Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2022-56
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 3. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren oplyse hvornår de første fejlbehæftede brandluknin-
ger på Niels Bohr-bygningen er blevet udført, og hvad årsagen er
til, der er udført op imod 10.000 fejlbehæftede brandlukninger på
Niels Bohr-bygningen inden Vejdirektoratet fandt ud af, at der var
et problem?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom et særligt forhold ved Ni-
els Bohr Bygningen, der er medvirkende til at udbedringen af
brandlukningerne har vist sig at tage så lang tid.
Som jeg oplyste i min samrådstale den 18. november 2021 blev der
under den oprindelige projektering af bygningen for at opnå bespa-
relser truffet beslutning om at reducere loftshøjderne. Dette har af-
født, at der er meget lidt plads til installationer over loft. Kombine-
ret med et skift i stinkskabsleverandøren, som har medført et be-
tragteligt merbehov for plads over loft til installationer, har det væ-
ret nødvendigt at genprojektere for at finde plads i bygningen til
installationerne.
Det har den konsekvens, at de tekniske installationer er komprime-
ret på meget begrænset plads. Nu hvor det har vist sig nødvendigt
at foretage udbedringer af brandlukningerne, kræver det, at man
tilgår de enkelte gennemføringer under yderst trange adgangsvil-
kår. Eksisterende installationer må i den forbindelse ofte nedtages,
genopføres, testes, og genidriftsættes som del af udbedringsproces-
sen. Dette er særdeles ressourcekrævende og indebærer store og
komplicerede grænseflader mellem projektets mange fagentrepri-
ser.