Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 73 (Alm. del) af 14.
december 2021 stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål
Det Miljøøkonomiske Råd har netop fremlagt en rapport i december 2021, der
bl.a. indeholder en analyse af de eksterne omkostninger ved bilisme. Vil ministe-
ren forklare, hvorledes de forudsætninger, som det Miljøøkonomiske Råds for-
mandskab anvender i analysen af de eksterne omkostninger ved bilisme, adskiller
sig fra de forudsætninger, som Finansministeriet anbefaler, at centraladministratio-
nen anvender i analyser af de eksterne omkostninger ved bilisme, jf. Finansmini-
steriets Nøgletalskatalog og de seneste transportøkonomiske enhedspriser.
Svar
Inden for de seneste år har flere forskellige analyser vist en betydelig variation i
estimaterne for de eksterne omkostninger ved kørsel.
I analyserne er det forsøgt at fastlægge størrelsesordenen af de eksterne effekter
ved kørsel, herunder ved differentiering efter tid og sted for kørslen samt drivmid-
del. Blandt andet har
De Økonomiske Råd
inden for de seneste år præsenteret to så-
danne analyser.
1
Vejdirektoratet
har ligeledes for nyligt lavet en ny analyse af de eks-
terne effekter knyttet til trængsel. Analyserne varierer betydeligt i deres estimater
for de eksterne omkostninger knyttet til bilkørsel.
Fx konkluderer Det Miljøøkonomiske Råd (DMØR) i deres nyeste analyse fra
2021, at de eksterne omkostninger forbundet med privatbilismen overordnet set
er af en størrelsesorden, der betyder, at biler er
underbeskattet,
mens tidligere opgø-
relser har vist, at beskatningen af konventionelle biler
overstiger
de eksterne om-
kostninger ved kørsel med 30-60 pct.,
jf. DMØR, Økonomi og Miljø 2018.
Ændringen i DMØR’s nyeste analyse skyldes især, at DMØR anvender langt hø-
jere marginale eksterne omkostninger for trængsel og ulykker end tidligere. For
ulykker
er de marginale eksterne omkostninger tredoblet i forhold til DMØR 2018.
Ifølge rapporten skyldes det, at der er korrigeret for mørketal, dvs. at der er taget
højde for, at ikke alle ulykker rapporteres til politiet. For
trængsel
er de eksterne
omkostninger i DMØRs model opdateret med afsæt i et arbejde i Vejdirektoratet.
De Økonomiske Råd (2018), ”Økonomi
og Miljø 2018”
og De Økonomiske Råd (2021), ”Økonomi
og Miljø
2021”.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K