Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2517263_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2022-56
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 3. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 81:
Vil ministeren oplyse hvor store ekstra omkostninger er og hvor
meget ekstra forsinkelse det har medført, at Vejdirektoratet ikke
tidligere konstaterede, at der var et problem med udførelse af
brandlukningerne på Niels Bohr-bygningen?
Svar:
Som jeg løbende har orienteret udvalget om gennem skriftlige ori-
enteringer, har behovet for at udbedre de 10.000 fejludførte brand-
lukninger siden sommeren 2021 skabt forsinkelser for bygningens
endelige overdragelsesdato såvel som markante fordyrelser.
Det skyldes at de fleste af de entreprenører, der har udført de fejl-
behæftede brandlukninger i bygningen, ikke selv har udbedret de-
res mangler på tilfredsstillende vis. Derfor har det vist sig nødven-
digt at indhente fire nye specialistfirmaer til at foretage udbed-
ringsarbejdet under særdeles vanskelige fysiske forhold. Jeg skal i
den forbindelse i øvrigt henvise til mit svar på FIU alm. del spørgs-
mål 80.
Det er min opfattelse, at denne situation burde have været und-
gået. Man har fra starten entreret med nogle store og velrenomme-
rede entreprenørfirmaer, som har erfaringer med at udføre brand-
lukninger fra adskillige andre større byggerier i Danmark.
Det er derfor overraskende, at udførelsen af de brandsikkerheds-
tekniske foranstaltninger ikke er sket efter de gældende officielle
standarder allerede fra starten, og at entreprenørerne ikke har le-
vet op til de forpligtelser, der pålægger dem at udbedre deres egne
fejl og mangler – til trods for, at jeg må forstå, at Vejdirektoratets
tilsyn allerede under udførelsen har påpeget fejlene gentagne
gange.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om, hvor store ekstra omkostninger er og hvor meget ekstra forsinkelse det har medført, at Vejdirektoratet ikke tidligere konstaterede, at der var et problem med udførelse af brandlukningerne på Niels Bohr-bygningen, til transportministeren
2517263_0002.png
Side 2/3
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektorat, der supplerende op-
lyser:
”Nu står projektet i den helt ekstraordinære situation, at fejlene på
brandlukningerne i sig selv forårsager væsentlige forsinkelser mens
entreprenørerne ikke har ville reagere på tilsynets årelange påtaler
om at få rettet op på fejlene. Havde entreprenørerne rettet deres
udførelsesmetode ind i takt med bygherrens tilsyns påtaler og vars-
linger, ville brandlukningerne ikke have haft afgørende betydning
for bygningens endelige færdiggørelsestidspunkt.
Det har ikke været muligt for Vejdirektoratet at aktivere de nye
specialistfirmaer på et tidligere tidspunkt. Entreprenørerne har
foruden
pligt
også har
ret
til at udbedre egne fejl og mangler. I
kontraktgrundlaget gælder der således en række varslingsfrister
som parterne skal overholde, herunder at entreprenørerne varsles
og levnes tid til udbedring af egne mangler. I og med at Vejdirekto-
ratet nu får arbejdet udført af tredjepart for entreprenørernes reg-
ning, medfører det en række efterfølgende tvister og potentielle
fremtidige voldgiftssager – hvilket alle parter naturligvis helst ville
have undgået.
Specialistfirmaernes realiserede udførelseskadence har vist sig
langt under det forudsatte, hvilket Vejdirektoratet vurderer hoved-
sageligt skyldes vanskelige tilgængelighedsforhold, at bemandin-
gen, særligt i løbet af sommeren var lavere end aftalt, og at der var
for høj forventning til udførelseshastigheden fra entreprenørerne.
Dette har haft yderligere negativ indvirkning på tidsplanen.
De samlede omkostninger, herunder særligt til selve udbedringsar-
bejdet, tidsforlængelse samt tvist- og voldgiftshåndtering estimeres
af Vejdirektoratet i samme periode at udgøre ca. 357 mio. kr. som i
videst muligt omfang videreføres i modkrav over for de entrepre-
nører, der har udført et mangelfuldt arbejde.”
Som det fremgik af min skriftlige orientering til udvalget af 8. no-
vember 2021, og som jeg i øvrigt oplyste om på samrådet den 18.
november 2021, forventes brandlukningsarbejdet at forårsage en
forsinkelse frem til den 1. juli 2022. Det betyder, at brandluknin-
gerne har ført til ca. 10 måneders yderligere forsinkelse af overdra-
gelsestidspunktet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om, hvor store ekstra omkostninger er og hvor meget ekstra forsinkelse det har medført, at Vejdirektoratet ikke tidligere konstaterede, at der var et problem med udførelse af brandlukningerne på Niels Bohr-bygningen, til transportministeren
2517263_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht