.
PET kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse re-
degøre nærmere for efterretningstjenestens arbejde, herunder
spørgsmål om oplysninger, som PET måtte være i besiddelse af,
herunder konkrete oplysninger om efterretningstjenestens kend-
skab til enkeltpersoner.
Det vil således kunne medføre afgørende skadevirkninger for
PET’s virksomhed med bl.a.
at forebygge, efterforske og mod-
virke alvorlige forbrydelser mod statens sikkerhed, hvis
PET’s
arbejdsmetoder og kapacitet bliver udbredt.
Hertil kommer, at PET’s oplysninger
i vidt omfang kommer fra
samarbejdspartnere i ind- og udland, og det er som hovedregel
en forudsætning for modtagelsen af disse oplysninger, at de
alene anvendes til efterretningsmæssig brug og ikke videregives
til andre. PET får også oplysninger fra kilder, hvis sikkerhed
kunne bringes i fare,
hvis PET’s modtagelse af oplysningerne
blev afsløret.
Side 3/4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om ministeren vil sende en oversigt over, hvilke oplysninger vedr. sikkerhedstruslen fra evakuerede afghanere, der kan gives i hvilke former (offentligt eller fortroligt) og i hvilke fora, til justitsministeren
Hvis PET tilsidesætter hensynet til hemmeligholdelsen af sam-
arbejdspartnere og kilder, vil det ikke blot konkret kunne bringe
kilder eller andre personer i fare, men tillige mere generelt
kunne have den effekt, at PET ikke fremover modtager relevante
oplysninger.”
Side 4/4