Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2518573_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. januar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 78 (Alm. del) af 23.
december 2021
Spørgsmål
Hvor meget har »løftet i den disponible indkomst for folkepensionister«, der blev
vedtaget i forbindelse med finansloven for 2019, påvirket folkepensionisternes di-
sponible indkomst på henholdsvis månedsbasis og årligt i 2022, 2023, 2024 og
2025? Der bedes om en redegørelse både procentuelt og i kroner.
Svar
Med aftale om finansloven for 2019 blev reguleringen af folkepensionen (grund-
beløb, pensionstillæg og supplerende pensionsydelse) fra 2018 til 2019 løftet med
0,2 pct.-point.
1
Samtidig blev det aftalt, at den årlige regulering af folkepensionen fremadrettet
skal følge lønudviklingen, dvs. uden fradrag på op til 0,3 pct.-point til satspuljen,
som det var tilfældet før 2019. Den med skattereformen fra 2012 aftalte mindre-
regulering af satsregulerede indkomstoverførslerne i årene 2016-23 vil dog fortsat
være gældende. I forhold til denne mindreregulering skal det imidlertid bemærkes,
at folkepensionister med beskedne supplerende indtægter er friholdt for mindre-
reguleringen, idet pensionstillægget gradvist øges svarende til værdien af den sam-
lede mindreregulering af grundbeløb og pensionstillæg, således at en folkepensio-
nist med fuld folkepensionsydelse ikke får mindrereguleret ydelsen.
2
Ud over den ændrede regulering af folkepensionen blev der med aftale om finans-
loven for 2019 gennemført en række andre lempelser af betydning for folkepensi-
onisternes disponible indkomster, herunder en midlertidig forhøjelse af grænserne
for, hvornår indtægtsmodregningen starter, en forhøjelse af bundfradraget for,
hvornår arbejdsindtægter indgår i grundlaget for indtægtsmodregning, indførelse
af en seniorpræmie samt en lempet modregning af indtægt fra ægtefælle eller sam-
lever.
Det lægges i det følgende til grund, at der med ”løftet i den disponible indkomst
for folkepensionister”
alene refereres til virkningen af den ændrede regulering af
1
2
Regulering af fradragsgrænserne for indtægtsregulering af ydelserne løftes ligeledes med 0,2 pct.-point.
Den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) er ikke omfattet af mindrereguleringen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvor meget »løftet i den disponible indkomst for folkepensionister«, der blev vedtaget i forbindelse med finansloven for 2019 har påvirket folkepensionisternes disponible indkomst, til finansministeren
2518573_0002.png
Side 2 af 4
satser og beløbsgrænser i lov om social pension, dvs. løftet med 0,2 pct.-point i
2019 og overgang til fuld lønregulering fra 2020 og frem.
For en enlig folkepensionist med likvid formue under 93.000 kr. og supplerende
indtægter fra arbejde og pensionsudbetalinger svarende til, at der kan opnås fuld
folkepension, er folkepensionsydelsen 1.240 kr. højere i 2022 med den gældende
regulering end ved den regulering, der gjaldt før aftalen om finansloven for 2019.
Det svarer til et løft i ydelsen på 0,67 pct.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fuld folkepension for en enlig folkepensionist ved gældende regler og med den regulering, der gjaldt
før aftalen om finansloven for 2019.
2019
2020
2021
2022
2023*
2024*
2025*
Kroner, årets niveau
Gældende regler
- Grundbeløb
- Pensionstillæg
- Supplerende pensionsydelse
Regler før FL19
- Grundbeløb
- Pensionstillæg
- Supplerende pensionsydelse
Forskel
176.600
75.924
83.076
17.600
176.200
75.780
82.920
17.500
400
180.492
77.028
85.464
18.000
179.768
76.728
85.140
17.900
724
184.636
78.216
88.020
18.400
183.408
77.688
87.420
18.300
1.228
186.828
78.564
89.664
18.600
185.588
78.036
89.052
18.500
1.240
191.696
80.016
92.580
19.100
189.840
79.248
91.692
18.900
1.856
197.032
82.260
95.172
19.600
194.612
81.288
93.984
19.400
2.420
202.960
84.732
98.028
20.200
199.840
83.424
96.516
19.900
3.120
Kroner, 2022-satsniveau
Forskel pr. år
Forskel pr. måned
412
34
736
61
1.234
103
1.240
103
Pct.
Relativ forskel
0,23
0,40
0,67
0,67
0,98
1,24
1,56
1.828
152
2.325
194
2.919
243
Anm.: Ved omregning til 2022-satsniveau er der taget udgangspunkt i gældende regulering før FL19. Reglerne for
regulering af ydelsessatserne indebærer, at grundbeløb og pensionstillæg afrundes til nærmeste kronebeløb
deleligt med 12, mens den supplerende pensionsydelse afrundes til nærmeste kronebeløb deleligt med 100.
*)
Reguleringsprocenten for 2023 og frem er ikke fastlagt endnu, og de angivne niveauer er således baseret på
skøn for lønudviklingen i 2021-23.
Kilde: Egne beregninger.
I 2025 udgør forskellen 2.919 kr. i 2022-satsniveau, svarende til et løft på 1,56 pct.
Har folkepensionisten likvid formue over 93.000 kr. (2022-niveau), kan der ikke
modtages supplerende pensionsydelse, og forskellen i ydelse, som følge at højere
reguleringsprocent, reduceres til 1.140 kr. i 2022 hhv. 2.619 kr. i 2025 i 2022-sats-
niveau for pensionister, der pga. af likvid formue ikke modtager supplerende pen-
sionsydelse.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvor meget »løftet i den disponible indkomst for folkepensionister«, der blev vedtaget i forbindelse med finansloven for 2019 har påvirket folkepensionisternes disponible indkomst, til finansministeren
2518573_0003.png
Side 3 af 4
Er folkepensionisten ikke enlig, men deler husstand med en anden pensionist, er
det relative ydelsesløftet som for enlige, men i kroner er det lidt mindre, idet sat-
sen for pensionstillægget er mindre for par end for enlige. Således er den fulde fol-
kepensionsydelse for en folkepensionist samlevende med en pensionist 928 kr.
højere i 2022 og 2.223 kr. højere i 2025 målt i 2022-satsniveau som følge af den
ændrede regulering,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Fuld folkepension for en folkepensionist, der er gift eller samlevende med en pensionist, ved
gældende regler og med den regulering, der gjaldt før aftalen om finansloven for 2019.
2019
2020
2021
2022
2023*
2024*
2025*
Kroner, 2022-satsniveau
Forskel pr. år
Forskel pr. måned
325
27
565
47
932
78
Pct.
Relativ forskel
0,23
0,40
0,66
0,65
0,97
1,23
1,56
928
77
1.390
116
1.760
147
2.223
185
Anm.: Se anmærkning til table 1.
*)
Reguleringsprocenten for 2023 og frem er ikke fastlagt endnu og de angivne niveauer er således baseret på
skøn for lønudviklingen i 2021-23.
Kilde: Egne beregninger.
Det skal bemærkes, at de angivne ydelser og dermed ændringen heri er skatteplig-
tige, hvorfor virkningen på de disponible indkomster af den ændrede regulering af
folkepensionen er mindre end ydelsesændringen. Derudover vil den faktiske virk-
ning for en given folkepensionist bl.a. afhænge af, hvad pensionisten (og dennes
partner) har i supplerende indtægter, dvs. af hvor de ligger i forhold til indtægts-
modregning af folkepensionsydelsen. Endelig har en justeret reguleringssats ikke
kun betydning ydelsessatserne, men også for øvrige beløbsgrænser af betydning
for regulering af den sociale pension, herunder fx grænsen for indtægtsregulering
af pensionstillægget.
For en gennemsnitlig folkepensionist kan der, når alle disse forhold indregnes, op-
gøres en virkning af den med FL19 ændrede regulering på den disponible ind-
komst på 590 kr. i 2022 stigende til 1.380 kr. i 2025 opgjort i 2022-niveau, hvilket
svarer til 50 kr. pr. måned eller 0,3 pct. øget disponibel indkomst i 2022 og 120 kr.
pr. måned eller 0,6 pct. øget disponibel indkomst i 2025,
jf. tabel 3.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvor meget »løftet i den disponible indkomst for folkepensionister«, der blev vedtaget i forbindelse med finansloven for 2019 har påvirket folkepensionisternes disponible indkomst, til finansministeren
2518573_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 3
Virkning af den med FL19 ændrede satsregulering på den gennemsnitlige disponible indkomst for
folkepensionister, 2022-25 i 2022-niveau
2022
Årlig ændring i
Grundbeløb
Pensionstillæg
Supplerende pensionsydelse
Øvrig social pension
Social pension i alt
- Indkomstskat
Samlet efter skat
Boligydelse
Disponibel indkomst
530
450
50
10
1.040
-400
630
-40
590
2023
2024
2025
Kroner, 2022-satsniveau
750
660
90
10
1.520
-590
930
-60
870
970
850
70
20
1.910
-740
1.160
-70
1.090
1.210
1.050
130
20
2.410
-940
1.470
-90
1.380
Ændring i disponibel indkomst pr. måned
50
70
Pct.
90
120
Relativ ændring i disponibel indkomst
0,3
0,4
0,5
0,6
Anm.: Alle beløb er afrundet til nærmeste 10 kr. Afrunding i tabellen indebærer, at summen af elementerne ikke
nødvendigvis stemmer med de anførte totaler. Den gennemsnitlige virkning er opgjort over hele gruppen af
folkepensionister, hvor enlige og pensionister, der er samlevende, indgår med samme vægt. Der er således
ikke taget højde for, at en indkomstfremgang for en person i en parfamilie har større forbrugsværdi som
følge af stordriftsfordele ved at være flere om at dele de fælles udgifter.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
I opgørelsen af virkningen på den disponible indkomst er indregnet, at en højere
social pension via indtægtsmodregning kan betyde lavere boligydelse.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister