Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del
Offentligt
2513627_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. januar 2022
Besvarelse af spørgsmål 101 alm. del stillet af udvalget den 17. decem-
ber 2021 efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om Erhvervsstyrelsen har planer om at
stramme op på godkendelsesprocedurerne i forbindelse med ansøgninger
om eksport af dual use udstyr på samme måde som Rigspolitiet vil op-
stramme procedurerne ved ansøgninger om våbeneksport, og som justits-
ministeren fortalte om ved et samråd i Forsvarsudvalget den 15. december
2021?
Svar:
Erhvervsstyrelsen har leveret med bidrag om den nuværende godkendel-
sespraksis på dual-use området, hvilket jeg vil henholde mig til:
”Inden
for dual-use området har Erhvervsstyrelsen i mange år anvendt di-
gitale ansøgningsblanketter med obligatoriske felter. Erhvervsstyrelsen be-
handler ikke ansøgninger om eksport af dual-use udstyr, hvis obligatoriske
felter ikke er udfyldte, eller hvis de ikke er udfyldt korrekt. Det er obliga-
torisk for danske eksportører af dual-use produkter at oplyse om samtlige
involverede parter i handlen og disses kontaktoplysninger, hvilke produk-
ter der er tale om, hvad produkterne skal anvendes til samt hvorvidt der er
tale om produkter til civil eller militær anvendelse.
Derudover skal virksomhederne udfylde såkaldte slutbrugererklæringer,
hvor slutbruger skriver under på, at denne er den endelige bruger af pro-
duktet. Erhvervsstyrelsen udsteder ikke eksporttilladelser, hvis der ikke fo-
religger en underskrevet og stemplet slutbrugererklæring. Erhvervsstyrel-
sen udsteder dermed heller ikke eksporttilladelser til ukendte slutbrugere.
Konkret for cyberovervågningsudstyr skal virksomhedens ledelse
ud
over slutbrugererklæringen
også underskrive en ledelseserklæring. For-
målet med ledelseserklæringen er at sikre, at den konkrete ansøgning om
tilladelse til eksport af cyberovervågningsudstyr er behandlet og godkendt
på ledelsesniveau.
Inden for dual-use området er det fast praksis, at Erhvervsstyrelsen ikke
behandler ansøgninger, før de er fuldt oplyste. I tilfælde af ufuldstændig
information om produkter eller involverede parter i ansøgningen - eller ved
uoverensstemmelser i oplysningerne - kontaktes ansøgerne med henblik på
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
FOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om Erhvervsstyrelsen har planer om at stramme op på godkendelsesprocedurerne i forbindelse med ansøgninger om eksport af dual use udstyr på samme måde som Rigspolitiet vil opstramme procedurerne ved ansøgninger om våbeneksport, til erhvervsministeren
at få rettet op på fejlen eller at få indhentet korrekte oplysninger. Er dette
ikke muligt, annullerer Erhvervsstyrelsen ansøgningen.
Erhvervsstyrelsen udsteder ikke en eksporttilladelse, hvis der foreligger en
konkret mistanke om, at virksomheden, som har underskrevet slutbruger-
erklæringen, ikke er den reelle slutbruger.
Inden for dual-use området er mange slutbrugere civile, idet der er tale om
produkter der også har legitime civile anvendelser. I de tilfælde hvor slut-
bruger ikke er civil, er det fast praksis, at Erhvervsstyrelsen hører Uden-
rigsministeriet i sagen.
Det er på den baggrund Erhvervsstyrelsens vurdering, at de procedurer som
Rigspolitiet har revideret i forbindelse med ansøgninger om eksport af vå-
ben og militært udstyr, allerede er en del af den faste procedure for Er-
hvervsstyrelsens håndtering af ansøgninger om eksport af dual-use udstyr.
Der er dog sket konkrete nationale stramninger på området pr. 1. januar
2021, hvor Erhvervsstyrelsen er blevet tildelt øgede kontrolbeføjelser til at
tage på kontrolbesøg hos virksomheder med aktiviteter på dual-use områ-
det. Siden 1. januar 2021 har Erhvervsstyrelsen gennemført 10 kontrolbe-
søg.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2